Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Na druhý deň po svadbe vám manžel vysvetlí, že tú istú nevestu nosí na rukách vždy iba raz a nákupy v rukách už vôbec nie.

Za peniaze si lásku nekúpite, ale vytvoria vám dobrú východiskovú pozíciu.

Nič nie je jednoduché, ak je v tom zamontovaná žena.

(Murphyho zákonník)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Nakoniec aj z dobrého jedna človeka rozbolí brucho.

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

(Murphyho zákony v bájkach)
Ako bojovať s klebetou

Čas, potrebný na to, aby ste späť získali povesť zničenú klebetou, je nepriamo úmerný k času, potrebnému na stratu povesti.

Ohňom a mečom ničia nepriateľa barbari. V civilizovanej spoločnosti na to stačí jedovatý jazyk.

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho zákony po slovensky

Najhoršie veci najčastejšie postihujú najlepších ľudí.

Nešťastie nechodí po horách ale medzi ľuďmi.

Nešťastie čaká na teba za rohom.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphy a byrokrati

Tuctový človiečik si zaslúži tuctovú metódu obsluhy.

Ľudia v akomkoľvek systéme nerobia to, čo im systém prikazuje.

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Školský zákon – zásadné zmeny

29. 7. 2022 Dňa 1. 1. 2022 nadobudla účinnosť novela z. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – zákon č. 415/2021 Z. z. Priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov.
Novela zmenila a upravila niektoré ustanovenia doposiaľ platného právneho predpisu v oblasti:
1. charakteristiky pojmov
Vyššie spomínaný zákon novo charakterizuje pojem žiak, dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa alebo žiak s nadaním, vzdelávacia oblasť, vyučovací predmet, profilový predmet, medzinárodný program, národné školstvo, národná škola, národnostná trieda, národnostné školské zariadenie, účastník výchovy a vzdelávania, ale aj inkluzívne vzdelávanie.
2. princípov výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sú (okrem iného) legislatívne založené i na princípoch získať kompetencie:
• v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny,
• v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, ale tiež sociálne, umelecké i občianske kompetencie, ako aj podnikateľské schopnosti.
3. cieľov výchovy a vzdelávania
Do okruhu cieľov výchovy a vzdelávania zahŕňame možnosť žiakovi a dieťaťu získať kompetencie vo vyššie uvedených oblastiach.
4. štátnych vzdelávacích programov
Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné a vyššie odborné vzdelávanie, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. V úvode uvádzaná právna norma v tejto časti v sebe zahŕňa nielen obsah štátneho vzdelávacieho programu, ale aj jeho záväznosť pre príslušný stupeň vzdelania.
5. školského vzdelávacieho prog¬ramu
Tento vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Zákon novo stanovuje jeho obsah, súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a jeho zverejňovanie (okrem učebných osnov) riaditeľom školy.
6. individuálneho vzdelávacieho programu
Podľa tohto programu sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať
a) dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávali podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, a ani podľa vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, alebo
b) žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie v základnej škole.
7. výchovného programu
Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach. Je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení, pričom musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
8. rámcových učebných plánov, vzdelávacích štandardov, učebných plánov a učebných osnov.
9. pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie
Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia.
10. výchovno-vzdelávacieho jazyka
Výchovno-vzdelávacím jazykom je vyučovací jazyk a výchovný jazyk. Posledná novela školského zákona upozorňuje na skutočnosť, že pre deti a žiakov patriace k národnostným menšinám sa výchova a vzdelávanie zaručuje v národnostných školách, národnostných triedach a národnostných školských zariadeniach s tým, že sa im zabezpečuje okrem práva na osvojenie si štátneho jazyka i právo na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny.
Výchova a vzdelávanie sa môže tiež uskutočňovať ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku.
11. edukačných publikácií
Edukačnou publikáciou je podľa znenia zákona učebnica, učebný text a pracovný zošit.
Na vzdelávanie v školách sa používajú len publikácie schválené ministerstvom školstva a iné edukačné publikácie a edukačný softvér, ktoré nie sú schválené týmto ministerstvom, ale sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. Na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo náboženská výchova možno používať edukačné publikácie schválené štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou.
12. zabezpečenia materiálno-technického vybavenia
Podľa znenia platnej legislatívnej úpravy môže ministerstvo školstva obstarať materiálno-technické vybavenie pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.
Tento štátny orgán bezodplatne prevedie ním obstarané materiálno-technické vybavenie do správy materskej, základnej alebo strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti orgánu miestnej štátnej správy v školstve alebo materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, alebo vlastníctva obce či samosprávneho kraja a do správy nimi zriadenej materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej, základnej alebo strednej škole, materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy, ktoré nie sú zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve, alebo zriaďovateľa materskej školy, ktorá nie je právnickou osobou, alebo základnej školy, ktorá nie je právnickou osobou, výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej škole alebo príslušnej základnej škole.
13. experimentálneho overovania
Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení. Zákon č. 415/2021 Z. z. novo stanovuje podmienky pre toto experimentálne overovanie.
14. stupňov vzdelania
Podľa nového znenia školského zákona základné vzdelanie sa člení na
a) primárne vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy alebo absolvovaním posledného ročníka základnej školy, ak ide o žiaka s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie,
b) nižšie stredné vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhý stupeň základnej školy, úspešným absolvovaním prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, do ktorého sa prijímajú žiaci z ôsmeho ročníka základnej školy, úspešným absolvovaním štvrtého ročníka osemročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, úspešným absolvovaním externého testovania za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, ktorého sa na základe žiadosti môže zúčastniť fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania v rámci vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
15. dokladov o získanom vzdelaní
Dokladom o získanom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania, vysvedčenie, osvedčenie o absolvovaní časti vzdelávacieho programu, osvedčenie o zaškolení, osvedčenie o zaučení, vysvedčenie o záverečnej skúške, vysvedčenie o maturitnej skúške, vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom, záverečné vysvedčenie a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške.
16. povinnej školskej dochádzky
Nové podmienky platnej legislatívy stanovujú nielen zásady, ktoré musí dodržať zákonný zástupca pri prihlásení výnimočne prijatého dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 6 rokov veku na povinnú školskú dochádzku, či jeho povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky (zápis), ale aj prípady, kedy je žiak so zdravotným znevýhodnením oslobodený od vzdelávania. Svojim znením zákon tiež určuje ukončenie povinnej školskej dochádzky žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil vek 16 rokov, ale stanovuje i zásady individuálneho štúdia a individuálneho učebného plánu.
17. sústavy škôl
V tejto časti právneho predpisu dochádza k zmenám týkajúcich sa:
• mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole,
• zaraďovania detí do tried v predprimárnom vzdelávaní,
• posúdenia školskej spôsobilosti v predprimárnom vzdelávaní detí, ktoré dosiahli vek 6 rokov,
• oslobodenia dieťaťa so zdravotným znevýhodnením od predprimárneho vzdelávania,
• delenia základnej školy na triedy a počet žiakov v nich,
• zriaďovanie špecializovaných tried v základnej škole,
• možností základnej školy a jej žiakov,
• absolvovania časti štúdia strednej školy v zahraničí,
• stanovenia najnižších počtov žiakov stredných škôl,
• zaradenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do triedy strednej školy,
• prestupu na inú strednú školu,
• preradenia zo strednej na základnú školu,
• postupu do vyššieho ročníka strednej školy,
• zanechania štúdia,
• zdravotnej spôsobilosti,
• výučby na základnej umeleckej a jazykovej škole.
18. foriem organizácie výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sa v školách organizuje dennou alebo externou formou štúdia.
19. hodnotenia žiakov a opatrení vo výchove v základných a stredných školách
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka.
20. komisionálnych skúšok v základných a stredných školách
Na základe novely školského zákona sa žiak hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak: vykonáva rozdielovú skúšku v strednej škole, požiada o preskúšanie plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka, podá vyučujúci pedagogický zamestnanec alebo riaditeľ školy podnet na preskúšanie žiaka, neprospel z vyučovacieho predmetu, študuje podľa individuálneho učebného plánu v strednej škole, je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, vykonáva na konci prvého polroka a druhého polroka v konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu skúšku z umeleckej praxe a skúšku z profilového predmetu, plní školskú dochádzku osobitným spôsobom, vzdeláva sa individuálne alebo vykonáva komisionálnu skúšku s cieľom získať nižšie stredné vzdelanie.
21. prijímania na výchovu a vzdelávanie
Legislatívne sa novo upravujú zásady:
• prijímania detí na predprimárne vzdelávanie,
• prijímania na základné vzdelanie detí, ktoré spĺňajú zákonné podmienky,
• predpokladov na prijatie na vzdelávanie v stredných školách,
• predkladania prihlášok na vzdelávanie na stredné školy,
• organizácie prijímacieho konania na strednú školu,
• prijímacej skúšky a rozhodnutia o prijatí na strednú školu,
• prijímania do vyšších ročníkov stredných škôl.
22. ukončenia výchovy a vzdelávania v stredných školách
Výchova a vzdelávanie v stredných školách môže byť ukončené záverečnou skúškou, maturitnou skúškou, alebo absolventskou skúškou.
23. maturitných komisií, skúšobných komisií pre záverečnú skúšku a skúšobných komisií pre absolventskú skúšku
Organizáciu a priebeh maturitnej skúšky zabezpečujú ústredná maturitná komisia, školská maturitná komisia a predmetová maturitná komisia. Predsedu školskej maturitnej komisie a predsedu predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 1. marca príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Skúšajúcich členov predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 30. apríla riaditeľ školy.
24. školských výchovno-vzdelávacích zariadení
Legislatívne je upravený príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí, centra voľného času, spojených s ubytovaním v školskom internáte, ale aj špeciálnych výchovných zariadení.
25. systému poradenstva a prevencie
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská,, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým alebo odborným zamestnancom.
Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.
26. práv a povinností dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia
Podľa novej právnej úpravy má dieťa alebo žiak právo na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, bezplatné vzdelanie v základných školách a v stredných školách, bezplatné vzdelanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné v materskej škole, ktorá je štátnou školou, vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku, inkluzívne vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho rôzne výchovno-vzdelávacie potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav, bezplatné zapožičiavanie edukačných publikácií na povinné vyučovacie predmety okrem pracovných zošitov, úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti, poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním, výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí, organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny, úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu, na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom, na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, na individuálne vzdelávanie za podmienok zákonom a náhradu škody, ktorá mu vznikla pri výchove a vzdelávaní alebo v priamej súvislosti s nimi.
K

Extrémne počasie na Slovensku bude bývať častejšie

28. 3. 2010 Aj na Slovensku budeme častejšie počuť vety typu: „ Počasie sa zase zbláznilo“. Meteorológovia avizujú, že v budúcnosti sa môžu extrémne javy akými sú prívalové dažde, víchrice či dokonca orkány objavovať častejšie ako v súčasnosti. Nestane sa tak zo dňa na deň, bude to otázka desaťročí.
Výskyt extrémnych javov je podľa SMHÚ pre Slovensko typický aj v súčasnosti. Naša krajina sa nachádza v zemepisných šírkach, v ktorých prevláda výrazná premenlivosť počasia. Do budúcnosti podľa odborníkov na Slovensku treba rátať s častejšími búrkami, výraznejšími suchami a prívalovými dažďami. Klimatické zmeny neobídu nikoho. V najbližších desaťročiach meteorológovia predpovedajú nárast teplôt v južnej Európe. V severnej časti kontinentu by sa teploty výraznejšie zvýšiť nemali a v strednej Európe, kde sa nachádza aj Slovensko, rátajú meteorológovia so zvýšenou frekvenciou extrémnych javov.
(Zdroj: PRAVDA)

Učitelia si nevedia poradiť s mobilmi detí

25. 3. 2010 Mobily zo škôl nevyhnal ani zákaz ministra školstva Jána Mikolaja (SNS). Žiaci si pravidlo nevšímajú, telefóny na hodinách naďalej používajú a učiteľov hnevajú aj počúvaním hudobných mp3 prehrávačov. Podľa rezortu si s problémom majú poradiť samy školy. Kto neuposlúchne môže dostať aj dvojku zo správania. Vyhláška povoľuje používanie mobilných telefónov počas vyučovania iba v mimoriadnych prípadoch po súhlase učiteľa.
Mnohé školy majú však s rešpektovaním vyhlášky problémy. Nie je známe, koľko detí chodí do školy s mobilom. Posledný prieskum je ešte z roku 2006. Spoločnosť AISA Slovakia vtedy zistila, že mobilný telefón používa až 60 percent detí vo veku 8 až 15 rokov. Použitie mobilného telefónu počas vyučovania priznala takmer polovica žiakov. Podľa psychologičky žiaci neraz zneužívajú mobily počas písomiek na posielanie správnych odpovedí. Učiteľom sa ťažko dokazuje, že to robia naozaj. Do odoslaných správ im totiž nahliadnuť nemôžu. Učitelia si podľa ministerstva disciplínu na hodinách musia vynútiť. Vyhláška poskytuje vyučujúcemu právomoc zasiahnuť v prípade znižovania kvality výchovno-vzdelávacieho procesu. Novú vyhláška, do ktorej by doplnili mp3 prehrávače, na ktoré sa učitelia sťažujú tiež, rezort nepripravuje. Podľa ministerstva môžu mp3 prehrávače školy zakázať vo vlastných školských poriadkoch. Psychologička upozorňuje, že mobilmi by sa nemali zaoberať len školy, ale aj rodičia. Mali by zvážiť, kedy deťom telefón kúpia. Ak ho dostanú priveľmi skoro veku, môžu sa uzavrieť do seba. Prestanú komunikovať so spolužiakmi a cez prestávky radšej hrajú hry alebo esemeskujú.
(Zdroj: PRAVDA)

Najviac študentov sa hlási na medicínu, právo a manažment

24. 3. 2010 Medzi uchádzačmi o vysokoškolské štúdium aj v tomto roku dominujú medicína, právo či manažment. Vyplýva to z ankety ČTK medzi vysokými školami. Na technické smery sa hlási najmenej ľudí. Počet voľných miest nezriedka prevyšuje záujem. Odborníci však varujú, že slovenskej ekonomike v budúcnosti môžu chýbať práve hutníci či strojári s vysokoškolským titulom. Prihlášky na väčšinu vysokých škôl je možné si podať do konca marca.
Na Univerzite Komenského (UK) v Bratislave je už tradične najväčší záujem o všeobecné lekárstvo, právo, manažment, psychológiu, žurnalistiku či tlmočníctvo. Počet podaných prihlášok niekde je päť až desaťnásobne vyšší ako počet ponúkaných miest. Podobná situácia je aj na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach, kde sa najviac uchádzačov hlási na psychológiu či zubné lekárstvo. Na Univerzite Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre, Univerzite Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici, či na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave patria k najžiadanejším psychológia, masmédiá a cudzie jazyky. Na Ekonomickej univerzite (EU) v Bratislave je populárny manažment a cestovný ruch, na Žilinskej univerzite (ŽU) je to informatika a telekomunikácie. Podľa väčšiny oslovených škôl si uchádzači o vysokoškolské štúdium stále vyberajú programy zodpovedajúce ich osobným záujmom bez zásadnejšieho dôrazu na potreby trhu. Na Slovensku sú dve desiatky verejných, tri štátne a desať súkromných vysokých škôl, na ktorých študuje viac než dvestotisíc poslucháčov denného a externého štúdia.
(Zdroj: SME)

Predaj nezdanených pohonných látok v Česku

19. 3. 2010 V Česku sa rozmáha predaj nezdanených pohonných látok. Štátu spôsobuje vážnejšie škody, než doteraz odhadovali úrady. Podľa prvých presnejších prepočtov spracovaných spoločnosťou Benzina pre úradníkov a poslancov, môže ísť ročne o 8 miliárd Kč (316,41 milióna eur).
Pracovníci Benziny na analýze pracovali pol roka. Generálny riaditeľ podniku uviedol, že štát vlani len pri odhalení čiernych dovozov z rakúskeho Linzu prišiel za 7 mesiacov o 3,5 miliardy Kč. Štatistiky potvrdzujú, že nezdanený benzín sa vozí aj z Nemecka a Poľska. Od minulého roka sa pribúdajúcimi podvodmi zaoberá medzirezortná skupina, ktorá za účasti petrolejárov, colníkov, polície a ministerstiev pripravuje súbor opatrení na obmedzenie tejto trestnej činnosti. Napríklad chce presadiť iný spôsob výberu dane, než ten, ktorý sa teraz uplatňuje v Európskej únii. Do úvahy prichádza aj povinná registrácia obchodníkov s palivami. Na trhu sa pohybuje približne 300 miliónov litrov nezdanených pohonných látok, čo sú takmer 4 % ich českej ročnej spotreby. Regulárna cena benzínov v Česku sa skladá zo štyroch položiek: 8 Kč cena základnej suroviny, 12,84 Kč spotrebná daň, 5 Kč daň z pridanej hodnoty a 5,16 Kč marža pre rafinériu, distribútora a pumpu. Celkom 31 Kč. Podobné podvody už Česko zažilo v prvej polovici minulého desaťročia s ľahkými vykurovacími olejmi. Vtedy štát vtedy prišiel asi o 60 miliárd Kč. Princíp podvodov spočíval v tom, že vykurovacie oleje, ktoré neboli zaťažené daňou, sa následne papierovo transformovali na chemicky úplne totožnú ale zdanenú a oveľa drahšiu motorovú naftu. Zákon o farbení vykurovacieho oleja, ktorý by sa tým odlíšil od motorovej nafty, bol prijatý až po troch rokoch prieťahov. Vďaka nemu sa podvody v tejto oblasti podarilo zastaviť. Vo väzení skončil 20 ľudí, traja obchodníci s palivom boli zavraždení.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner