Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho múdre pravdy

Nič nie je natoľko pokazené, aby sa to nedalo ešte pokaziť, takže zhoršovanie vecí nie je v konečnom dôsledku ničím ohraničené.

Čas schôdzovania rastie kvadraticky s počtom zúčastnených.

Proti hlúposti niet účinnej obrany – hlupáci sú vždy v ofenzíve.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Život treba žiť

Najväčšou kvalitou peňazí je ich kvantita. (Spinoza)

Pri nádhernom mauzóleu Rotschildovcov na frankfurtskom cintoríne sa zastaví chudobný Kohn. Dlho stavbu bez slova obdivuje. Potom si potichu pre seba závistlivo povzdychne: „Tí si ale žijú!“

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

(Zrnká úsmevu)
Murphyho rady

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

S manželkou je to ako s pištoľou. Keď ju máš dlhšiu dobu, máš chuť strieľať.

Jasná myseľ je neklamným príznakom slabej pamäte.

(Murphyho zrnká II)
Oheň a voda

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

Prebieha zákopová vojna. Priateľský vojak Kohn každé ráno vystrčí zo zákopu na palici svoju prilbu a nepriateľský vojak zo zákopu naproti do nej celý deň strieľa. Aj dnes Kohn vystrčí prilbu – a nič – streľba žiadna. – Hej, prečo nestrieľaš – kričí na nepriateľa vojak Kohn. – Minuli sa mi náboje, - kričí naspäť nepriateľský vojak. – Predám za dolár kus. Ak vezmeš celú tisícku, dám ti päť percent zľavu, - ponúka vojak Kohn.

Dôstojník, aby povzbudil vo vojakoch bojového ducha, zápalisto reční: - Vojaci! Teraz nadišiel veľký a slávny okamih. Dnes pôjde muž proti mužovi! Tu sa opatrne ozve vojak Ábeles: - S dovolením, nemohli by ste mi ukázať toho môjho? Ja by som sa s ním hádam aj dohodol...!

(Zrnká úsmevu)

Školský zákon – zásadné zmeny

29. 7. 2022 Dňa 1. 1. 2022 nadobudla účinnosť novela z. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – zákon č. 415/2021 Z. z. Priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov.
Novela zmenila a upravila niektoré ustanovenia doposiaľ platného právneho predpisu v oblasti:
1. charakteristiky pojmov
Vyššie spomínaný zákon novo charakterizuje pojem žiak, dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa alebo žiak s nadaním, vzdelávacia oblasť, vyučovací predmet, profilový predmet, medzinárodný program, národné školstvo, národná škola, národnostná trieda, národnostné školské zariadenie, účastník výchovy a vzdelávania, ale aj inkluzívne vzdelávanie.
2. princípov výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sú (okrem iného) legislatívne založené i na princípoch získať kompetencie:
• v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny,
• v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, ale tiež sociálne, umelecké i občianske kompetencie, ako aj podnikateľské schopnosti.
3. cieľov výchovy a vzdelávania
Do okruhu cieľov výchovy a vzdelávania zahŕňame možnosť žiakovi a dieťaťu získať kompetencie vo vyššie uvedených oblastiach.
4. štátnych vzdelávacích programov
Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné a vyššie odborné vzdelávanie, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. V úvode uvádzaná právna norma v tejto časti v sebe zahŕňa nielen obsah štátneho vzdelávacieho programu, ale aj jeho záväznosť pre príslušný stupeň vzdelania.
5. školského vzdelávacieho prog¬ramu
Tento vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Zákon novo stanovuje jeho obsah, súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a jeho zverejňovanie (okrem učebných osnov) riaditeľom školy.
6. individuálneho vzdelávacieho programu
Podľa tohto programu sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať
a) dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávali podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, a ani podľa vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, alebo
b) žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie v základnej škole.
7. výchovného programu
Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach. Je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení, pričom musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
8. rámcových učebných plánov, vzdelávacích štandardov, učebných plánov a učebných osnov.
9. pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie
Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia.
10. výchovno-vzdelávacieho jazyka
Výchovno-vzdelávacím jazykom je vyučovací jazyk a výchovný jazyk. Posledná novela školského zákona upozorňuje na skutočnosť, že pre deti a žiakov patriace k národnostným menšinám sa výchova a vzdelávanie zaručuje v národnostných školách, národnostných triedach a národnostných školských zariadeniach s tým, že sa im zabezpečuje okrem práva na osvojenie si štátneho jazyka i právo na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny.
Výchova a vzdelávanie sa môže tiež uskutočňovať ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku.
11. edukačných publikácií
Edukačnou publikáciou je podľa znenia zákona učebnica, učebný text a pracovný zošit.
Na vzdelávanie v školách sa používajú len publikácie schválené ministerstvom školstva a iné edukačné publikácie a edukačný softvér, ktoré nie sú schválené týmto ministerstvom, ale sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. Na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo náboženská výchova možno používať edukačné publikácie schválené štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou.
12. zabezpečenia materiálno-technického vybavenia
Podľa znenia platnej legislatívnej úpravy môže ministerstvo školstva obstarať materiálno-technické vybavenie pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.
Tento štátny orgán bezodplatne prevedie ním obstarané materiálno-technické vybavenie do správy materskej, základnej alebo strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti orgánu miestnej štátnej správy v školstve alebo materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, alebo vlastníctva obce či samosprávneho kraja a do správy nimi zriadenej materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej, základnej alebo strednej škole, materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy, ktoré nie sú zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve, alebo zriaďovateľa materskej školy, ktorá nie je právnickou osobou, alebo základnej školy, ktorá nie je právnickou osobou, výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej škole alebo príslušnej základnej škole.
13. experimentálneho overovania
Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení. Zákon č. 415/2021 Z. z. novo stanovuje podmienky pre toto experimentálne overovanie.
14. stupňov vzdelania
Podľa nového znenia školského zákona základné vzdelanie sa člení na
a) primárne vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy alebo absolvovaním posledného ročníka základnej školy, ak ide o žiaka s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie,
b) nižšie stredné vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhý stupeň základnej školy, úspešným absolvovaním prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, do ktorého sa prijímajú žiaci z ôsmeho ročníka základnej školy, úspešným absolvovaním štvrtého ročníka osemročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, úspešným absolvovaním externého testovania za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, ktorého sa na základe žiadosti môže zúčastniť fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania v rámci vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania.
15. dokladov o získanom vzdelaní
Dokladom o získanom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania, vysvedčenie, osvedčenie o absolvovaní časti vzdelávacieho programu, osvedčenie o zaškolení, osvedčenie o zaučení, vysvedčenie o záverečnej skúške, vysvedčenie o maturitnej skúške, vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom, záverečné vysvedčenie a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške.
16. povinnej školskej dochádzky
Nové podmienky platnej legislatívy stanovujú nielen zásady, ktoré musí dodržať zákonný zástupca pri prihlásení výnimočne prijatého dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 6 rokov veku na povinnú školskú dochádzku, či jeho povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky (zápis), ale aj prípady, kedy je žiak so zdravotným znevýhodnením oslobodený od vzdelávania. Svojim znením zákon tiež určuje ukončenie povinnej školskej dochádzky žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil vek 16 rokov, ale stanovuje i zásady individuálneho štúdia a individuálneho učebného plánu.
17. sústavy škôl
V tejto časti právneho predpisu dochádza k zmenám týkajúcich sa:
• mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole,
• zaraďovania detí do tried v predprimárnom vzdelávaní,
• posúdenia školskej spôsobilosti v predprimárnom vzdelávaní detí, ktoré dosiahli vek 6 rokov,
• oslobodenia dieťaťa so zdravotným znevýhodnením od predprimárneho vzdelávania,
• delenia základnej školy na triedy a počet žiakov v nich,
• zriaďovanie špecializovaných tried v základnej škole,
• možností základnej školy a jej žiakov,
• absolvovania časti štúdia strednej školy v zahraničí,
• stanovenia najnižších počtov žiakov stredných škôl,
• zaradenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do triedy strednej školy,
• prestupu na inú strednú školu,
• preradenia zo strednej na základnú školu,
• postupu do vyššieho ročníka strednej školy,
• zanechania štúdia,
• zdravotnej spôsobilosti,
• výučby na základnej umeleckej a jazykovej škole.
18. foriem organizácie výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie sa v školách organizuje dennou alebo externou formou štúdia.
19. hodnotenia žiakov a opatrení vo výchove v základných a stredných školách
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka.
20. komisionálnych skúšok v základných a stredných školách
Na základe novely školského zákona sa žiak hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak: vykonáva rozdielovú skúšku v strednej škole, požiada o preskúšanie plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka, podá vyučujúci pedagogický zamestnanec alebo riaditeľ školy podnet na preskúšanie žiaka, neprospel z vyučovacieho predmetu, študuje podľa individuálneho učebného plánu v strednej škole, je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, vykonáva na konci prvého polroka a druhého polroka v konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu skúšku z umeleckej praxe a skúšku z profilového predmetu, plní školskú dochádzku osobitným spôsobom, vzdeláva sa individuálne alebo vykonáva komisionálnu skúšku s cieľom získať nižšie stredné vzdelanie.
21. prijímania na výchovu a vzdelávanie
Legislatívne sa novo upravujú zásady:
• prijímania detí na predprimárne vzdelávanie,
• prijímania na základné vzdelanie detí, ktoré spĺňajú zákonné podmienky,
• predpokladov na prijatie na vzdelávanie v stredných školách,
• predkladania prihlášok na vzdelávanie na stredné školy,
• organizácie prijímacieho konania na strednú školu,
• prijímacej skúšky a rozhodnutia o prijatí na strednú školu,
• prijímania do vyšších ročníkov stredných škôl.
22. ukončenia výchovy a vzdelávania v stredných školách
Výchova a vzdelávanie v stredných školách môže byť ukončené záverečnou skúškou, maturitnou skúškou, alebo absolventskou skúškou.
23. maturitných komisií, skúšobných komisií pre záverečnú skúšku a skúšobných komisií pre absolventskú skúšku
Organizáciu a priebeh maturitnej skúšky zabezpečujú ústredná maturitná komisia, školská maturitná komisia a predmetová maturitná komisia. Predsedu školskej maturitnej komisie a predsedu predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 1. marca príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Skúšajúcich členov predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 30. apríla riaditeľ školy.
24. školských výchovno-vzdelávacích zariadení
Legislatívne je upravený príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí, centra voľného času, spojených s ubytovaním v školskom internáte, ale aj špeciálnych výchovných zariadení.
25. systému poradenstva a prevencie
V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská,, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým alebo odborným zamestnancom.
Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.
26. práv a povinností dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia
Podľa novej právnej úpravy má dieťa alebo žiak právo na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, bezplatné vzdelanie v základných školách a v stredných školách, bezplatné vzdelanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné v materskej škole, ktorá je štátnou školou, vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku, inkluzívne vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho rôzne výchovno-vzdelávacie potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav, bezplatné zapožičiavanie edukačných publikácií na povinné vyučovacie predmety okrem pracovných zošitov, úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti, poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním, výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí, organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny, úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu, na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom, na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, na individuálne vzdelávanie za podmienok zákonom a náhradu škody, ktorá mu vznikla pri výchove a vzdelávaní alebo v priamej súvislosti s nimi.
K

Nový Firefox 3.5 rýchlejší a s novými funkciami

1. 7. 2009 Dokáže spomínať a zabúdať na povel, dopraje dostatok súkromia a s multimédiami si poradí aj bez flashu. Rýchlejšie vykreslí zložité weby a ak to dovolíte, prezradí, kde sa práve nachádzate. To všetko prináša nová verzia prehliadača Firefox 3.5.
Nová verzia prehliadača si poradí aj vtedy, ak omylom zavriete jedno z okien plných kariet. V histórii registruje nielen weby ktoré prehliadate, ale aj tie v ktorých oknách máte otvorené záložky. Otvoríte ho opäť jediným kliknutím. Túto drobnosť ocenia mnohí. Zvlášť tí, čo  sa spoliehajú, že prehliadač si pri každom spustení pamätá všetky weby, ktoré zostali otvorené pri jeho vypnutí.
Firefox si však vôbec nemusí pamätať, čo ste robili. A to v takom prípade, ak aktivujete režim súkromného prehliadania. Všetky informácie sa budú ukladať nabok a po opustení tohto režimu sa z počítača stratia.
Stroj zabudne na všetky cookies, vyrobené webmi, žiadny záznam sa neobjaví v histórii, neuložia sa ani formulárové dáta či heslá. Akoby ste vôbec nikde neboli.  Túto  funkciu má v portfóliu viacero prehliadačov.
Podobnú službu ponúka selektívne mazanie histórie. Na povel možno zrušiť záznamy z posledných niekoľko hodín či dní, alebo prikázať prehliadaču, aby zabudol všetko o webe, na ktorý ukážete myšou.
Firefox s podporou formátov Ogg Theora a Ogg Vorbis dokáže tiež prehrať multimédiá bez toho, aby potreboval flash. Firefox nie je prvým prehliadačom čo do dokáže, webov, ktoré sa na túto novinku spoliehajú je však primálo.
(Zdroj: SME)

Rovnaké nabíjačky pre mobilné telefóny - z

30. 6. 2009 Najväčší výrobcovia mobilných telefónov sa dohodli, že od roku 2010 budú všetky nové produkty na európskom trhu používať jeden univerzálny typ nabíjačky. Ide o ústretový krok nielen voči zákazníkom, ale i voči životnému prostrediu.
Na používaní spoločného štandardu nabíjačky sa dohodli výrobcovia mobilných telefónov, ktorých produkty majú spoločne 90-percentný podiel na európskom trhu. Produkty  spoločností Apple, LG, Motorola, Nokia, Samsung, Sony Ericsson, Texas Instruments, NEC, Qualcomm a Research In Motion budú pre nabíjanie používať rozhranie microUSB.
Dohoda najväčších výrobcov mobilných telefónov umožní, aby sa nové mobilné telefóny predávali aj bez pribalenej nabíjačky, vďaka čomu sa zníži množstvo elektroodpadu.
Spoločnú nabíjačku by mali využívať iba tie telefóny, ktoré majú dátovú hardvérovú výbavu – teda 3G telefóny a tzv. „smartphones“ (inteligentné telefóny, ktoré v sebe spájajú mikropočítač a telefón, prípadne ďalšia zariadenia, spravidla GPS navigáciu).
(Zdroj: EURACTIV)

Hovory v roamingu lacnejšie

29. 6. 2009 Od 1. júla ceny hovorov v roamingu mobilných operátorov v krajinách Európskej únie zlacnejú. Cenový strop za minútu uskutočneného hovoru sa podľa nových pravidiel o roamingu zníži z 0,46 eur bez DPH na 0,43 eur bez DPH.
Cenový strop tzv. "eurotarify" sa za minútu prijatého hovoru v roamingu zníži z 0,22 eur na 0,19 eur bez DPH. Zlacneniu roamingových hovorov má pomôcť aj novonariadená tarifikácia, ktorá bude pri odchádzajúcich hovoroch v roamingu sekundová od prvých 30 sekúnd volania a pri prijatých bude platiť hneď od prvej sekundy hovoru.  Nové pravidlá EÚ o roamingu upravujú aj cenu správ SMS.
Telekomunikačný úrad však v súvislosti s roamingom občanov varuje, aby boli obozretní a pred začatím využívania roamingových služieb sa oboznámili s podmienkami a cenami. Predídu tým  nechceným prekvapeniam v podobe vysokého účtu za komunikačné služby.
Regulácia a špeciálne akcie operátorov síce ceny roamingu znižujú, avšak podľa TÚ sa pred finálnym rozhodnutím neoplatí spoliehať len na reklamu a ústne informácie predajcov, ale potrebné je dôkladne sa oboznámiť so všetkými podmienkami a cenami.
(Zdroj: HNONLINE)

Hudobné nahrávky v mobiloch a autorské práva

29. 6. 2009 Zvonenia mobilov s hudobnou nahrávkou na verejnosti údajne porušujú autorský zákon a to aj v prípade, že za zvonenie ste si riadne zaplatili. Tvrdí to americká asociácia skladateľov, autorov a vydavateľov.
Podľa asociácie  nejde o osobný posluch v súlade s lincenciou, ale o verejnú reprodukciu, za ktorú je potrebné zaplatiť podstatne viac.  Toto sa nepáči  nielen samotným používateľom mobilov, ale ani mobilným operátorom, ktorí chcú v pripravovanom súdnom spore svojich klientov podporiť.
Zdá sa, že pri posudzovaní autorských práv v praxi sa treba v budúcnosti pripraviť aj na takéto situácie.


(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner