Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Údaje v ePN
8. 8. 2022
Sociálna poisťovňa prostredníctvom ePN zamestnávateľovi oznámi vznik, trvanie a ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, dôvod vzniku dočasnej pracovnej neschopnosti, miesto pobytu zamestnanca počas dočasnej pracovnej neschopnosti. Ak dôjde k porušeniu liečebného režimu, poskytne zamestnávateľovi aj túto informáciu. Súčasne bude Sociálna poisťovňa oznamovať zamestnávateľovi aj každú zmenu v poskytovaných údajoch.
Zamestnávateľovi sa v záložke ePN zobrazia nasledovné údaje:
– identifikátor ePN v Sociálnej poisťovni – každá doručená ePN bude mať v SP pridelený vlastný identifikátor pre každý poistný vzťah,
– dôvod vzniku ePN a jeho zmena
– tu sa budú zobrazovať údaje: choroba, úraz, karanténne opatrenie/izolácia, pracovný úraz, choroba z povolania,
– rodné číslo zamestnanca, jeho meno a priezvisko,
– poistný vzťah + identifikačné číslo právneho vzťahu (IČPV),
– stav danej ePN – tu sa budú zobrazovať hodnoty trvá / stornovaná / ukončená,
– dátum predpokladaného trvania ePN a jeho zmena,
– dátum začiatku ePN a jeho zmena,
– dátum práceschopnosti a jeho zmena,
– informácie o porušení liečebného režimu,
– pobyt počas DPN a jeho zmena:
Lekár vyznačí adresu, kde sa bude poistenec zdržiavať počas PN pri prvom zápise ePN do elektronického systému. Tento údaj je dôležitý pre Sociálnu poisťovňu na účely kontroly dodržiavania liečebného režimu a súčasne je potrebný pre zamestnávateľa s prihliadnutím na kontrolu povinnosti zamestnanca zdržiavať sa počas obdobia poberania náhrady príjmu na adrese určenej lekárom. Zmenu adresy pobytu pacienta počas PN je pacient povinný oznámiť priamo Sociálnej poisťovni. Lekár už neeviduje ani nedáva súhlas so zmenou pobytu pri PN. Ak to povaha choroby umožňuje, príslušný ošetrujúci lekár môže dočasne práceneschopnej osobe povoliť vychádzky, ktoré súčasne časovo vymedzí s prihliadnutím na charakter choroby. Príslušný ošetrujúci lekár môže zmeniť čas vychádzok, alebo zo závažných dôvodov vychádzky zrušiť. Systém ich neumožní povoliť spätne, t. j. lekár môže povoliť vychádzky iba na vyšetrení. Zmeniť čas vychádzok alebo zrušiť vychádzky môže tiež iba pri kontrolnom vyšetrení. V prípade, ak lekár povolí pacientovi vychádzky, uvedie zoznam časových intervalov a prípadne aj dátumové ohraničenie. Časových intervalov je možné uviesť viacero. Lekár môže v priebehu PN údaje o vychádzkach meniť.
– dátum stornovania ePN: Ak lekár po vystavení ePN zistí, že došlo k chybe pri identifikácií pacienta, vylúčení poistných vzťahov, omyl pri vystavení ePN pre liečbu v cudzine, prípadne bola chybne zadaná adresa, stornuje ePN ako celok a vystaví novú so správnymi údajmi.
Zamestnávateľ nebude mať prístup k informácii o diagnóze zamestnanca.
K
Elektronická PN (ePN)
8. 8. 2022
Od 1. júna 2022 sa začala poistencom a ich zamestnávateľom na Portáli elektronických služieb Sociálnej poisťovne poskytovať nová služba – elektronická PN (ePN). Tento nový typ PN postupne nahradí päťdielne papierové tlačivo podľa ustanovení zákona č. 125/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Elektronickú PN vystaví lekár tak, že vytvorí elektronický záznam v Elektronickej zdravotnej knižke v Národnom zdravotníckom informačnom systéme (NZIS). Vystavenie ePN lekárom bude považované za žiadosť o nemocenskú dávku prípadne úrazovú dávku a Sociálna poisťovňa bez ďalšieho doručovania papierových formulárov nárok na dávku posúdi a vybaví. Poistenec Sociálnej poisťovne (zamestnanec, SZČO) po návšteve lekára už nebude mať žiadne povinnosti ani voči zamestnávateľovi a ani voči Sociálnej poisťovni. Inštitúcie a zamestnávateľ si medzi sebou vymenia všetky informácie o jeho práceneschopnosti.
Lekári sa do systému ePN budú pripájať postupne. Od 1. júna 2022 do 31. mája 2023 sa budú k ePN lekári pripájať len dobrovoľne. To znamená, že v prechodnom období lekári, ktorí ešte nebudú zapojení do nového systému, budú vystavovať tlačivo o práceneschopnosti len v papierovej podobe. Až od 1. júna 2023 budú musieť byť povinne pripojení k ePN všetci všeobecní lekári, lekári zdravotníckych zariadení a gynekológovia. Od 1. januára 2024 budú uznávať PN len elektronicky aj lekári-špecialisti, vrátane lekárov poskytujúcich zubno-lekársku starostlivosť. Celá komunikácia medzi lekárom, Sociálnou poisťovňou a zamestnávateľom v systéme ePN bude výlučne elektronická.
K
Slovensko je vo všetkých osevných komoditách vysoko sebestačné
5. 8. 2022
Slovensko je vo všetkých osevných komoditách vysoko sebestačné aj v tomto roku. Uviedol to na tlačovej konferencii predseda revíznej komisie Zväzu výrobcov krmív, skladovateľov a obchodných spoločností Jozef Rebro.
Hustosiate obilniny boli podľa neho zasiate na ploche medziročne vyššej o sedem percent. "Celkovú produkciu predpokladáme na úrovni takmer troch miliónov ton," priblížil. Sucho sa podľa neho na výnosoch podpísalo, ale nie takou mierou, ako sa predpokladalo. Výnosy sú podľa Rebra teritoriálne rozdielne v závislosti od objemu a načasovania zrážok.
Výnosy pšenice sa podľa neho pohybujú od 3,5 tony na hektár, až po deväť ton na hektár, čo spôsobuje problémy pri stanovení priemerného výnosu za Slovenskú republiku.
"Plocha pšenice bola zvýšená o 15 percent a je predpoklad nárastu produkcie približne o 11,36 percenta, čo by znamenalo nárast objemu produkcie o približne 275-tisíc ton. Priemerný hektárový výnos odhadujeme oproti minulému roku vyšší približne o jedno percento. Pokosená pšenica vykazuje veľmi dobré potravinárske parametre," spresnil Rebro.
V
Stravovanie a nápoje z pohľadu ZDP
1. 8. 2022
Podkladom na zákonné uplatnenie nákladov zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zabezpečované v súlade so Zákonníkom práce je ustanovenie § 19 ods. 2 písm. c) bodu 5 zákona o dani z príjmov.
Podľa tohto ustanovenia je daňovým výdavkom zamestnávateľa príspevok na stravovanie zamestnancov poskytovaný podľa podmienok stanovených Zákonníkom práce, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Potrebné je v uvedenej súvislosti poznamenať, že suma vo výške 55 % zahrnovaná do daňových výdavkov sa u platiteľov DPH počíta z ceny jedla bez DPH.
Napokon je potrebné uviesť, že pokiaľ by zamestnávateľ so súhlasom zástupcov zamestnancov upravil podmienky, za ktorých bude poskytovať zamestnancom stravovanie počas prekážok v práci, umožnil stravovať sa zamestnancom, ktorí pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným zamestnancom, resp. rozšíril okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie v zmysle § 152 ods. 9 Zákonníka práce, poskytnuté príspevky na stravovanie v súlade s uvedenou úpravou budú uznaným daňovým výdavkom.
K