Zobraziť v e-shope

PaM č. 5-6 / 2025 - Zúčtované a nevyplatené príjmy

Uchádzač o zamestnanie, Dovolenka klope na dvere
IV/2025
formát A4
104 strán
zväčšiť
  • Zúčtované a nevyplatené príjmy
  • Uchádzač o zamestnanie
  • Dovolenka klope na dvere
17,72 € bez DPH
21,80 € s DPH

Objednať e-verziu 17,72 € bez DPH
21,80 € s DPH

Objednať Titul skladom
Autor: kolektív autorov
EAN: 9771337060470
V praxi sa vyskytujú situácie, kedy zamestnávateľ zamestnancovi mzdu síce zúčtuje, ale fyzicky mu ju nevyplatí. Ako má zamestnávateľ postupovať z hľadiska odvodu poistného na zdravotné a sociálne poistenie a odvodu daňovej povinnosti?
Za uchádzača o zamestnanie sa môže považovať len taký občan, ktorý môže pracovať, chce pracovať, hľadá
si zamestnanie a je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie úradu. Aké podmienky musí spĺňať osoba, ktorá je uchádzačom o zamestnanie?
Obdobie letných prázdnin je pre mnohých mladých ľudí späté s využitím voľného času na výkon zárobkovej činnosti. Aké podmienky musia byť splnené, aby zamestnávanie mladistvých bolo realizované v súlade so Zákonníkom práce?

Zúčtované a nevyplatené príjmy zo závislej činnosti
V praxi sa vyskytujú situácie, kedy zamestnávateľ zamestnancovi mzdu síce zúčtuje, ale fyzicky mu ju
nevyplatí. Ide spravila o zamestnávateľov, ktorí sa dostali do finančných ťažkostí a na výplatu príjmov im
chýbajú peňažné prostriedky, alebo sa vyskytnú iné dôvody, pre ktoré zamestnávateľ vyplatenie mzdy
zamestnancovi pozastavil. Ako má zamestnávateľ postupovať v týchto prípadoch z hľadiska odvodu
poistného na zdravotné a sociálne poistenie a odvodu daňovej povinnosti?
Uchádzač o zamestnanie – obmedzenie príjmu
Právo na prístup k zamestnaniu predstavuje v zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z.
o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej iba „zákon o službách
zamestnanosti“) právo občana, ktorý chce pracovať, môže pracovať a hľadá zamestnanie, na služby podľa
spomínaného právneho predpisu zamerané na pomoc a podporu uľahčenia jeho vstupu na trh práce vrátane
pomoci a podpory vstupu a zotrvania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie na trhu práce najmenej
počas obdobia šiestich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
Zamestnávanie mladistvých
Ustanovenie § 40 ods. 3 Zákonníka práce definuje mladistvého zamestnanca ako zamestnanca, ktorý
je mladší ako 18 rokov. Uvedené však neznamená, že zamestnancom môže byť akákoľvek osoba, ktorá
nedovŕšila 18 rokov veku. Ochrana detí pred detskou prácou je realizovaná prostredníctvom medzinárodných
dohovorov, ktoré Slovenská republika ratifikovala a sú tak súčasťou nášho právneho poriadku.
Vplyv zvýšeného stravného na daň z príjmov
Výška tuzemských diét sa zvyšuje na základe údajov štatistického úradu o indexe cien jedál a nealkoholických
nápojov v reštauračnom stravovaní. Od výšky diét pre časové pásmo 5 až 12 hodín sa odvíja krátenie stravného
z dôvodu poskytnutia bezplatného stravovania na tuzemských pracovných cestách, minimálna výška stravovacích
poukážok, výška príspevkov zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov.
Oprava chýb zamestnávateľa pri zdanení príjmov
Ak zamestnávateľ v pozícii platiteľa dane v priebehu roka nesprávne zrazil zamestnancovi preddavky na daň
z príjmov zo závislej činnosti alebo nesprávne vyplatil daňový bonus a uvedené nevysporiadal ani v rámci
ročného zúčtovania preddavkov, resp. vykonal ročné zúčtovanie nesprávne, chyby opraví v rámci zákonných
možností aj v závislosti od toho, či k pochybeniu došlo z jeho viny alebo z viny zamestnanca.
Digitálne zručnosti v každom veku
V dnešnej informačnej dobe je digitálna gramotnosť jednou z kľúčových zručností, ktorú potrebujeme aplikovať
nielen v školstve, ale neskôr aj v každodennom živote. Digitálna gramotnosť zahŕňa oveľa viac, než
len základné počítačové zručnosti, ide v podstate o schopnosť efektívne používať technológie, bezpečne
pracovať s informáciami a kriticky zhodnotiť ich obsah.
Reklama a propagácia
Pojem reklamy má viacero definícií, ktorých spoločnou teóriou je využitie reklamy ako procesu šírenia
informácií s cieľom zaujať prijímateľa produktu. Najvšeobecnejšia definícia vymedzuje reklamu ako
cieľavedomé komunikačné pôsobenie zamerané na určitú cieľovú skupinu, ktorej úlohou je pomáhať pri
utváraní postojov, názorov a zvyklostí, vedúcich k žiaducim činnostiam. Základným a samozrejmým cieľom
reklamy je upútať príjemcu dostatočne na to, aby si kúpil propagovaný produkt.
Vybavenie podaní obcou
Pri vybavovaní podaní obcou je potrebné rozlišovať, či obec rozhoduje v rámci originálnej alebo delegovanej
kompetencie decentralizovanej štátnej správy. V prípade originálnych kompetencií ide o rozhodovanie obce
v prípadoch, ktoré jej boli zverené priamo právnou úpravou. Ide o správu obecného majetku alebo rozhodovanie
v oblasti správy daní a poplatkov, kde majú obce právne postavenie správcu dane s rozhodovacou právomocou.
V prípade delegovaných kompetencií ide o rozhodovanie obce v rámci kompetencií decentralizovanej štátnej
správy. V tejto oblasti môže obec využiť činnosť spoločných obecných úradov.
 

Aktuálna téma

 

Pracovné právo

 

Mzdy a odvody

 

Chyby, omyly, pokuty

 

Výdavky zamestnávateľa

 

Verejná správa

apríl 2025
T po ut st št pi so ne
14 31 1 2 3 4 5 6
15 7 8 9 10 11 12 13
16 14 15 16 17 18 19 20
17 21 22 23 24 25 26 27
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
Dnes má meniny Anastázia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner