Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Podniky sa klesajúci dopyt po jedle snažia vyriešiť špeciálnymi ponukami
10. 8. 2009
Kríza doľahla naplno na reštaurácie a pohostinstvá. Nad každým zarobeným eurom ľudia premýšľajú viac a obed či večeru v reštaurácii nahrádzajú čoraz viac domácou stravou.
Najmä pred výplatami
cítime pokles záujmu. Menej sa kupujú zákusky, viac idú hlavné jedlá a menu.
Podľa jednej z agentúr pre prieskum trhu ľudia v čase krízy uprednostnia
kvalitnejšie prostredie pred menej kvalitným a ochotnejší personál pred
menej zdvorilým.
Krízu v
stravovaní riešia podnikatelia rôzne. Niektorí vytvorili špeciálne
„krízové" menu, ktoré má nižšiu cenu
a skromnejší obsah. Iní k cene nápoja
prirátavajú nejakú službu či produkt
navyše. Niekde zase pri kúpe jedného tovaru druhý tovar dávajú zadarmo.
Pokles
dopytu po reštauračných službách signalizoval Zväz hotelov a reštaurácií ešte v
čase, keď Štatistický úrad vykazoval zelené čísla. Po zlej zimnej sezóne o nič lepšia nie je ani
letná sezóna. Tá sa síce ešte neskončila, ale výsledky pravdepodobne nebudú lichotivé.
Mnohé
zariadenia na pokles dopytu zareagovali poklesom cien, aj keď ceny vstupov sa
neznižovali.
Reštauračné
služby nie sú pritom tie, ktoré by na Slovensku vytvárali veľké zisky. Nezostáva im nič iné, pretože vláda nereaguje, nepomáha a necháva
všetku ťažobu krízovej doby na prevádzkovateľoch. Jeden z analytikov obchodu však tvrdí, že pomoc vlády
podnikateľom je v tejto situácii nezmyslom.
Biskupi chcú upraviť počet hodín náboženstva na školách
7. 8. 2009
Konferencia biskupov Slovenska upozorňuje, že jedna hodina náboženstva za dva týždne veriacim školákom nestačí.
Počet hodín náboženstva skresala vlani nová školská reforma základných
a stredných škôl. Biskupi stále čakajú na rozhodnutie ministra školstva. Tvrdia,
že zvyšovanie hodín nechcú, chcú len dosiahnuť pôvodný stav. Naposledy
túto tému opäť otvorili na spoločnom obede s premiérom v júli.
Hovorca
Konferencie biskupov argumentuje hlavne tým, že zmluva so Svätou stolicou
jednoducho neumožňuje takéto redukovanie. Dodal, že dotácia sa má vrátiť tam,
kde bola čiže počet hodín by sa nemal znižovať.
Hovorca dodal,
že je to stále nedoriešená vec, na ktorú bolo opäť treba upozorniť.
Predajca röntgenoval svoj syr
6. 8. 2009
Švajčiarske syry majú síce obsahovať diery, ale nie kúsky kovu. Ten sa nešťastnou náhodou dostal do jedného z nich.
Jeden z predajcov stratil pružinku a keďže tušil, že sa
ocitla v jednom z bochníkov drahých syrov, ktoré plánoval predať,
bezpečnostná ochrana letiska mu umožnila skontrolovať si sedem bochníkov syra.
Využil k tomu röntgenový prístroj, ktorý
má normálne za úlohu presvecovať batožinu cestujúcich. Pružinka sa na monitore
bezpečnostnej kontroly objavila, výrobca ju z produktu odstránil
a vďaka letisku tak zachránil dennú produkciu svojej poľnohospodárskej
farmy.
Svoj status obhájila zatiaľ len košická Univerzita veterinárneho lekárstva
4. 8. 2009
Jediná univerzita, ktorá už vie, ako v zápase s podmienkami Akreditačnej komisie obstála, je Univerzita veterinárneho lekárstva v Košiciach.
Na to, že jej zostávajú všetky
práva univerzity, dostala už aj potvrdenie
od ministra školstva. Iné školy od ministra ešte nedostali
školy ani kladné, ani záporné hodnotenie.
Akreditačná komisia zhodnotila zatiaľ
16 vysokých škôl zo sledovaných 27. V nasledujúcom školskom roku (2010/2011) bude
hodnotených šesť súkromných vysokých
škôl. Posledné zasadnutia komisie budú
19. - 21. augusta.
Vzdelávacej ustanovizni na
základe kritérií môže byť priznaný titul univerzita, alebo vysoká škola, alebo
odborná vysoká škola.
Na základe kritérií môže byť
vzdelávacej ustanovizni priznaný titul univerzita, alebo vysoká škola, alebo
odborná vysoká škola.
Podľa podpredsedu Akreditačnej
komisie je predčasné hodnotiť, ktoré školy prídu či neprídu o status univerzitných
škôl.
Komplexná akreditácia sa tento
rok koná po prvý raz. Preto je ťažké súdiť, či sa vysoké školy zlepšili alebo
zhoršili.
Pri komplexnej akreditácii sa posudzuje vedecko-výskumná činnosť, publikačná činnosť, sleduje výchova doktorandov, počet študentov na učiteľa, financie, granty,
ktoré boli čerpané a podobne. Jednou z
hlavných vecí, ktorú AK sleduje, sú
garanti, či má škola svojich učiteľov na plný úväzok alebo fiktívnych dodal podpredseda komisie.
Škola, ktorá príde o štatút
univerzity, má rok na polepšenie. Do roka daný problém musí odstrániť. Ak sa
tak nestane, škola stratí akreditácie a právo habilitovať a inaugurovať.
Škola okrem iného prichádza aj o časť finančných prostriedkov.
Od akademického roka 2010/2011
bude platiť nové členenie. Na základe výsledkov akreditácií by sa školy mali
rozdeliť na univerzitné vysoké školy, vysoké školy bez začlenenia alebo odborné
vysoké školy.