Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Štátny program na zatepľovanie budov
11. 3. 2009
Rada pre hospodársku krízu sa na svojom budúcotýždňovom zasadnutí bude okrem iného zaoberať uceleným štátnym programom, ktorý má zatraktívniť zatepľovanie budov.
Štát bude podorovať fyzické a právnické osoby, ktoré budú mať záujem
pristúpiť k zatepľovaniu súkromných alebo verejných objektov. Doterajšie
možnosti sa ukázali do značnej miery administratívne náročné.
Podpora zatepľovania by pre slovenskú ekonomiku znamenala tri pozitívne efekty - pomohla by podporiť
výrobu zatepľovacích materiálov, priniesla by energetické úspory a podporila by
zamestnanosť vo firmách.
Rada by sa mala na budúci týždeň zaoberať aj možnosťami podpory inovácií vo
firmách, ktoré nemajú dostatok finančných kapacít.
Poistenie a povodne
10. 3. 2009
Ak došlo k zaplaveniu majetku pri povodni a majiteľ takéhoto majetku je poistený proti záplavám, poisťovne väčšinou nechránia len majetok ale uhradia aj náklady, ktoré majitelia na záchranu tohto majetku vynaložili. Napríklad pieskovanie vriec alebo použitie PUR peny a jej odstránenie.
Po
ukončení záchranných prácach je treba poisťovni oznámiť poistnú udalosť.
Poisťovne odporúčajú vzniknuté škody zdokumentovať. Najlepšie je nafotiť ich
alebo nahrať na video. To potom urýchli celý proces vybavovania poistnej
udalosti a pomôže určiť aj výšku škody. Ak je záplavami postihnutý väčší kraj,
likvidátor poistnej udalosti sa na miesto škôd môže dostať až vtedy, keď
hladina vody opadne.
Čo je dobre vedieť
o poistení proti povodni
- poisťovňa hradí aj náklady na záchranu
majetku
- fotodokumentácia pomôže pri určovaní škody a
urýchli vybavenie poistnej udalosti
- treba sa snažiť zachrániť čo najviac majetku
- tí, čo bývajú v záplavovej oblasti poistku
pravdepodobne nedostanú
- riziko prírodných živlov je súčasťou
poistenia nehnuteľnosti
- pripoistiť si možno vybavenie domácností
- výška poistného sa stanovuje na základe
výšky poistenia nehnuteľnosti.
Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie ak
zistí, že pre záchranu majetku poistený nič nerobil
- preto treba zachrániť čo najviac vecí,
najlepšie najdrahších
- nezabudnúť vyplnúť plyn a elektriku
- poistné plnenie pri niektorých
poistkách sa vzťahuje aj na zachránené
vybavenie domácnosti (napr. na jeho krádež z garáže).
Riziko prírodných živlov, medzi ktoré patria
aj povodne, sa však osobitne poistiť nedá. Je súčasťou poistenia domov či
bytov.
Práčka a emancipácia žien
9. 3. 2009
Práčky priniesli ženám väčšiu slobodu ako antikoncepčná pilulka. V komentári pri príležitosti Medzinárodného dňa žien to uviedol oficiálny vatikánsky denník Osservatore Romano.
Článok bol zverejnený pod titulkom "Práčka a emancipácia
žien: vložte prací prášok, zatvorte dvierka a relaxujte."
V diskusii na tému "Čo najviac prispelo k empancipácii žien na Západe v
20. storočí?" sa ešte objavili odpovede, že to bola antikoncepčná pilulka,
liberalizácia interupcií, alebo možnosť pracovať mimo domova.
Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu
7. 3. 2009
Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu.
Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní
dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov
Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v
spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z.
z. ustanovuje:
Čl. I
Výnos Ministerstva
hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií
v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v
č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.),
výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č.
473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného
motorového vozidla
(1) Dotáciu na kúpu nového
osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného
motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to
prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len
„zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane
z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto
dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
(2) Novým osobným motorovým
vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako
6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho
predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky.
Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území
Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom
zastúpení na území Slovenskej republiky.
(3) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9.
marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové
vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru
2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31.
decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré
bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
(4) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa
odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá
doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
(5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na
ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská
členov štatutárneho orgánu zástupcu.
(6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6)
a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla
a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
(7) Žiadosti sa
predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho
mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci
kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
Tento výnos nadobúda
účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.