Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Obezita a sebavedomie
11. 9. 2009
Výskumný tím z King's College London zistil, že deti s poruchami sebavedomia sú v dospelom veku náchylnejšie na obezitu.
Štúdia, na ktorej sa podieľalo 6 500 ľudí, dospela k záveru, že desaťročné deti s nižšou sebadôverou v dospelosti zvykli byť obéznejšie. Týkalo sa to najmä dievčat. Z výsledkov podľa vyjadrenia jedného z odborníkov na obezitu vyplýva, že ak sa včas zakročí, obezite možno predísť.
Výsledky tiež ukázali, že rizikovým faktorom sú aj emocionálne problémy. K dôležitým faktorom patrí tiež hmotnosť rodičov, stravovanie či cvičenie.
Poštový holub vyhral preteky s internetom
10. 9. 2009
V Juhoafrickej republike vyhral 11-mesačný poštový holub preteky s internetom a dátový balík na svojich nôžkach priniesol do cieľa omnoho rýchlejšie ako rýchle internetové pripojenie (ADSL) jedného providera.
Na prekonania 85 km vzdušnou čiarou potreboval holub 1 hodinu a 8 minút. Stiahnutie 4 GB dát do počítača na cieľovom mieste si vyžiadalo celkový čas prenosu 2 hodiny a 7 minút. Cez ADSL linku sa za rovnaký čas preniesli len 4 % rovnakých dát.
Na nápad použiť na prenos dát poštového holuba prišli nespokojní zamestnanci firmy, ktorí sa rozčuľovali nad pomalým internetovým prenosom.
Holúbok Winston sa stal hviezdou na Facebooku ("Winston the Pigeon") a vo firme je už stálym zamestnancom.
Integrácia občianskeho preukazu s preukazom poistenca
10. 9. 2009
Integráciu pripravovaného elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia navrhuje spoločnosť Siemens. Takáto integrovaná karta by okrem uloženia osobných údajov a využitia elektronického podpisu občanovi mohla umožniť overenie poistného vzťahu u lekára, či prístup k personálnemu zdravotnému záznamu a na zdravotnícky portál.
Karta by zároveň mohla zabezpečiť spárovanie lekárskeho predpisu so správnou osobou podľa jej zdravotného stavu, ale aj vydanie správnych liekov správnej osobe aj s kontrolou interakcie s ostanými liekmi.
V Rakúsku, kde sa už systém e-preskripcie rozbieha, ročné úspory po jeho zavedení vypočítali na 146 až 182 mil. €.
Integrácia elektronického občianskeho preukazu s kartou zdravotného poistenia je podľa spoločnosti technicky realizovateľná. Zaručená by bola aj bezpečnosť osobných údajov.
Novela zákona o verejnom obstarávaní postupuje do druhého čítania
10. 9. 2009
V parlamente do druhého čítania prešiel vládny návrh novely zákona o verejnom obstarávaní. Novela má upraviť najmä revízne postupy a zároveň preberá európsku smernicu z decembra 2007 o revíznych postupoch.
Smernica je zameraná na zvýšenie účinnosti postupov pri zadávaní verejných zákaziek tak, aby o neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody rozhodovali súdy. Novela upravuje koncesie na služby a spresňuje ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní.
Predpokladá sa zavedenie nového inštitútu, a to konania úradu o návrhu na uloženie zákazu plnenia zmluvy, ktoré bude podmienené zložením kaucie. S európskou smernicou o revíznych postupoch majú byť zosúladené tiež odkladné lehoty pri uzavieraní zmlúv.
Súčasťou návrhu novely je dodatok, podľa ktorého je možné požiadať o určenie neplatnosti zmluvy alebo rámcovej dohody do 30 dní od uverejnenia výsledku obstarávania v európskom vestníku, ak oznámenie odôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania.
Ak oznámenie nezdôvodní neuverejnenie vyhlásenia obstarávania do šiestich mesiacov od uverejnenia výsledku obstarávania, bude možné zmluvu napadnúť. Do druhého čítania sa dostal aj vládny návrh zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody.
V treťom čítaní poslanci schválili vládny návrh zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách.