Register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci
13. 7. 2023
Mení a dopĺňa sa zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci na základe požiadaviek povinných osôb ako správcov registrov, evidencií a zoznamov, ktoré sú zdrojovými registrami registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ako aj z dôvodu zabezpečenia úplnej transpozície smernice o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice.
Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zriadil register právnických osôb na uľahčenie výkonu úradnej činnosti zabezpečením pravdivých a úplných informácií o každej zapisovanej právnickej osobe, podniku zahraničnej osoby, fyzickej osobe – podnikateľovi a fyzickej osobe vykonávajúcej samostatne vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť činnosť, ktorá nie je podnikaním, ak sa na túto činnosť vyžaduje oprávnenie podľa osobitného predpisu, orgáne verejnej moci a o organizačnej zložke skôr uvedených kategórií nutných pre právne úkony a zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie a tiež z dôvodu poskytovania údajov o konečnom užívateľov výhod, keďže register právnických osôb začal plniť na vnútroštátnej úrovni funkciu centrálneho registra konečných užívateľov výhod.
Register právnických osôb sa za sedem rokov svojej činnosti osvedčil a je potrebné ďalej trvale zabezpečovať jeho úroveň v súlade s požiadavkami na debyrokratizáciu, štandardy informačných technológií a rôznorodé a operatívne potreby orgánov verejnej moci vyplývajúce z meniacej sa legislatívy a podnetov iných, potenciálnych konzumentov údajov z registra právnických osôb, ktoré boli formulované počas prípravy zákona.
Z týchto dôvodov novela zákona prináša najmä:
˗ doplnenie pojmového aparátu a ustanovení upravujúcich rozsah poskytovaných údajov z dôvodu odstránenia výkladových problémov pri určovaní povinnosti, kto sa má zapisovať do registra právnických osôb, kto je povinný poskytovať údaje do registra právnických osôb a aký údaj sa zapisuje (napríklad vo vzťahu k organizačným jednotkám a orgánom verejnej moci), a ako zabezpečiť zapísanie údaja, ktorý sa poskytuje podľa zákona o RPO, ale nie je vedený povinnou osobou v zdrojovom registri z dôvodu, že pre zapisovanú kategóriu subjektov neexistuje zdrojový register, v zdrojovom registri sa nevedú všetky údaje poskytované do registra právnických osôb, alebo že údaj pochádza z činnosti iného orgánu verejnej moci (napríklad vydanie živnostenského oprávnenia obchodnej spoločnosti),
˗ vytvorenie vnútroštátneho právneho základu pre zapojenie registra právnických osôb do Systému prepojenia registrov konečných užívateľov výhod, v súlade s požiadavkami legislatívy Európskej únie v oblasti predchádzania prania špinavých peňazí a financovanie terorizmu,
˗ definíciu orgánu verejnej moci na účel zabezpečovania úradnej činnosti vrátane špecifického účelu, ktorým je technické zabezpečenie elektronickej úradnej komunikácie – zriaďovanie, aktivácia, deaktivácia a rušenie elektronických schránok orgánov verejnej moci); návrh zákona umožní v registri orgánov verejnej moci, ktorý je architektonicky samostatnou časťou registra právnických osôb, viesť spresnený a rozšírený okruh údajov o orgánoch verejnej moci, ktorý môže slúžiť napríklad správcovi modulu elektronických schránok,
˗ zabezpečenie prístupu notárov ako orgánov verejnej moci k údajom vedeným v registri právnických osôb prostredníctvom Centrálneho informačného systému Notárskej komory, čím sa rešpektuje notárskym poriadkom stanovený účel tohto IKT nástroja pri výkone notárskej činnosti a ďalšej činnosti notárov,
˗ zabezpečenie prístupu bánk a pobočiek zahraničných bánk do registra právnických osôb, a to jednak pokiaľ ide o možnosť využívať na tento prístup spoločný register bankových informácií, a jednak ustanovením nového účelu poskytovania údajov z registra právnických osôb na plnenie úloh bánk a pobočiek zahraničných bánk pri príprave, uzatváraní a realizácií bankových obchodov, dôvodom zavedenia tohto účelu je odbúravanie administratívnej záťaže bánk ale aj klientov, ktorá vzniká pri preukazovaní rozhodných právnych skutočností, pričom úprava má obdobu v súčasnom využívaní Registra fyzických osôb,
˗ precizovanie účelu vedenia údajov v registri právnických osôb, kategórií zapisovaných subjektov a niektorých špecifík uplatňovania práv dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov,
˗ sankcionovanie povinných osôb, resp. v niektorých prípadoch aj zapisovaných subjektov pri neposkytnutí súčinnosti povinnej osobe, za nedodržiavanie zákona o RPO – najmä za neposkytovanie niektorých údajov, ktorých absencia alebo neaktuálnosť môže najviac ohroziť právnu istotu a fungovanie elektronických služieb e-Governmentu; vymoženie plnenia povinností uložených zákonom však bude primárne postavené na preventívnych a nápravných opatreniach,
˗ vypustenie nevhodných legislatívnych skratiek, vnútorných odkazov a nadbytočných ustanovení novela prispeje k výstižnosti textu zákona o RPO.
K
Zákaz reklamy alkoholických nápojov
26. 3. 2009
Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) ostro vystúpil proti poslaneckému návrhu, prostredníctvom ktorého sa má upraviť zákon o reklame. Zákon NR SR posunula do druhého čítania.
Podstatou zmeny a doplnenia
zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame je de facto úplný zákaz reklamy alkoholických
nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných
predmetoch a prostredníctvom sponzoringu.
V dôvodovej správe k návrhu sa uvádzajú
informácie o problémoch alkoholizmu a potrebe ochrany mladistvých v súvislosti
s tým. Predkladatelia v doložke vplyvov uvádzajú, že návrh nebude mať negatívny
vplyv na podnikateľské prostredie. Výpadok príjmov z reklamy na alkohol dokážu
reklamné spoločnosti dokážu vykryť inými aktivitami. Výrobcovia alkoholu podľa
predkladateľov tiež nebudú postihnutí.
KRAS tento návrh považuje za nezodpovedný a
neprofesiálny. Očakáva negatívny dopad zákona predovšetkým na mediálny priemysel, ale aj hospodárenie
iných právnických osôb pôsobiacich najmä v oblasti kultúry a športu.
Chandler urobil z detektívky umenie a vážny žáner
26. 3. 2009
Pred polstoročím 26. marca 1959, zomrel spisovateľ Raymond Chandler. Pozná ho každý ctiteľ detektívky a Phila Marlowa.
Phil Marlow, asi 40-ročný detektív s tmavohnedými vlasmi,
ktorý pozná i so zavretými očami všetky zákutia Los Angeles a aj medzi
zhýralcami si zachováva črty romantického rytiera s mäkkým srdcom, je akýmsi
náprotivkom boháčov, vydieračov, narkomanov a nekonečnej predmestskej luzy. Pri
záchrane svojej pravdy neváha použiť päste. Nie je to padavka, nemá strach a nemá špinavé ruky. Rozpráva ako človek
svojich čias, s odporom k pretvárke a drsným humorom. Takto jedného z najoriginálnejších literárnych hrdinov
charakterizoval sám jeho tvorca Raymond
Chandler.
Na rozdiel od klasického anglického detektívneho románu Chandler stavil na
reálnosť príbehu a opísanie života vo všetkých jeho odtieňoch. Chandler, podľa
svojich vlastných slov, rozhodne
nechcel vykresľovať svet, ktorý by voňal.
Viacerí kritici i vyznávači jeho diel sa zhodujú na tom, že Chandler bol
zázračný spisovateľ. K zázraku však rozhodne mala ďaleko jeho kariéra. Celý
jeho život, hoci bohatý na zážitky a nepredvídateľné výhybky, bol jeden
konštantný zápas. Tak, ako mnohí velikáni, bojoval s alkoholizmom a až
prílišnou sebakritikou. Svoj prvý román
uverejnil až ako 51-ročný.
Bol to prvý zo siedmich legendárnych románov - Hlboký spánok. Svetu v ňom v
definitívnej podobe podobe predstavil
detektíva Phila Marlowa. Obľúbený detektív sa potom objavil aj v ďalších
románoch: Zbohom, moja krásna, Vysoké okno, Dáma v jazere, Sestrička, Lúčenie s
Lennoxom či Prípad naruby. Mnohé z nich boli sfilmované.
Novela zákona o sudcoch
25. 3. 2009
Podľa novely zákona o sudcoch a prísediacich, ktorú predložil minister spravodlivosti, by malo dôjsť k najzásadnejšej právnej úprave v oblasti organizácie, riadenia a správy súdov od roku 2004.
Keby ju
parlament schválil, ministerstvu neostanú reálne kompetencie vo vzťahu k súdom
– financie, disciplinárne konanie, vymenovanie predsedov súdov, vzdelávanie
prejde na Súdnu radu, Najvyšší súd (NS SR) alebo priamo ich spoločného
predsedu.
Ministerstvo bude môcť navrhovať legislatívu, či vykonávať medzinárodné
zmluvy. Novela by mala zabezpečiť nezávislosť súdnictva. Ak bude schválená,
zmeny by mali platiť po najbližších parlamentných voľbách od júla 2010.
Microsoft bude opäť trestať
24. 3. 2009
Microsoft oznámil, že pomocou aktualizácie zariadi, aby všetky ilegálne zadovážené Windowsy na ploche namiesto fotografií alebo iných motívov zobrazovali iba čiernu farbu. Počítač tých, ktorí si Windows XP nekúpili, bude teda vyzerať smutnejšie.
Motív na pracovnej ploche si používateľ môže
zmeniť, ale systém mu ho každých 60 minúť opäť vymení za čierny, až dovtedy,
kým si používateľ Windows nezlegalizuje.
Svoj program overujúci pravosť systému
Microsoft začal pomocou aktualizácií pridávať do počítačov už v roku 2005.