Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho zákony a komentáre

Je pekné, keď je niečo pekné, ale čo s tým, keď to nie je užitočné?

Vo všetkom treba poznať mieru. To ale neplatí, ak ide o druhých.

Nešťastie dnes nechodí len po horách, ale aj po cestách.

(Murphyho zrnká II)
Murphy a šťastie

To, že hlúpy má šťastie, ešte nezaručuje, že keď naňho vsadíte, budete mať šťastie.

Hlúposť je nevyliečiteľná choroba.

Hlúposť nie je hriech, ale dar; obdarovaný ho nemôže odmietnuť.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Všeobecné ustanovenia

Matka príroda je macocha.

Človek musí vždy robiť viac vecí naraz a vždy sa najskôr pustí do takej, ktorá sa potom ukáže byť plne zbytočnou.

Proti tým, čom vám chcú dobre, niet ochrany.

(Murphyho zákonník)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Dobré sa rýchlo pominie, bieda akoby nemala konca.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život treba žiť

Pri nádhernom mauzóleu Rotschildovcov na frankfurtskom cintoríne sa zastaví chudobný Kohn. Dlho stavbu bez slova obdivuje. Potom si potichu pre seba závistlivo povzdychne: „Tí si ale žijú!“

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

Všetko na svete má, zrejme kvôli zachovaniu rovnováhy, svoj protiklad. Ku hmote dnes máme antihmotu, k peniazom dieru vo vrecku, k ilúziám hrču na hlave, no a k dôvtipu máme ľudskú závisť...

(Zrnká úsmevu)

e-Government

7. 11. 2023 Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky podľa § 59 ods. 1 písm. b) a d) zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 301/2023 Z. z. ustanovuje znenie novej vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 335/2023 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente. Táto vyhláška nadobudla účinnosť 1. septembra 2023.
Informačný obsah o činnosti orgánu verejnej moci pre verejnosť podľa § 6 ods. 3 písm. a) zákona orgán verejnej moci tvorí, zverejňuje a bezodkladne aktualizuje spôsobom, ktorý je spracovaný, štruktúrovaný a prezentovaný, a ktorý umožňuje jednoduché vyhľadávanie všetkých informácií, ktoré sú pre používateľa ústredného portálu verejnej správy významné, zabezpečí úplné, správne a dostatočne zrozumiteľné informácie, ktoré zahŕňajú všetko, čo používateľ má vedieť na uplatnenie svojich práv a splnenie si svojich povinností podľa podmienok na ich uplatnenie a splnenie, odkazuje na právne predpisy, usmernenia a iné pravidlá, ktoré majú na uplatnenie práv a splnenie povinností priamy vplyv, ak ide o konanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach, zahŕňa aj informácie o jednotlivých úkonoch, ktoré má používateľ na uplatnenie práv a splnenie povinností v danom konaní absolvovať s uvedením spôsobu ich vykonania, úkonoch, ktoré nie je možné v konaní vykonať elektronicky, označení a kontaktných údajoch orgánu verejnej moci, ktorý konanie vedie, spôsobe identifikácie, autentifikácie a autorizácie osoby v konaní, druhu dôkazov, ktoré je možné v konaní použiť a spôsobe ich uplatnenia, riadnom opravnom prostriedku alebo mimoriadnom opravnom prostriedku proti rozhodnutiu v konaní vrátane prostriedkov, ktoré je možné použiť pri nečinnosti orgánu verejnej moci, poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s konaním a o spôsobe úhrady, s uvedením možnosti elektronickej úhrady, lehote na uplatnenie práva alebo splnenie povinnosti, na vydanie rozhodnutia v konaní alebo informáciu o predpokladanej dobe na vydanie rozhodnutia v konaní, jazyku, v ktorom sa konanie vedie a jazyku, v ktorom je možné uplatniť právo alebo splniť povinnosť v konaní, odkaze na webové sídlo, zahŕňa údaje o službách asistovanej komunikácie s orgánom verejnej moci, službách na riešenie problémov a iných obdobných službách, ktoré používateľ môže využiť pri komunikácii s orgánom verejnej moci s uvedením typu služby a účelu, na ktorý je možné službu využiť, označenia a kontaktných údajov orgánu verejnej moci, informácie o poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s využitím služby vrátane uvedenia spôsobu úhrady, pričom sa uvádza aj možnosť elektronickej úhrady, informácie o lehotách na využitie služby, poskytnutie služby a dostupnosti služby alebo informáciu o predpokladanej dobe poskytnutia služby, ak tieto lehoty nie sú ustanovené osobitným predpisom, jazyka, v ktorom sa služba poskytuje, zahŕňa informácie o neexistencii vnútroštátnych pravidiel v určitej oblasti, životnej situácii a službe podľa osobitného predpisu.

Stravovanie a nápoje z pohľadu ZDP

1. 8. 2022 Podkladom na zákonné uplatnenie nákladov zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov zabezpečované v súlade so Zákonníkom práce je ustanovenie § 19 ods. 2 písm. c) bodu 5 zákona o dani z príjmov.
Podľa tohto ustanovenia je daňovým výdavkom zamestnávateľa príspevok na stravovanie zamestnancov poskytovaný podľa podmienok stanovených Zákonníkom práce, t. j. vo výške 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Potrebné je v uvedenej súvislosti poznamenať, že suma vo výške 55 % zahrnovaná do daňových výdavkov sa u platiteľov DPH počíta z ceny jedla bez DPH. Napokon je potrebné uviesť, že pokiaľ by zamestnávateľ so súhlasom zástupcov zamestnancov upravil podmienky, za ktorých bude poskytovať zamestnancom stravovanie počas prekážok v práci, umožnil stravovať sa zamestnancom, ktorí pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným zamestnancom, resp. rozšíril okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie v zmysle § 152 ods. 9 Zákonníka práce, poskytnuté príspevky na stravovanie v súlade s uvedenou úpravou budú uznaným daňovým výdavkom.
K

Školský zákon – zásadné zmeny

29. 7. 2022 Dňa 1. 1. 2022 nadobudla účinnosť novela z. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – zákon č. 415/2021 Z. z. Priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov.
Novela zmenila a upravila niektoré ustanovenia doposiaľ platného právneho predpisu v oblasti: 1. charakteristiky pojmov Vyššie spomínaný zákon novo charakterizuje pojem žiak, dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa alebo žiak s nadaním, vzdelávacia oblasť, vyučovací predmet, profilový predmet, medzinárodný program, národné školstvo, národná škola, národnostná trieda, národnostné školské zariadenie, účastník výchovy a vzdelávania, ale aj inkluzívne vzdelávanie. 2. princípov výchovy a vzdelávania Výchova a vzdelávanie sú (okrem iného) legislatívne založené i na princípoch získať kompetencie: • v oblasti komunikačných schopností, využívania digitálnych technológií, komunikácie v štátnom jazyku, cudzom jazyku a v národnostnej škole, národnostnej triede alebo v národnostnom školskom zariadení aj v jazyku národnostnej menšiny, • v oblasti prírodných vied, humanitných vied, technických vied, matematickej gramotnosti, finančnej gramotnosti, čitateľskej gramotnosti, pohybu a zdravia, kompetencie k celoživotnému učeniu, ale tiež sociálne, umelecké i občianske kompetencie, ako aj podnikateľské schopnosti. 3. cieľov výchovy a vzdelávania Do okruhu cieľov výchovy a vzdelávania zahŕňame možnosť žiakovi a dieťaťu získať kompetencie vo vyššie uvedených oblastiach. 4. štátnych vzdelávacích programov Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné a vyššie odborné vzdelávanie, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. V úvode uvádzaná právna norma v tejto časti v sebe zahŕňa nielen obsah štátneho vzdelávacieho programu, ale aj jeho záväznosť pre príslušný stupeň vzdelania. 5. školského vzdelávacieho prog¬ramu Tento vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a príslušným štátnym vzdelávacím programom. Zákon novo stanovuje jeho obsah, súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania a jeho zverejňovanie (okrem učebných osnov) riaditeľom školy. 6. individuálneho vzdelávacieho programu Podľa tohto programu sa s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia môže vzdelávať a) dieťa alebo žiak, ktorého špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú, aby sa vzdelávali podľa školského vzdelávacieho programu školy, ktorú navštevuje, a ani podľa vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, alebo b) žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie v základnej škole. 7. výchovného programu Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach. Je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení, pričom musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. 8. rámcových učebných plánov, vzdelávacích štandardov, učebných plánov a učebných osnov. 9. pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie Pedagogická dokumentácia školy alebo školského zariadenia je súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces, a podľa ktorých škola alebo školské zariadenie vydáva verejné listiny a rozhodnutia. 10. výchovno-vzdelávacieho jazyka Výchovno-vzdelávacím jazykom je vyučovací jazyk a výchovný jazyk. Posledná novela školského zákona upozorňuje na skutočnosť, že pre deti a žiakov patriace k národnostným menšinám sa výchova a vzdelávanie zaručuje v národnostných školách, národnostných triedach a národnostných školských zariadeniach s tým, že sa im zabezpečuje okrem práva na osvojenie si štátneho jazyka i právo na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny. Výchova a vzdelávanie sa môže tiež uskutočňovať ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku. 11. edukačných publikácií Edukačnou publikáciou je podľa znenia zákona učebnica, učebný text a pracovný zošit. Na vzdelávanie v školách sa používajú len publikácie schválené ministerstvom školstva a iné edukačné publikácie a edukačný softvér, ktoré nie sú schválené týmto ministerstvom, ale sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania. Na vyučovanie predmetu náboženstvo alebo náboženská výchova možno používať edukačné publikácie schválené štátom uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou. 12. zabezpečenia materiálno-technického vybavenia Podľa znenia platnej legislatívnej úpravy môže ministerstvo školstva obstarať materiálno-technické vybavenie pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie. Tento štátny orgán bezodplatne prevedie ním obstarané materiálno-technické vybavenie do správy materskej, základnej alebo strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti orgánu miestnej štátnej správy v školstve alebo materskej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy, alebo vlastníctva obce či samosprávneho kraja a do správy nimi zriadenej materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej, základnej alebo strednej škole, materskej školy, ktorá je právnickou osobou, základnej školy, ktorá je právnickou osobou, alebo strednej školy, ktoré nie sú zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy v školstve, alebo zriaďovateľa materskej školy, ktorá nie je právnickou osobou, alebo základnej školy, ktorá nie je právnickou osobou, výlučne na účel výchovy a vzdelávania v príslušnej materskej škole alebo príslušnej základnej škole. 13. experimentálneho overovania Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení. Zákon č. 415/2021 Z. z. novo stanovuje podmienky pre toto experimentálne overovanie. 14. stupňov vzdelania Podľa nového znenia školského zákona základné vzdelanie sa člení na a) primárne vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy alebo absolvovaním posledného ročníka základnej školy, ak ide o žiaka s mentálnym postihnutím alebo s mentálnym postihnutím v kombinácii s iným postihnutím. Dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie, b) nižšie stredné vzdelanie, ktoré získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre druhý stupeň základnej školy, úspešným absolvovaním prvého ročníka päťročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, do ktorého sa prijímajú žiaci z ôsmeho ročníka základnej školy, úspešným absolvovaním štvrtého ročníka osemročného vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v strednej škole, úspešným absolvovaním externého testovania za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, ktorého sa na základe žiadosti môže zúčastniť fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania v rámci vzdelávacieho programu nižšieho stredného odborného vzdelávania. 15. dokladov o získanom vzdelaní Dokladom o získanom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania, vysvedčenie, osvedčenie o absolvovaní časti vzdelávacieho programu, osvedčenie o zaškolení, osvedčenie o zaučení, vysvedčenie o záverečnej skúške, vysvedčenie o maturitnej skúške, vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom, záverečné vysvedčenie a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške. 16. povinnej školskej dochádzky Nové podmienky platnej legislatívy stanovujú nielen zásady, ktoré musí dodržať zákonný zástupca pri prihlásení výnimočne prijatého dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 6 rokov veku na povinnú školskú dochádzku, či jeho povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky (zápis), ale aj prípady, kedy je žiak so zdravotným znevýhodnením oslobodený od vzdelávania. Svojim znením zákon tiež určuje ukončenie povinnej školskej dochádzky žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil vek 16 rokov, ale stanovuje i zásady individuálneho štúdia a individuálneho učebného plánu. 17. sústavy škôl V tejto časti právneho predpisu dochádza k zmenám týkajúcich sa: • mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov v materskej škole, • zaraďovania detí do tried v predprimárnom vzdelávaní, • posúdenia školskej spôsobilosti v predprimárnom vzdelávaní detí, ktoré dosiahli vek 6 rokov, • oslobodenia dieťaťa so zdravotným znevýhodnením od predprimárneho vzdelávania, • delenia základnej školy na triedy a počet žiakov v nich, • zriaďovanie špecializovaných tried v základnej škole, • možností základnej školy a jej žiakov, • absolvovania časti štúdia strednej školy v zahraničí, • stanovenia najnižších počtov žiakov stredných škôl, • zaradenia žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do triedy strednej školy, • prestupu na inú strednú školu, • preradenia zo strednej na základnú školu, • postupu do vyššieho ročníka strednej školy, • zanechania štúdia, • zdravotnej spôsobilosti, • výučby na základnej umeleckej a jazykovej škole. 18. foriem organizácie výchovy a vzdelávania Výchova a vzdelávanie sa v školách organizuje dennou alebo externou formou štúdia. 19. hodnotenia žiakov a opatrení vo výchove v základných a stredných školách Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacom predmete priebežne počas školského roka a súhrnne na vysvedčení za prvý polrok a druhý polrok školského roka. 20. komisionálnych skúšok v základných a stredných školách Na základe novely školského zákona sa žiak hodnotí podľa výsledkov komisionálnej skúšky, ak: vykonáva rozdielovú skúšku v strednej škole, požiada o preskúšanie plnoletý žiak alebo zákonný zástupca neplnoletého žiaka, podá vyučujúci pedagogický zamestnanec alebo riaditeľ školy podnet na preskúšanie žiaka, neprospel z vyučovacieho predmetu, študuje podľa individuálneho učebného plánu v strednej škole, je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, vykonáva na konci prvého polroka a druhého polroka v konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu skúšku z umeleckej praxe a skúšku z profilového predmetu, plní školskú dochádzku osobitným spôsobom, vzdeláva sa individuálne alebo vykonáva komisionálnu skúšku s cieľom získať nižšie stredné vzdelanie. 21. prijímania na výchovu a vzdelávanie Legislatívne sa novo upravujú zásady: • prijímania detí na predprimárne vzdelávanie, • prijímania na základné vzdelanie detí, ktoré spĺňajú zákonné podmienky, • predpokladov na prijatie na vzdelávanie v stredných školách, • predkladania prihlášok na vzdelávanie na stredné školy, • organizácie prijímacieho konania na strednú školu, • prijímacej skúšky a rozhodnutia o prijatí na strednú školu, • prijímania do vyšších ročníkov stredných škôl. 22. ukončenia výchovy a vzdelávania v stredných školách Výchova a vzdelávanie v stredných školách môže byť ukončené záverečnou skúškou, maturitnou skúškou, alebo absolventskou skúškou. 23. maturitných komisií, skúšobných komisií pre záverečnú skúšku a skúšobných komisií pre absolventskú skúšku Organizáciu a priebeh maturitnej skúšky zabezpečujú ústredná maturitná komisia, školská maturitná komisia a predmetová maturitná komisia. Predsedu školskej maturitnej komisie a predsedu predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 1. marca príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve. Skúšajúcich členov predmetovej maturitnej komisie vymenúva do 30. apríla riaditeľ školy. 24. školských výchovno-vzdelávacích zariadení Legislatívne je upravený príspevok na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí, centra voľného času, spojených s ubytovaním v školskom internáte, ale aj špeciálnych výchovných zariadení. 25. systému poradenstva a prevencie V systéme poradenstva a prevencie sa vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská,, psychologická, pedagogická, špeciálno-pedagogická, logopedická, liečebno-pedagogická a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie. Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým alebo odborným zamestnancom. Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy. 26. práv a povinností dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia Podľa novej právnej úpravy má dieťa alebo žiak právo na rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, bezplatné vzdelanie v základných školách a v stredných školách, bezplatné vzdelanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné v materskej škole, ktorá je štátnou školou, vzdelanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku, inkluzívne vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho rôzne výchovno-vzdelávacie potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav, bezplatné zapožičiavanie edukačných publikácií na povinné vyučovacie predmety okrem pracovných zošitov, úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti, poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním, výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí, organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny, úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu, na slobodnú voľbu voliteľných a nepovinných predmetov v súlade so svojimi možnosťami, záujmami a záľubami v rozsahu ustanovenom vzdelávacím programom, na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov, na individuálne vzdelávanie za podmienok zákonom a náhradu škody, ktorá mu vznikla pri výchove a vzdelávaní alebo v priamej súvislosti s nimi.
K

Povinnosti cudzincov

25. 7. 2022 V súvislosti so situáciou na Ukrajine a prílevom cudzincov na naše územie vznikajú cudzincom počas krízovej situácie v Slovenskej republike určité povinnosti.
Až do odvolania krízovej situácie v SR nie sú cudzinci povinní vycestovať do siedmich dní po odpadnutí dôvodov zotrvania na Slovensku, ak dôvodom zotrvania bolo poskytovania ústavnej starostlivosti súvisiacej s neodkladnou zdravotnou starostlivosťou alebo trvanie karanténneho opatrenia, ďalej nie sú povinní zabezpečiť vycestovanie dieťaťa narodeného na Slovensku alebo na území členského štátu EÚ do 90 dní od narodenia, ak nepodali žiadosť o udelenie pobytu pre dieťa, a tiež vycestovať v lehote na vycestovanie určenej v rozhodnutí o administratívnom vyhostení.
K

Plynutie lehôt počas krízovej situácia na Slovensku

25. 7. 2022 Až do odvolania krízovej situácie vzniknutej v súvislosti so situáciou na Ukrajine neplynú podľa zákona o zdravotnom poistení niektoré lehoty.
ide o tieto lehoty: - lehota na odovzdanie dokladu o zdravotnom poistení, štandardná lehota je 30 dní od prevzatia dokladu o prechodnom pobyte, - lehota na odovzdanie lekárskeho posudku potvrdzujúceho, že osoba netrpí chorobou ohrozujúcou verejné zdravie, štandardná lehota je 30 dní od prevzatia dokladu o prechodnom pobyte alebo trvalom pobyte na päť rokov, resp. 30 dní od podania žiadosti o vydanie modrej karty na cudzineckej polícii alebo od podania žiadosti o udelenie trvalého pobytu na neobmedzený čas dieťaťa osoby s trvalým pobytom na neobmedzený čas, - lehota na hlásenie zmeny mena, priezviska, osobného stavu, štátnej príslušnosti, údajov v cestovnom doklade, výmeny cestovného dokladu a zmenu miesta pobytu, štandardná lehota je 5 pracovných dní odo dňa, keď zmena nastala, - lehota na ohlásenie straty, krádeže alebo poškodenia cestovného dokladu alebo dokladov vydaných podľa zákona o pobyte cudzincov (napr. dokladu o pobyte), štandardná lehota je 5 pracovných dní odo dňa, keď sa o strate, krádeži alebo poškodení osoba dozvedela, - lehota na oznámenie zániku účelu pobytu, štandardná lehota sú 3 pracovné dni, - lehota na vycestovanie, štandardná lehota je posledný deň oprávneného pobytu alebo 30 dní od vykonateľnosti rozhodnutia, ktorým bola žiadosť o udelenie resp. na obnovenie pobytu zamietnutá alebo bol pobyt zrušený, - lehota na podanie žiadosti o vydanie nového dokladu o pobyte, ak záznamy v ňom nezodpovedajú skutočnosti alebo ak došlo k strate, krádeži, poškodeniu alebo zneužitiu dokladu, štandardná lehota je 5 pracovných dní, - lehota na oznámenie zmeny údajov v doklade „Dodatočné údaje o zamestnaní“, štandardná lehota je 5 pracovných dní, - lehota na odovzdanie pracovnej zmluvy, ak žiadateľ o vydanie modrej karty priložil k žiadosti o jej vydanie písomný prísľub zamestnávateľa, štandardná lehota je 30 dní od prevzatia dokladu o pobyte, - lehota na oznámenie začiatku a skončenia nezamestnanosti držiteľa modrej karty, štandardná lehota je 5 pracovných dní, - lehota na hlásenie zmeny zamestnávateľa držiteľa modrej karty, štandardná lehota je najneskôr 5 pracovných dní pred nástupom do zamestnania. Obdobie trvania krízovej situácie sa nezapočítava do 180-dňovej lehoty, ktorú má cudzinec štandardne k dispozícii na vstup na územie Slovenskej republiky po udelení prechodného alebo trvalého pobytu. Ministerstvo vnútra môže odpustiť zmeškanie aj inej lehoty, ak lehota uplynula počas trvania krízovej situácie. Nasledujúce lehoty, po uplynutí ktorých cudzinecká polícia SR môže začať rušiť prechodný pobyt cudzinca, sa predlžujú o obdobie trvania krízovej situácie, a to 60 dní od zániku zamestnania, ak má cudzinec udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, 30 dní od úspešného vykonania záverečnej skúšky, maturitnej skúšky, záverečnej pomaturitnej skúšky alebo absolventskej skúšky, ak má cudzinec udelený prechodný pobyt na účel štúdia, a 30 dní od riadneho skončenia štúdia na vysokej škole, ak má udelený prechodný pobyt na účel štúdia alebo osobitnej činnosti, ktorou je činnosť vyplývajúca z programov vlády SR alebo z programov EÚ.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner