Byť či nebyť v 2. pilieri? Odpoveď vás možno prekvapí
27. 9. 2023
Máte obavy z možného poklesu finančných trhov, ktorý by vás obral o investované úspory? Nasledujúci článok by mal vaše obavy zmierniť a ukázať, že výhody 2. piliera jednoznačne prevažujú možné nevýhody.
Skúsme sa teraz pozrieť bližšie na dôležité informácie o dlhodobom investovaní, kam sporenie v 2. pilieri patrí. Aké sú teda kľúčové výhody 2. piliera?
• Nemíňate ani euro zo svojej peňaženky, keďže príspevky doň idú z odvodov do Sociálnej poisťovne, ktoré aj tak musíte platiť. Z aktuálnej priemernej hrubej mzdy, ktorá je približne 1 300 €, je to niečo vyše 70 € každý mesiac.
• Potenciál rastu a reinvestovanie výnosov, keďže sa zhodnocujú nielen príspevky z odvodov zo Sociálnej poisťovne, ale aj výnosy z predchádzajúceho obdobia. Spolu s dlhodobým charakterom sporenia, ktorý sa počíta v desiatkach rokov, to znamená vysoký potenciál zhodnotenia úspor v 2. pilieri.
• Pravidelnosť príspevkov zo Sociálnej poisťovne, za ktoré sa každý mesiac kupujú podiely v dôchodkovom fonde za aktuálne platné ceny. V prípade poklesu akciových trhov ich tak získate viac a, naopak, v čase rastu akciových trhov ich kúpite za daný príspevok menej. Pravidelné sporenie spriemeruje nákupné ceny, a tým zvýši stabilitu úspor, zároveň znižuje riziko výraznejších dlhodobých strát.
• Nízke poplatky, ktoré sú aktuálne vo výške len 0,45 % ročne a ešte budú klesať na cieľový stav 0,40 % ročne v roku 2025. Sporenie v 2. pilieri je tak z pohľadu poplatkov najlacnejšou formou sporenia na dôchodok.
Aký je potenciál rastu indexových fondov? Toto číslo vás prekvapí
Kľúčovú rolu v 2. pilieri zohrávajú negarantované indexové fondy, ktoré sú postavené najmä na indexe MSCI World. Ide o jeden z najznámejších globálnych indexov na akciovom trhu, ktorý sleduje výkonnosť veľkých a stredne veľkých spoločností v 23 rozvinutých krajinách sveta od roku 1969. Aké výsledky dosahuje? Pre väčšinu to bude prekvapenie, pretože dlhodobý výnos v dolároch za obdobie vyše 53 rokov do konca roku 2022 je 6,2 % ročne.
Aj po odpočítaní aktuálnych poplatkov v 2. pilieri, ktoré sú jedny z najnižších a ešte sa znížia, tak ide o výnos, ktorý vám za 45 rokov dôchodkového sporenia prvý príspevok zo Sociálnej poisťovne teoreticky zhodnotí viac ako desaťnásobne.
Prepady akciových trhov? Dočasná záležitosť
Mnohí za najväčšie riziko akciových fondov považujú veľké prepady globálnych finančných trhov. Tie sú však rizikom len pre tých, ktorým sa blíži odchod do dôchodku. Pre mladších sporiteľov, naopak, znamenajú výhodnejší nákup podielov v čase prepadu. Systém 2. piliera však myslí aj na situácie starších sporiteľov a vďaka automatickému postupnému presúvaniu úspor od 50. roku života do konzervatívnych fondov vo výške 4 % ročne je toto riziko v 2. pilieri minimalizované.
Keď sa pozrieme na jeden z najväčších posledných prepadov v histórii indexu MSCI World, zistíme, že kríza amerického realitného trhu a bankrot Lehman Brothers v roku 2008 znamenala stratu vyše 50 %, ktorú sa však podarilo zmazať za 6 rokov a 4 mesiace. A ostatný výraznejší prepad o vyše tretinu prišiel v spojitosti s pandémiou, avšak všetky straty index MSCI World zmazal už po polroku. Nehovoriac o tom, že obdobie prepadu bolo z pohľadu sporiteľov výhodou, pretože počas tohto obdobia nakupovali podiely v dôchodkových fondoch za výhodnejšie ceny.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Kiska napadol zákon o úhradách pacientov
18. 9. 2015
Prezident Andrej Kiska napadol podaním na Ústavný súd SR (ÚS) ustanovenie zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia.
Podľa jeho právneho názoru ustanovenie nie je v súlade s Ústavou SR, ktorá garantuje práva občana na zdravotnú starostlivosť a ochranu pacienta. Navrhuje súdu, aby zrušil napadnuté ustanovenia týkajúce sa poplatkov pacientov v ambulanciách pre neústavnosť. Súčasne podal návrh na pozastavenie účinnosti, kým ÚS nerozhodne vo veci samej.
zdroj: hnonline.sk
Strelné zbrane
27. 7. 2015
Podnetom na vypracovanie novely zákona o strelných zbraniach a strelive je zavedenie evidencie expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C, z dôvodu ich masívneho rozšírenia, čo môže viesť k ohrozeniu bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike. Novela zákona nadobudla účinnosť 1. júla 2015.
Z uvedeného dôvodu sa zaviedla povinnosť ohlásiť nadobudnutie takejto zbrane policajnému útvaru a predložiť ju na zaevidovanie. Na základe zaevidovania bude vydaný preukaz zbrane. Zároveň bude jej držiteľ povinný pri trvalom vývoze alebo trvalom dovoze požiadať o vydanie zbrojného sprievodného listu rovnako, ako je to aj u zbraní ostatných kategórií. Upravujú sa tiež povinnosti držiteľa skupiny B zbrojnej licencie a postup vo vzťahu k úprave zbraní na expanzné zbrane. Konkrétne sa ustanovuje povinnosť upravenú zbraň označiť expanznou značkou a rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o stanovenie postupu pri úprave na expanznú zbraň. Opätovne sa zavádza zákaz predaja zbraní na diaľku aj na vybrané zbrane kategórie D, vrátane expanznej zbrane.
Zákon o rodine
27. 7. 2015
Dňa 26. júna 2015 bola schválená v NR SR novela zákona o rodine. Zmeny a doplnenia vychádzajú osobitne z praxe súdov, ako aj úradov práce, sociálnych vecí rodiny. V procese tvorby boli prehodnotené aktuálne procesné predpisy, ako aj predpisy rodinného práva s cieľom identifikovať dôvody rôznych aplikačných problémov, ktoré boli identifikované za roky existencie a platnosti zákona o rodine a iných predpisov.
Súčasťou prípravných prác bolo osobitne hľadanie možností zlepšenia ochrany maloletých tak, aby sa v čo najširšom meradle uplatňovala zásada, podľa ktorej má každé dieťa od narodenia vyrastať v prirodzenom rodinnom prostredí, ako aj možností zlepšenia predchádzania umiestňovania detí do ústavnej starostlivosti v rámcoch rodinného práva, občianskeho práva ako aj v rámcoch sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Vzhľadom na skutočnosť, že právna úprava sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately priamo nadväzuje na zákon o rodine, ako aj na časti Občianskeho súdneho poriadku upravujúce postupy súdu v starostlivosti o maloletých, museli byť zmeny premietnuté aj v právnej úprave sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Konkrétne ciele novely sú širokospektrálne a ich spoločným menovateľom je riešenie aktuálnych aplikačných problémov, ktoré boli identifikované za roky existencie a platnosti zákona o rodine a iných predpisov v ich vzájomných súvislostiach. Medzi najhlavnejšie zmeny patrí:
• Zakotvenie zásady záujmu dieťaťa – legislatívne a spoločenské povýšenie na kardinálne miesto v systematike zákona o rodine.
• Zjednoznačnenie podmienok práva styku starých rodičov a iných blízkych osôb s dieťaťom v prípadoch, že ide o dieťa nezosobášených rodičov a zrušenie administratívnej prekážky, pre starých rodičov, súrodencov dieťaťa a súrodencov rodičov dieťaťa (strýko, teta) pri splnení podmienky trvalého pobytu na území Slovenskej republiky, ak majú záujem si dieťa nechať zveriť do náhradnej osobnej starostlivosti.
• Zvýšenie efektu výchovných opatrení v prípade, keď je možné resp. vhodné sanovať rodinu.
• Vhodnejšie a plnohodnotnejšie zakotvenie práva dieťaťa vyjadriť svoj názor.
• Zlepšenie ochrany detí, ktoré sú zverené do náhradnej osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti.
• Špecifikovanie pravidiel nariadenia ústavnej starostlivosti, ktoré má byť len výnimočným opatrením súdu.
• Zosúladenie podmienky zapierania otcovstva určeného podľa prvej domnienky otcovstva.
• Zavedenie osobitného konania o návrat maloletého dieťaťa, ktoré bolo na územie Slovenskej republiky neoprávnene premiestnené.
• Podpora ochrany detí významným legislatívnym opatrením v Občianskom súdnom poriadku.
• Zdôraznenie v zásadách, na ktorých je budovaný systém sociálnoprávnej ochrany a kurately prednosti rodinného prostredia dieťaťa.
• Zlepšenie situácie v zisťovaní názoru dieťaťa a zlepenie procesu určovania a posudzovania najlepšieho záujmu dieťaťa.
• Zlepšenie podmienok na overenie informácií, že je dieťa vystavené ohrozeniu života, zdravia, neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu.
• Zlepšenie podmienok pre výkon výchovných opatrení, vrátane vyhodnocovania účelu výchovných opatrení.
• Zlepšenie kvality priebežného hodnotenia výkonu náhradnej starostlivosti.
• Podpora možnosti odbornej pomoci na sanáciu rodín.
• Zlepšenie odbornej pomoci náhradným rodičom.
• Zlepšenie situácie v oblasti poskytovania informácii subjektmi pôsobiacimi v oblasti ochrany detí a koordinácie odbornej pomoci deťom.
• Riešenie situácie opakovaných oznámení orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktoré sa výkonom oprávnení nepreukázali.
• Rozšírenie možnosti zabezpečovania výkonu niektorých opatrení prostredníctvom akreditovaných subjektov.
Uvedený zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2015 okrem niektorých ustanovení, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2016.
Zmena zápisu detí do škôl
27. 7. 2015
Poslednou novelou školského zákona, ktorá nadobudne účinnosť o niekoľko dní, sa zmenil termín konania zápisu detí do prvého ročníka základnej školy.
Pri posudzovaní ich školskej spôsobilosti je aprílový termín zápisu vyhovujúcejší z dôvodu, že časový posun umožní zlepšenie stupňa vývinu dieťaťa, ktorý mu umožňuje úspešné osvojenie školských povinností. Taktiež sa upravila možnosť zákonnému zástupcovi výberu školy na inú ako spádovú školu, a to len vtedy, ak dieťa prijme riaditeľ vybranej školy. Ukladá sa povinnosť príslušnému zastupiteľskému úradu oznámiť ministerstvu školstva vznik zahraničnej školy na území SR, a to z dôvodu evidencie takýchto škôl. Doplnili sa formy osobitného spôsobu plnenia povinnej školskej dochádzky o vzdelávanie žiakov v Európskych školách, ktoré sa vzdelávajú na základe prijatého Dohovoru, ktorým sa definuje štatút Európskych škôl. Z dôvodu zvýšenej migrácie občanov SR sa určujú pravidlá školskej dochádzky žiaka, povinnosti pre zákonného zástupcu alebo plnoletého žiaka v súvislosti so vzdelávaním žiaka v zahraničí. Umožňuje sa spájanie viacerých ročníkov tried prvého stupňa základnej školy, aby týmto školám nehrozil ich zánik z dôvodu výraznejšieho poklesu žiakov na prvom stupni.