Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Záujem zahraničných turistov o Slovensko láme rekordy
14. 6. 2016
Záujem zahraničných turistov o Slovensko v prvom tohtoročnom štvrťroku pokračoval v raste. Tradične najviac hostí z cudziny tvorili Česi. ČTK o tom dnes informovala Slovenská agentúra pre cestovný ruch, ktorá má na starosti propagáciu krajiny v zahraničí. Slovenskí hotelieri zaznamenali aj vyšší počet domácich návštevníkov.
Od januára do konca marca sa v krajine ubytovalo takmer 380 000 hostí z cudziny, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje nárast o 24 percent. Z toho bolo 109 000 hostí z Česka, teda o 27 percent viac ako vlani. K vyššiemu záujmu turistov v sledovanom období podľa agentúry prispeli okrem iného medzinárodné športové podujatia a dobré podmienky na lyžovanie. Na celkovom počte hostí v ubytovacích zariadeniach na Slovensku sa domáci turisti podieľali 63 percentami, ich počet stúpol oproti minulému roku o 26 percent na viac ako 650 000 osôb.
zdroj: hnonline.sk
Centrálna banka predpovedá Nemecku spomalenie ekonomiky
17. 5. 2016
Nemecká ekonomika v 2. štvrťroku 2016 pravdepodobne stratí časť svojej dynamiky, ale aj napriek tomu si udrží solídne tempo rastu. Uviedla to nemecká centrálna banka Bundesbank vo svojej správe, ktorú aktualizuje každý mesiac.
Jej predpoveď sa zhoduje s odhadmi analytikov, ktorí tiež očakávajú mierne spomalenie najväčšej európskej ekonomiky v tomto kvartáli. Informovala o tom agentúra Reuters. Hrubý domáci produkt Nemecka sa v 1. štvrťroku 2016 zvýšil o 0,7 percenta v porovnaní s predchádzajúcimi tromi mesiacmi, keď medzikvartálne vzrástol o 0,3 percenta. Dosiahol tak najväčšie tempo rastu od 1. štvrťroka 2014. Banka sa domnieva, že dobré podmienky na trhu práce, rastúce očakávania spotrebiteľov ohľadne zvyšovania príjmov a stabilné ceny podporia výdavky domácností, a tak aj hospodársky rast.
zdroj: hnonline.sk
Nový zákon o odpadoch má zlepšiť naše renomé v Európe
12. 5. 2016
Slovensko recykluje tak málo, že sa musí dívať na ostatných členov Európskej únie z chvosta rebríčka. Menej odpadu než my zrecyklovali v roku 2014 len Lotyši, ukazujú posledné dáta európskeho štatistického úradu.
Z takmer dvoch miliónov ton odpadu, ktoré ročne vyprodukujeme, sa na Slovensku zrecykluje a skompostuje len 12 percent. Pre porovnanie: napríklad také Nemecko vytvorí na hlavu bezmála dvakrát toľko odpadu ako my, ale takmer dve tretiny z toho zrecykluje a skompostuje. Odpoveďou na zlepšenie nášho renomé by mohol byť nový zákon o odpadoch, z ktorého niektoré body vošli do platnosti už v januári tohto roku, niektoré začnú platiť od júla.
zdroj: hnonline.sk
Siemens zaplatí Izraelu desiatky miliónov eur
3. 5. 2016
Nemecký priemyselný koncern Siemens zaplatí pokutu vyše 37 miliónov eur s cieľom urovnať úplatkársku kauzu v Izraeli. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA, ktoré sa odvolali na pondelkové informácie izraelských médií.
Siemens zaplatí Izraelu celkovo 160 miliónov šekelov (37,16 milióna eur) za vyše 10 rokov starú úplatkárskú kauzu, v rámci ktorej nemecká spoločnosť údajne podplácala zástupcov izraelskej štátnej firmy s cieľom získať v krajine kontrakty. Dohodu o urovnaní kauzy oznámilo v pondelok (2.5.) izraelské ministerstvo spravodlivosti. Práve to preverovalo podozrenia, či Siemens v rokoch 1999 až 2005 podplácal zástupcov izraelskej energetickej spoločnosti Israel Electric Corporation. Siemens uviedol, že na prípade s izraelskými úradmi v plnej miere spolupracoval. V krajine plánuje pôsobiť na súčasnej úrovni aj naďalej, čo znamená, že ďalej bude nakupovať izraelské produkty a služby a investovať do izraelských firiem.
Zdroj: hnonline.sk