Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Problémy s registráciou vysokého počtu migrantov v Nemecku
1. 10. 2015
Do Nemecka dorazilo v septembri 2015 viac ako 270.000 utečencov, čo je viac ako za celý rok 2014, uviedol v stredu bavorský krajinský minister vnútra Joachim Herrmann. Dodal, že tento údaj ešte nemusí byť konečný.
Nemecko má s registráciou utečencov evidentne problémy, a to v značnom rozsahu. Podľa nového šéfa Spolkového úradu pre migráciu a utečencov Franka-Jürgena Weiseho je v krajine odhadom 290.000 neregistrovaných utečencov. Doteraz tak nejestvuje ani riadny prehľad o celkovom počte osôb, ktoré dorazili do krajiny či o miestach ich pobytu. Jedným z opatrení, ktoré by mohlo priniesť zmenu, je zdvojnásobenie počtu zamestnancov Weiseho úradu. Ďalším je zlepšenie spolupráce s inými inštitúciami, jednotlivými spolkovými krajinami, ako aj mestami a obcami.
zdroj: hnonline.sk
Nemecko vyslalo plne vyzbrojené stíhačky. Napätie na Pobaltí rastie.
21. 9. 2015
Napätie na východných hraniciach NATO sa zvyšuje. Zatiaľ čo Rusko chce vybudovať vlastnú leteckú základňu v susednom Bielorusku - bola by prvá od konca sovietskej éry v tejto krajine - začalo Nemecko posielať svoje stíhačky Eurofighter rozmiestnené v Estónsku, kde strážia vzdušný priestor nad pobaltskými štátmi, do vzduchu s plnou výzbrojou. Napísal to v nedeľu nemecký týždenník Der Spiegel.
Plány na vybudovanie ruskej leteckej základne v Bielorusku sú už celkom konkrétne. Do roku 2016 majú byť v Babrujsku ležiacom 130 kilometrov juhovýchodne od Minska rozmiestnené ruské stíhačky SU-27. Tento zámer však ešte neodobril ruský prezident Vladimir Putin. Ten v sobotu povedal, že súhlasí s príslušným návrhom vlády a ministerstvám obrany a zahraničných vecí nariadil, aby začali rokovania s Bieloruskom.
Nikde inde ako práve v Pobaltí nie sú ozbrojené sily NATO a Ruska v tak tesnom kontakte. Takmer každý deň reagujú stíhačky aliancie na ruské provokácie: od januára 2014 do júna 2015 ich bolo 365.
zdroj: hnonline.sk
Americkí vojaci prešli cez Slovensko.
16. 9. 2015
Prvá časť amerického vojenského konvoja zložená z približne 20-tich vojenských vozidiel dorazila na slovensko-maďarskú hranicu pri Rajke.
Konvoj prešiel po diaľnici D2 aj cez Bratislavu bez problémov, spôsobil akurát niekoľkominútové zdržania v doprave, keďže policajti uzavreli niektoré prístupové cesty popri trase presunu.
Príslušníci 2. jazdného pluku americkej armády sa s technikou z bavorského Vilsecku presúvajú na cvičenie s názvom Brave Warrior (Odvážny bojovník) do Maďarska.
Vojenské cvičenie NATO za účasti 1 800 vojakov zo siedmich krajín vrátane SR potrvá do 21. septembra. Na cvičení sa zúčastnia vojaci z Chorvátska, Maďarska, Rumunska, Slovenska, Slovinska, Spojených štátov amerických a Ukrajiny.
zdroj: hnonline.sk
Francúzsko zaplatí za nedodané lode Rusku takmer 950 miliónov eur
3. 9. 2015
Francúzsko pošle necelých 949 800 000 eur na účet Ruskej federácie za nedoručenie dvoch vojnových lodí špecializovaných na prevoz bojových vrtuľníkov. Vyplýva to z návrhu zákona, ktorý bol zverejnený v stredu večer na stránkach francúzskeho Národného zhromaždenia.
Francúzska vláda už koncom augusta oznámila, že poplatky Rusku za nesplnený obchodný kontrakt budú nižšie ako jedna miliarda eur, presnú sumu však vtedy nešpecifikovala. Na základe dohody podpísanej 5. augusta medzi Parížom a Moskvou, francúzska vláda musí ruskej strane vrátiť "dohodnutú sumu" v presnej výške 949.754.849 eur. Táto suma zodpovedá už vyplateným preddavkom Ruska na nákup oboch vojnových plavidiel, ktorých kúpna cena bola vypočítaná na 1,2 miliardy eur.
zdroj: hnonline.sk