Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
NATO chce viac podporiť Turecko.
4. 12. 2015
Severoatlantická aliancia (NATO) chce z dôvodu nestabilnej situácie najmä v susednej Sýrii ešte viac podporiť Turecko ako svoju členskú krajinu. Konkrétne sú plánované opatrenia na zlepšenie kontroly a obrany jeho vzdušného priestoru, píše vo svojom dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt s odvolaním sa na diplomatické zdroje v NATO.
Príslušné rozhodnutia majú byť prijaté v najbližších týždňoch. Okrem lietadiel vybavených systémom AWACS sa uvažuje o poskytnutí stíhacích lietadiel a opätovnom posilnení protilietadlových raketových systémov. Ministri zahraničných vecí členských štátov NATO sa dnes zídu v Bruseli, kde budú okrem iného rokovať aj o napätých vzťahoch s Ruskom.
zdroj: hnonline.sk
Plynová kríza Slovensko obíde
27. 11. 2015
Kremeľ stopol Ukrajincom plyn. Našim domácnostiam ani firmám vyššie ceny nehrozia. Nezaplatili vopred, preto si teraz budú musieť poradiť bez plynu.
Rusko naplnilo svoje utorkové hrozby a v stredu ráno zastavilo dodávky plynu pre Ukrajinu. Hoci toto rozhodnutie prichádza v zime, slovenským domácnostiam a firmám problémy s dodávkami ani vyššie účty nehrozia.
Zastavenie plynu pre Ukrajinu nijako nesúvisí s dodávkami pre Slovensko či tranzitom cez naše územie ďalej do Európy. Tranzit plynu plynulo pokračuje v nakontrahovaných objemoch.
zdroj: hnonline.sk
Penta mchce expandovať do Rumunska
20. 11. 2015
Penta uvažuje o nákupe nemocníc v Česku, o vstupe lekární Dr. Max do Rumunska a stávkovej firmy Fortuna do Nemecka. Pred študentmi Vysokej školy ekonomickej v Prahe to v stredu (18. 11.) večer povedal predstaviteľ Penty Marek Dospiva.
Penta približne pred piatimi rokmi zmenila stratégiu. Pôvodne nakupovala firmy so snahou zreštrukturalizovať ich, zlepšiť ich čísla a so ziskom predať. Podľa Dospivu je lepšou cestou budovať niekoľko väčších firiem, ku ktorým sa prikupuje konkurencia a expanduje sa do zahraničia, v prípade Penty sú to hlavne krajiny Vyšehradskej štvorky.
zdroj: hnonline.sk
Cestovky rušia zájazdy do Egypta.
9. 11. 2015
Letecká nehoda spoločnosti Kogalymavia, ktorá sa odohrala minulý víkend v Egypte, si už vyberá svoju daň. Z obavy pred ďalšími nehodami sa viaceré európske cestovné kancelárie rozhodli do odvolania zrušiť zájazdy do Egypta.
Charterové lety do dovolenkových destinácií v tejto krajine kompletne zrušilo Rusko, nasledovali ho aj cestovky Monarch a Thomas Cook z Veľkej Británie. Obe krajiny momentálne svojich občanov z egyptských letovísk núdzovo evakuujú, niektorých dokonca len s príručnou batožinou. Slovenské kancelárie momentálne do Egypta nelietajú, keďže je koniec dovolenkovej sezóny. Do budúcnosti však s Egyptom počítajú.
zdroj: hnonline.sk