Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Spotreba plynu v Európskej únii klesla o 15 percent, na Slovensku naopak vzrástla
24. 10. 2022
Spotreba plynu v Európskej únii v porovnaní s priemerom za uplynulých 5 rokov klesla v septembri o 15 percent a o 14 percent v auguste, uviedol európsky štatistický úrad Eurostat. Spotreba sa zvýšila len v troch štátoch Únie, z toho najviac na Slovensku.
Krajiny Európskej únie sa v júli dohodli na dobrovoľnom obmedzení spotreby plynu o 15 percent v období od augusta 2022 do marca 2023. Príčinou boli obavy z potenciálneho nedostatku počas zimy, ktoré vyvolalo zníženie ruských dodávok v dôsledku vojny na Ukrajine.
Fínsko, Švédsko a Lotyšsko v septembri znížili spotrebu plynu viac než o polovicu. Spotreba v Nemecku v auguste klesla o 28 percent, ale v septembri len o 7,4 percenta.
Viac plynu v septembri v porovnaní s 5-ročným priemerom pre toto obdobie spotrebovali len Slovensko a to o 5,5 percenta, Írsko o 2,1 percenta a Španielsko o 0,9 percenta.
V prípade vysokého rizika rozsiahleho nedostatku plynu alebo mimoriadne vysokého dopytu po plyne môže Európska komisia po konzultácii so všetkými členskými štátmi deklarovať úniový stav pohotovosti týkajúci sa bezpečnosti dodávok, čo by znamenalo, že zníženie spotreby by už nebolo dobrovoľné, ale povinné.
V
Lídri EÚ sa zhodli na krokoch proti vysokým cenám energií
21. 10. 2022
Kolektívne nákupy plynu majú byť podľa lídrov Európskej únie dobrovoľné s výnimkou plnenia 15 percent objemu plynových zásobníkov,
Prezidenti a premiéri krajín Európskej únie sa dnes nadránom zhodli na opatreniach proti vysokým cenám energií. Po zhruba desaťhodinovom rokovaní to oznámil predseda Európskej rady Charles Michel.
Séria dohodnutých krokov by mala podľa neho znížiť ceny energií, zabezpečiť bezpečnosť dodávok a obmedziť spotrebu. Lídri podporili dobrovoľné spoločné nákupy plynu či mechanizmus cenovej korekcie v prípade mimoriadneho zdraženia. Prípadné zastropovanie ceny plynu, na ktoré majú členské krajiny stále rôzne názory, spojil summit so splnením niekoľkých podmienok.
"Pevne verím, že výsledky tejto dohody pocítime veľmi skoro," vyhlásil Michel po rokovaní. Debata šéfov členských krajín vychádzala z utorkového návrhu Európskej komisie, ktorá s cieľom zmierniť súčasnú energetickú krízu navrhla okrem iného začať spoločné nákupy plynu, vytvoriť mechanizmus núdzového obmedzenia ceny plynu alebo prijať pravidlá solidarity medzi členskými krajinami.
Lídri sa zhodli na podpore všetkých troch bodov a vyzvali komisiu, aby urýchlene prišla s konkrétnymi riešeniami. Kolektívne nákupy plynu majú byť podľa nich dobrovoľné s výnimkou plnenia 15 percent objemu plynových zásobníkov, ktorého sa majú týkať povinne.
Dohodu komplikoval najmä spor o stanovenie maximálnych cien plynu, ktoré požaduje väčšina štátov EÚ, majú však o ňom často rôzne predstavy. Najmä Nemecko potom cenový strop stále odmieta.
Lídri nakoniec jeho prípadné zavedenie podmienili predchádzajúcou analýzou finančných dopadov a tým, že nepovedie k zvýšeniu spotreby plynu. Splnenie týchto a ďalších stanovených podmienok môže podľa odhadov predstaviteľov EÚ jeho uvedenie do praxe výrazne oddialiť.
V
Maďarsko dostane výnimku zo stropu na ceny plynu
21. 10. 2022
Maďarský premiér Viktor Orbán taktiež dodal, že ak sa EÚ dohodne na spoločnom obstarávaní plynu, takáto dohoda nebude pre jeho krajinu záväzná.
Maďarsko získalo výnimku zo všetkých stropov na cenu zemného plynu, ktoré Európska únia v budúcnosti zavedie. Oznámil to v piatok maďarský premiér Viktor Orbán. TASR o tom informuje podľa správy agentúry Reuters.
Podľa premiéra sa v Bruseli na summite EÚ podarilo dosiahnuť dohodu, že ani jeden strop na cenu zemného plynu, ktorý sa v budúcnosti zavedie, sa nebude vzťahovať na dlhodobé zmluvy o dodávkach plynu, ktoré už Maďarsko uzavrelo. Ide napríklad o dohodu, ktorú má Maďarsko už 15 rokov uzatvorenú s ruským plynárskym koncernom Gazpromom.
"Máme výnimku zo stropu na cenu plynu, takže nebude ohrozená bezpečnosť dodávok zemného plynu do Maďarska," napísal Orbán na sociálnej sieti Facebook. Zároveň dodal, že ak sa EÚ dohodne na spoločnom obstarávaní plynu, takáto dohoda "nebude pre Maďarsko záväzná".
Lídri členských krajín Európskej únie nedokázali v piatok na summite ani po zdĺhavých rokovaniach preklenúť názorové rozpory panujúce aj medzi niektorými z najväčších štátov a nepodarilo sa im dohodnúť na zavedení cenového stropu pre zemný plyn. Dohodli sa však, že budú pokračovať na hľadaní kompromisu, čo sa týka opatrení založených na návrhoch, ktoré v tomto smere predložila začiatkom týždňa Európska komisia.
V
ECB musí pokračovať v sprísňovaní menovej politiky
17. 10. 2022
ECB musí podľa Nagela ešte viackrát zvýšiť úrokové sadzby, aby utlmila infláciu, aj napriek tomu, že Nemecko zrejme bude v hlbokej recesii, a mala by tiež uvažovať o zmenšení bilancie. Európska centrálna banka musí pokračovať v sprísňovaní menovej politiky bez ohľadu na ekonomické problémy v eurozóne, uviedol šéf nemeckej centrálnej banky Joachim Nagel.
ECB musí podľa Nagela ešte viackrát zvýšiť úrokové sadzby, aby utlmila infláciu, aj napriek tomu, že Nemecko zrejme bude v hlbokej recesii, a mala by tiež uvažovať o zmenšení bilancie.
ECB tento rok zvýšila úrokové sadzby dvakrát. Stále však zostávajú hlboko pod úrovňou, ktorú experti považujú za primeranú v situácii, keď sa inflácia nachádza na úrovni desať percent a zrejme v najbližších rokoch zostane nad cieľovými dvomi percentami.
"Budú potrebné ďalšie zvýšenia sadzieb, aby sme dostali infláciu v strednodobom horizonte späť na dve percentá, a nielen na zasadnutí o menovej politike na konci októbra," povedal Nagel vo svojom prejave vo Washingtone. "Rada guvernérov ECB nesmie tak skoro poľaviť," dodal.
Trhy aktuálne počítajú na najbližšom zasadnutí Rady guvernérov, ktoré sa bude konať 27. októbra, so zvýšením sadzieb o 75 bázických bodov.
V