Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Cena plynu pre európsky trh klesla pod 65 eur
6. 1. 2023
Dostala sa tak na najnižšiu úroveň od novembra 2021, napísala agentúra DPA. Za poklesom stojí najmä nezvyčajné teplé počasie v Európe.
Veľkoobchodná cena plynu pre európsky trh dnes pokračovala v poklese, za ktorým stojí najmä neobvykle teplé počasie v Európe. Cena kľúčového termínového kontraktu na plyn s dodaním vo februári vo virtuálnom obchodnom uzle Title Transfer Facility v Holandsku v závere obchodovania strácala 11,5 percenta na 64 eur za megawatthodinu. Podľa agentúry DPA sa tak dostala na najnižšiu úroveň od novembra 2021.
"Kým nebudú predpovede ukazovať zimné počasie, je pravdepodobný ďalší pokles," uviedli analytici zo spoločnosti Energia Danmark, ktorá sa zaoberá obchodovaním s energiami. K poklesu dopytu po plyne okrem teplého počasia prispieva aj vzostup produkcie veterných elektrární. Ceny tlačí nadol tiež pretrvávajúca vysoká úroveň dodávok skvapalneného zemného plynu, upozornila agentúra Bloomberg.
Minulý rok bol na európskom trhu s plynom v znamení silného cenového kolísania, na konci leta sa cena plynu v TTF krátko vyšplhala k 350 eurám za MWh, hoci pred dvoma rokmi stál plyn menej ako 20 eur za MWh. Ceny sa začali zvyšovať predvlani, podľa časti analytikov v reakcii na energetickú politiku Európskej únie, ktorá tlačí na rýchly odklon od fosílnych palív bez adekvátneho riešenia. Ďalší citeľný rast cien sa dostavil po začiatku vojny na Ukrajine vlani vo februári.
V
Eurokomisia plánuje reformovať trh s elektrinou v Únii
2. 1. 2023
Európska komisia plánuje reformovať trh s elektrinou v Európskej únii v snahe uprednostniť elektrinu vyrábanú z obnoviteľných zdrojov. Uviedla to eurokomisárka pre energetiku Kadri Simsonová v rozhovore, ktorý v pondelok zverejnil denník Financial Times.
Simsonová pre FT prezradila, že exekutíva Únie je vystavená "intenzívnemu politickému tlaku", aby preskúmala trh s elektrickou energiou a znížila účty za elektrinu, ktoré európski spotrebitelia platia, v čase, keď Únia čelí najhoršej energetickej kríze za posledné desaťročia.
"Pracujeme na tom, aby sme reformy realizovali rýchlejšie, ako to zvyčajne robí eurokomisia," vysvetlila Simsonová. Dodala, že Európska komisia analyzuje spôsoby, akými môže spotrebiteľom ponúknuť "výhody väčšieho podielu obnoviteľných zdrojov" na energetickom mixe. Spresnila, že Európska únia potrebuje aj elektrárne na plyn, ale nechce vytvoriť systém, kde budú takéto elektrárne "fungovať nepretržite".
Financial Times s odkazom na pracovný plán možných reforiem upozornil, že Európska komisia navrhuje, aby energia z obnoviteľných zdrojov primeranejšie odrážala skutočné výrobné náklady. Najmä vzhľadom na to, že po dobudovaní infraštruktúry zdroje energie pre veterné turbíny, respektíve fotovoltiku budú prakticky zadarmo.
V
Ceny plynu v Európe pokračujú v poklese, sú na úrovni spred vojny
2. 1. 2023
Cena referenčného európskeho kontraktu na plyn s dodávkou v najbližšom mesiaci na burze TTF v Amsterdame v pondelok na začiatku obchodovania klesla na 70,30 eura za megawatthodinu.
Veľkoobchodné ceny zemného plynu v Európe pokračujú v poklese aj v prvý obchodný deň roka 2023 a pohybujú sa na úrovni spred začiatku vojny na Ukrajine. Hlavným dôvodom je netradične teplé počasie. Informujeme o tom na základe správy agentúry DPA.
Cena referenčného európskeho kontraktu na plyn s dodávkou v najbližšom mesiaci na burze TTF v Amsterdame v pondelok na začiatku obchodovania klesla na 70,30 eura za megawatthodinu. To bolo najmenej od februára 2022, ešte než Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Po začiatku obchodovania sa cena referenčného TTF kontraktu mierne zvýšila na 73 eur za MWh.
Cena referenčného TTF kontraktu od začiatku decembra padla približne o polovicu. Na rekordnú úroveň sa dostala počas leta, keď vyskočila až na 345 eur za MWh. Príčinou bolo vtedy zastavenie dodávok plynu z Ruska. Aj napriek aktuálnemu uvoľneniu na európskom trhu s plynom a výraznému poklesu sú ceny stále relatívne vysoké. Na porovnanie, v roku 2020 sa ceny na burze TTF pohybovali pod 20 eur za MWh.
V
Inflácia v Nemecku zrejme zostane vysoká ešte ďalšie dva roky
27. 12. 2022
Inflácia v Nemecku zrejme zostane vysoká ešte ďalšie dva roky, očakáva šéfka rady ekonomických expertov spolkovej vlády Monika Schnitzerová. Firmy totiž prenášajú vyššie vstupné náklady na spotrebiteľov a v niektorých prípadoch ich nafukujú. Informujeme o tom na základe správy agentúry Reuters.
Ruský útok na Ukrajinu ešte viac podporil už predtým rastúce ceny potravín a energií a nemecká inflácia sa v novembri dostala na 11,3 percenta, čo bolo najviac od začiatku 50. rokov minulého storočia.
Nemecká centrálna banka varovala, že plánovaný strop na ceny plynu a elektriny nemusí stačiť na zníženie inflácie na jednociferné úrovne.
"Inflácia bude problémom ešte v roku 2024 a až potom možno budeme vidieť návrat na dve percentá," uviedla v Schnitzerová, šéfka takzvaných piatich mudrcov. "Inflácia zostáva vysoká z dôvodu sekundárnych vplyvov, keď firmy prenášajú svoje zvýšené náklady a niektoré ich výrazne nafukujú."
V