Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Odvaha tárať

Skutočnosť, že sa operácia dá vykonať, ešte neznamená, že sa aj musí vykonať.

Ešte aj pivo má zlú chuť, ak ho predpisuje lekár.

Za čo ťa jedni povýšia, za to ti iní vykrútia krk.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Na čo má človek rozum

Nikto ti neporadí tak dobre ako ty sám. (Cicero)

Keď je dobre, nerozoznáte príslušníka jedného národa od druhého. Až keď je zle, poznáte Slováka podľa nadávania, Čecha podľa frflania, Nemca podľa disciplíny a Žida podľa toho, že mu nikdy nie je zle, vie sa totiž vynájsť v každej situácii.

Jedným z paradoxov našej doby je skutočnosť, že najviac sa dá zarobiť a biede iných. Pravda, nie vždy sa možnosť zmení na skutočnosť.

(Zrnká úsmevu)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Newtonove zákony

Každá akcia vyvolá rovnako silnú reakciu. Priama akcia vyvolá priamu reakciu.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Dobrého veľa nebýva, zato zlé prichádza v húfoch.

Veci nikdy nie sú také príjemné, ako sa na prvý pohľad zdajú, a tak jednoduché, ako si predstavujeme.

Porcia v cudzom tanieri vždy vyzerá väčšia a lepšia ako v tanieri vlastnom.

(Murphyho zákony v bájkach)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Euro sa dostalo na trojmesačné maximum voči doláru

14. 11. 2022 Euro sa posilňuje od štvrtkového popoludnia. Hlavným dôvodom je oslabovanie dolára, ktoré spustila správa o poklese inflácie v USA. Spoločná európska mena na konci týždňa nadviazala na svoje zisky zo štvrtka 10. 11. a dostala sa na najvyššiu úroveň od polovice augusta. V piatok neskoro popoludní sa predávala po 1,0319 USD, pričom ešte ráno sa obchodovala pod 1,02 USD.
Európska centrálna banka ECB stanovila v piatok popoludní referenčný kurz eura na 1,0308 (vo štvrtok: 0,9954) USD/EUR.
Euro sa posilňuje od štvrtkového popoludnia. Hlavným dôvodom je oslabovanie dolára, ktoré spustila správa o poklese inflácie v USA.
Medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien v USA sa v októbri znížilo na 7,7 percenta z 8,2 percenta v septembri, pričom ekonómovia počítali s medziročnou infláciou na úrovni 7,9 percenta. To podporilo očakávania, že americká centrálna banka Fed by mohla v decembri spomaliť agresívne sprísňovanie menovej politiky, ktorým sa snaží dostať pod kontrolu infláciu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Podpora Európskej únie uhoľným regiónom veľmi nepomohla klimatickej transformácii

11. 11. 2022 Miliardy eur, ktoré Európska únia poskytla v rokoch 2014 až 2020 uhoľným regiónom vo viacerých krajinách vrátane Česka na tvorbu pracovných miest či transformáciu energetiky, neboli veľkým prínosom pre klimatickú transformáciu. Uvádza sa to vo dnes zverejnenej správe Európskeho dvora audítorov. Ten v tejto súvislosti tiež varoval pred podobne obmedzeným dopadom v prípade nového Fondu pre spravodlivú transformáciu.
Európsky dvor audítorov analyzoval účinnosť 12,5 miliardy eur, ktoré Európska únia poskytla v rokoch 2014 až 2020 siedmim uhoľným regiónom v Nemecku, Poľsku, Rumunsku, Španielsku a ČR. Pri tomto skúmaní nepozoroval napríklad významný vplyv na kapacitu výroby energie z obnoviteľných zdrojov v skúmaných regiónoch, tiež investície do úspor energie financovanej z EÚ podľa neho mali len malý účinok, alebo nebolo možné ich vyčísliť.
Zníženie ťažby uhlia viedlo k poklesu počtu zamestnancov v tomto odvetví. V niektorých regiónoch, napríklad v Lužici (Nemecko) a v Sliezsku (Poľsko), sa to dosiahlo prirodzenou fluktuáciou a odchodmi do dôchodku. V iných regiónoch, napríklad v Moravskosliezskom kraji, museli ťažobné spoločnosti pracovníkov prepúšťať. Tí potom mali okrem iného mať z EÚ zaplatenú rekvalifikáciu, audítori ale pre nedostatok údajov neboli schopní zistiť, či im to pomohlo nájsť nové zamestnanie, uviedol dnes EDA v tlačovej správe.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

ECB sa sústredila na zníženie inflácie v eurozóne

7. 11. 2022 Európska centrálna banka (ECB) sa sústredila na zníženie inflácie v eurozóne skôr, ako sa zakorení. Zdôraznili to dvaja najvyšší predstavitelia banky. Investori sa snažia odhadnúť, kam je ECB pripravená zájsť v boji proti dvojcifernému rastu spotrebiteľských cien, pričom tlak na centrálne banky na celom svete narastá po tom, ako americký Federálny rezervný systém naznačil síce ďalšie, ale zrejme miernejšie zvýšenia úrokových sadzieb.
Medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien v regióne, ktorý zaviedol euro, sa v októbri zrýchlilo na rekordných 10,7 percenta, čo je vyše päťnásobne viac, ako je cieľová inflácia ECB na úrovni 2 percenta.
Prezidentka ECB Christine Lagardová a jej zástupca Luis de Guindos naznačili, že centrálna banka eurozóny je odhodlaná urobiť svoju časť práce. Vyzvali však zároveň 19 vlád euroregiónu, aby sa vyhli príliš štedrým výdavkom, ktoré ženú ceny nahor.
Lagardová pripustila, že zvýšenie kľúčového úroku ECB (ktorý od júla vzrástol z -0,5 percenta na súčasných 1,50 percenta) zafungovalo s oneskorením. Argumentovala však, že tvorcovia menovej politiky nemajú ten luxus čakať, kým uvidia plný účinok opatrení.
"Ak by sme napríklad videli, že inflácia sa stáva trvalejšou a hrozí rast inflačných očakávaní, nemohli by sme čakať, kým sa naplno prejaví vplyv politických opatrení," povedala Lagardová. "Potrebovali by sme prijať ďalšie opatrenia, kým nebudeme mať väčšiu istotu, že inflácia sa vráti k cieľu včas," dodala.
De Guindos vo svojom prejave v Španielsku povedal tiež, že ECB sa musí aj naďalej "zameriavať na znižovanie podpory dopytu a chrániť sa pred rizikom trvalého posunu inflačných očakávaní smerom nahor".
Obaja poukázali na to, že vlády by mali zavádzať "dočasnú a cielenú" podporu pre domácnosti, ktoré najviac zasiahla súčasná kríza životných nákladov, aby sa vyhli podpore dopytu.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Európa by mohla byť od roku 2025 čistým dovozcom automobilov

7. 11. 2022 Európa by od roku 2025 mohla byť čistým dovozcom automobilov, a to v dôsledku rastúceho dovozu elektromobilov z Číny. Predpovedala to podľa agentúry DPA poradenská spoločnosť PwC. Dovoz áut do Európy by podľa štúdie PwC mohol v roku 2025 prevýšiť export o viac ako 221-tisíc vozidiel. V roku 2015 pritom Európa vyviezla o 1,7 milióna vozidiel viac, ako doviezla.
"Kým čínski výrobcovia predávajú v Európe čoraz viac elektromobilov, európski aj americkí výrobcovia čoraz viac presúvajú produkciu elektromobilov do Číny," píše sa v štúdii. Podľa Jörna Neuhausena z PwC teraz európsky automobilový priemysel čelí tlaku z viacerých strán. "Okrem narušených dodávateľských reťazcov musia európski výrobcovia riešiť predovšetkým nárast cien energie," uviedol Neuhausen.
Európski výrobcovia teraz sadia najmä na drahšie elektromobily, zatiaľ čo čínski výrobcovia uvádzajú na európsky trh cenovo výhodné elektromobily s novými technológiami a novými koncepciami. "Výsledkom je, že žiadny európsky model sa nedostal medzi päť najpredávanejších elektromobilov na svete," uviedol Felix Kuhnert z PwC.
V krajinách Európskej únie má byť od roku 2035 prakticky nemožné zaobstarať si nový automobil na benzín či naftu. Štáty Európskej únie vedené českým predsedníctvom koncom októbra dohodli s Európskym parlamentom podrobnosti nových pravidiel, ktoré od spomínaného roka výrazne predražia akékoľvek emisie z nových vozidiel. Dohodu ešte musí schváliť europarlament a Rada Európskej únie zastupujúca štáty.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner