Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Do EÚ sa z Británie presúvajú tisíce ľudí a 900 miliárd eur
9. 1. 2019
Do nových finančných uzlov v Európskej únii (EÚ) sa z Británie pred brexitom presúvajú aktíva v hodnote takmer 800 miliárd libier (889 miliárd eur). Uviedla to poradenská spoločnosť EY.
Británia má koncom marca opustiť európsky blok. Ale predtým musí ešte parlament schváliť dohodu o brexite, ktorá zabráni náhlemu prerušeniu vzťahov s EÚ. Parlament má o dohode hlasovať na budúci týždeň, no stále nie je jasné, či ju schváli. Čím viac sa blíži 29. marec a čím väčšia bude hrozba brexitu bez dohody, tým viac aktív sa prevedie do EÚ, povedal Omar Ali, vedúci oddelenia finančných služieb EY v Británii, podľa ktorého sa spolu s aktívami presúvajú aj niektoré pracovné pozície. EY monitoruje "brexitové plány" 222 finančných firiem od referenda v júni 2016, v ktorom obyvatelia Spojeného kráľovstva rozhodli o jeho odchode z EÚ.
Európania majú byť USA vďační, hovorí Trump
7. 1. 2019
Amerického prezidenta Donalda Trumpa teší, že v Európe nie je obľúbený. Podľa neho to dokazuje, že postupuje správne, uviedol na stredajšej schôdzi vlády v Bielom dome. Sťažoval sa pri tom, že USA preukazujú európskym národom „obrovskú službu“, za ktorú sa nedočkali vďaky.
Trump na prvej tohtoročnej schôdzi vlády zdôraznil, že Spojené štáty musia prinútiť európske krajiny k tomu, aby zvýšili svoj podiel na financovaní obrany, a to predovšetkým v súvislosti s NATO. „Nemám byť v Európe obľúbený. Keby som bol, nerobil by som svoju prácu správne,“ uviedol prezident. Podľa Trumpa Európa pristupuje voči Spojeným štátom nespravodlivo nielen v oblasti obrany, ale aj obchodu. Prezident vo svojej reči skritizoval aj svojich predchodcov, ktorí podľa neho dopustili, že USA platia za bezpečnosť cudzích národov.
Vyhliadky britskej ekonomiky sú neisté
4. 1. 2019
Britskí ekonómovia očakávajú, že brexit a s ním spojené neistoty spôsobia oslabenie britskej ekonomiky. Nina Skerová z ekonomického inštitútu Centre for Economics and Business Research (CEBR) povedala v rozhovore pre Financial Times, že nehľadiac na dlhodobé vplyvy bude rok "2019 pre britskú ekonomiku zlý alebo ešte horší".
Diane Coyleová z Cambridgeskej univerzity poukázala na chaos v politickej oblasti. Vyhliadky sú podľa nej "niečo medzi matnými a katastrofálnymi". Vo všeobecnosti ekonómovia očakávajú, že v najlepšom prípade tempo expanzie bude stagnovať na aktuálnych 1,5 percenta. Naďalej nie je jasné, akú podobu bude brexit mať. Ako povedal Charles Goodhart z London School of Economics, "nevieme, aký brexit vystúpi z hmly". Firmy sa preto pripravujú na najhoršie. Ekonómka Rebecca Hardingová povedala pre Financial Times, že britská ekonomika sa musí pripraviť na tvrdé pristátie. Coyleová si myslí, že pokles investícií na začiatku roka by mohla do istej miery vykompenzovať vyššia spotreba. Mnohé domácnosti si totiž vzhľadom na neistú situáciu budú hromadiť zásoby.
Euro prinieslo menej, ako sa čakalo
2. 1. 2019
Presne pred desiatimi rokmi Slovensko prešlo na euro a zavŕšil sa tak proces, ktorý sa začal ešte pred naším vstupom do Európskej únie. Na rozdiel od okolitých krajín sme totiž hneď od začiatku mali jasno v tom, že chceme patriť do klubu európskych krajín s rovnakou menou.
Od eura sme mali veľké očakávania a politici, ako aj ekonómovia sľubovali, že nová mena rozbehne zahraničný obchod a priláka nové investície. Tie aj prišli, príkladom môže byť Foxconn či Jaguar Land Rover, posledné boje o investície však ukazujú, že euro už nestačí. V tomto roku si napríklad BMW vybralo spomedzi Slovenska a Maďarska našich susedov, aj napriek tomu, že euro nemajú. Aj analytici Národnej banky Slovenska upozorňujú, že celkové prínosy eura boli nižšie, ako sa predpokladalo. Dôvodom je okrem iného aj hospodárska kríza, ktorou svetová ekonomika prechádzala práve v momente, keď Slovensko prijalo novú menu.
Od globálnej krízy sa totiž vo všeobecnosti výrazne spomalil rast medzinárodného obchodu.