Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Únia na prípadný neriadený brexit pripravená
19. 11. 2018
Bolo by podstatne lepšie, ak by Británia opustila Európsku úniu na základe vzájomnej dohody, ale v prípade, že sa tak nestane a dôjde k neriadenému brexitu, tak EÚ je na to pripravená.
Povedal to počas svojho vystúpenia na pôde univerzity Keió v Tokiu člen Rady guvernérov Európskej centrálnej banky (ECB) Francois Villeroy de Galhau. "Ak by došlo k situácii, že žiadna dohoda o odchode Británie nebude, čo si neželáme, na strane EÚ sme pripravení," povedal Villeroy. Ako dodal, takýto vývoj bude pre britskú ekonomiku pravdepodobne veľmi škodlivý, v prípade európskej strany je však vplyv neriadeného brexitu na rast ekonomiky do veľkej miery limitovaný a nie sú tu ani problémy s finančnou stabilitou.
Požiadavka na anonymizáciu žiadostí o poskytnutie dotácie
16. 11. 2018
Od januára 2019 dochádza po novele zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky k vypusteniu uvedenej požiadavky.
Zákonná požiadavka na posudzovanie žiadostí komisiou ako kolektívnym nezávislým orgánom kreovaným priamo ministrom hospodárstva, ktorého všetci členovia musia byť vo vzťahu k žiadateľovi nestranní, sa považuje za dostatočnú pre zabezpečenie transparentnosti procesu prideľovania dotácií. Práve preto bolo žiaduce, aby komisia, ktorá vyhodnocuje projekty, naopak mala vedomosť o žiadateľovi, keďže samotná písomná forma projektu a údaje v nej zahrnuté nie vždy dostatočným spôsobom zachytávajú skutočnosť. Pri prideľovaní dotácií je žiaduce, aby hodnotiaca komisia mala možnosť verifikácie uvádzaných údajov, napr. aj dodatočnou lustráciou subjektu vo verejných registroch či prostredníctvom vlastného webového sídla subjektu. Nie je napríklad účelné poskytovať dotáciu na podporu ochrany spotrebiteľa subjektu, ktorý má množstvo negatívnych spotrebiteľských recenzií – uvedená informácia nemá byť rozhodujúca, ale môže byť minimálne vzatá na vedomie. Dotačné mechanizmy iných rezortov nie sú nevyhnutne založené na požiadavke prísnej anonymizácie, ba naopak, uberajú sa opačným smerom. Požiadavka na nestrannosť člena komisie je podstatná pre riadne posúdenie žiadostí, rovnako aj požiadavka na nezávislosť hodnotiacej komisie, a tieto samotné by mali byť zábezpekou transparentnosti procesu prideľovania dotácií.
Podmienky poskytnutia dotácie na podporu alternatívnych palív
16. 11. 2018
Cieľom novej na podporu alternatívnych palív je podporiť výstavbu, prestavbu a rekonštrukciu verejnej elektrickej nabíjacej stanice, čerpacej stanice na skvapalnený zemný plyn, čerpacej stanice stlačený zemný plyn, čerpacej stanice na vodík alebo čerpacej stanice inej pohonnej látky vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie.
Od januára 2019 sa určuje okruh oprávnených prijímateľov dotácie, ktorými okrem obce a VÚC môže byť právnická osoba, alebo FO - podnikateľ za podmienky, že preukážu udržateľnosť. Podmienka udržateľnosti sa preukazuje dokladmi, z ktorých bude vyplývať, že žiadateľ plánuje prevádzkovať verejnú nabíjaciu stanicu minimálne 5 rokov. Ďalšou podmienkou pre poskytnutie dotácie je preukázanie dostatočnosti finančných prostriedkov na spolufinancovanie projektu najmenej 50 % zo sumy požadovanej dotácie. Žiadateľ preukazuje tieto podmienky dokladmi, ktoré tvoria prílohu k žiadosti. Vzhľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať množstvo podaných žiadostí, ustanovuje sa (rovnako ako napr. pri dotácii na podporu realizácie programu malého a stredného podnikania), aby ministerstvo malo oprávnenie poveriť právnickú osobu zriadenú ministerstvom administratívnymi činnosťami súvisiacimi s poskytovaním dotácie.
Vyjednávači dosiahli dohodu o brexite
14. 11. 2018
Britská vláda dnes potvrdila, že vyjednávači Británie a Európskej únie dosiahli predbežnú dohodu o podmienkach odchodu krajiny z európskeho bloku.
Kabinet má o dokumente rokovať v stredu o 15:00 a "rozhodne o ďalších krokoch". Ministri budú mať text k dispozícii ešte predtým, uviedol úrad premiérky Theresy Mayovej vo vyhlásení.
Hovorca tímu vyjednávačov EÚ nechcel technickú zhodu nad textom dohody komentovať a odkázal na pravidelnú stredajšiu tlačovú konferenciu Európskej komisie. V stredu je v Bruseli na 15:00 zvolané rokovanie veľvyslancov 27 krajín EÚ - teda bez Británie. Britské médiá zdôrazňujú, že ďalší osud brexitovej dohody je teraz predovšetkým v rukách britskej vlády, ktorá ale nie je v tejto otázke jednotná. Podľa bulvárneho denníka The Sun si premiérka Mayová bude dnes večer pozývať jednotlivých ministrov a bude sa pokúšať získať ich na svoju stranu. BBC uvádza, že dokument má zhruba 600 strán a iba niekoľko stránok má sprievodná politická deklarácia. Pokiaľ bude britská vláda s textom dohody súhlasiť, mali by ho veľmi rýchlo dostať aj zástupcovia vlád ostatných 27 krajín Európskej únie. asledovať by potom v rýchlom slede mali potrebné prípravné rokovania, vrátane mimoriadne zvolanej Rady pre všeobecné záležitosti, zrejme na začiatku budúceho týždňa.