Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a informácie

S počítačom sa dá urobiť rýchlejšie naozaj všetko.

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

Kto verí tomu, čo počuje, je šťastný. Kto pochybuje, je múdry.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Informácie pre šéfa

Peniaze môžu k človeku prísť samé, ale k múdrosti už musí prísť človek sám.

Až keď stratíte, poznáte, čo ste mali. Preto je lepšie nemať, ako stratiť – kto nič nemá, nemá čo stratiť.

Peniaze sa majú získavať čestným spôsobom. Ak to nejde, tak za každú cenu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Zákony života

Na čo človek siahne, to pokazí. A to, na čo nedosiahne, sa zo strachu pred človekom pokazí samo.

Dajte veciam pokoj – ony samy vedia, kedy je najpríhodnejší čas na pokazenie!

To, že je dnes najhoršie, ešte nezaručuje, že zajtra nebude ešte horšie. Dokonca je to skoro isté.

(Murphyho zákonník)
Život je obchod

Podnikanie bez obrazotvornosti je nádenníčenie. Alebo inými slovami, trocha fantázie nikoho nezabije. A navyše, fantázia prospieva obchodu.

Nôž najlepšie len iným nožom nabrúsiš. (Židovské príslovie)

Kto veľa pracuje, nemá kedy zbohatnúť. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)
Newtonove zákony

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

Teleso umiestnené v priestore zostane na svojom mies len dovtedy, kým si nezhodnotí svoje možnosti.

Vec, ktorá je v pohybe, sa určite pohybuje zlým smerom.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Vývozy Únie na Slovensku vytvárajú 400-tisíc pracovných miest

30. 11. 2018 Slovensko vyváža najmä služby. Vývozy z členských krajín Európskej únie do sveta sú dôležitejšie než kedykoľvek predtým - spolu vytvárajú 36 miliónov pracovných miest, čo je o dve tretiny viac ako v roku 2000. Na Slovensku je to vyše 400-tisíc pracovných miest. Vyplýva to zo záverov dvoch nových štúdií, ktoré Európska komisia zverejnila v utorok, v Deň obchodnej politiky EÚ. Komisia upozornila, že 14 miliónov z celkového počtu nových pracovných miest zaistených obchodnými vzťahmi zastávajú ženy.
Lepšie platy. Celkovo vývoz všetkých členských krajín do sveta vytvára 2,3 bilióna eur pridanej hodnoty v EÚ. Podľa údajov eurokomisie od začiatku jej funkčného obdobia v roku 2014 stúpol počet pracovných miest existujúcich vďaka vývozu o 3,5 milióna. Tieto pracovné miesta sú zaplatené priemerne o 12 percent lepšie ako ostatné miesta v hospodárstve. Eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová v správe pre médiá dodala, že na základe tejto štúdie je jasné, že "obchod znamená zamestnanosť". "Vývoz z EÚ do sveta živí obrovské, neustále rastúce množstvo obyvateľov vo všetkých kútoch Európy. Takmer 40 percent pracovných miest, ktoré existujú vďaka obchodu, zastávajú ženy. Obchod EÚ podporuje aj milióny pracovných miest ďaleko za hranicami EÚ, a to aj v rozvojových krajinách. Je to dôkaz toho, že obchod môže byť výhodný pre všetkých: čo je prínosom pre nás, je prínosom aj pre našich partnerov na celom svete," skonštatovala komisárka. Zverejnená správa obsahuje podrobný prehľad o výsledkoch za každý členský štát EÚ. Vďaka vývozu vznikajú a existujú pracovné miesta v celej EÚ, pričom ich počty neustále rastú. Najväčší nárast bol od roku 2000 zaznamenaný v Bulharsku (+312 percent), na Slovensku (+213 percent), v Portugalsku (+172 percent), Litve (+153 percent), Írsku (+147 percent), Estónsku (+147 percent) a Lotyšsku (+138 percent). Slovensko vyváža najmä služby. V prípade Slovenska platí, že 282-tisíc pracovných miest je spojených s vývozmi do krajín mimo EÚ (čo dáva prácu okolo 96-tisíc ľuďom v iných členských krajinách Únie), pričom exporty vnútri krajín EÚ priniesli prácu ďalším 122-tisíc Slovákom. To podľa eurokomisie znamená, že od exportov na Slovensku závisí 17 percent pracovných miest. Na celkovom podiele vývozov zo Slovenska prevládajú služby (54 percent) nad tovarmi. Z oblasti tovarov je najviac vývozov (20 percent) v oblasti strojárenstva a zariadení pre dopravu.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Brexit bude bez víťaza, poškodí aj Slovensko

29. 11. 2018 Dohodu o brexite bude mať najbližšie na stole britský parlament. Rýchle a jednohlasné odhlasovanie ako v prípade Európskej komisie sa však neočakáva, naopak, britskí poslanci budú podľa niektorých indícií hlasovať proti návrhu. Očakávané hospodárske problémy sa tak môžu ešte viac prehĺbiť.
Podiel Britov na exportoch eurozóny je len 13 percent, podiel zvyšných štátov na exporte Británie je až 44 percent. V prípade tvrdého brexitu tak utrpí jedna aj druhá strana, na oboch však najviac automobilový priemysel. Automotive vo Veľkej Británii zamestnáva približne 800-tisíc ľudí a v minulom roku vyrobil 1,59 milióna vozidiel. Asi 80 percent z nich bolo vyvezených, väčšinou práve na starý kontinent. A najväčší podiel na tomto exporte majú nemecké automobilky. Bavorská BMW má v Spojenom kráľovstve dokonca štyri podniky, kde sa vyrábajú súčiastky vyvážajúce sa nazad do Nemecka. „Odchod bez dohody tak bude katastrofou – podniky sa zatvoria a stratia sa pracovné miesta,“ zdôraznil výkonný riaditeľ britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov Mike Hawes. Dodal, že vďaka prechodnému obdobiu sa aspoň vyhnú „pádu z útesu“, aj keď ani to nie je pre britských výrobcov tou najlepšou alternatívou. „Automobilky potrebujú pre svoju budúcnosť ambicióznu dohodu, ktorá im zaručí plynulý obchod s ich najdôležitejším trhom,“ dodal Hawes.
(Zdroj: hnonline.sk)

Brexit môže stáť Britániu 100 miliárd libier ročne

28. 11. 2018 Dohoda o odchode Británie z Európskej únie, ktorú vyjednala premiérka Theresa Mayová, bude Britániu dlhodobo stáť 700 až 1100 libier na osobu ročne. Do roku 2030 môže krajina každoročne prísť o 100 miliárd libier, a to je ekvivalent straty hospodárskej výkonnosti Walesu. Tvrdí to britský inštitút pre ekonomický a sociálny výskum NIESR.
Zhodnotili sa dva scenáre. Jednak, že Británia uzavrie s EÚ dohodu o voľnom obchode, obdobne ako Kanada, a jednak alternatívu colnej únie medzi Britániou a EÚ. Prvý z nich, ktorý vláda preferuje a počíta s prechodným obdobím od marca 2019 do decembra 2020, by priniesol značný prepad obchodu a investícií. V tomto prípade by britská ekonomika do roku 2030 každý rok prichádzala o 1090 libier na osobu, hrubý domáci produkt na osobu by klesal o tri percentá ročne. Celkový obchod medzi Britániou a EÚ by sa do roku 2030 znížil o 46 percent a priame zahraničné investície o 21 percent. Na daniach by štát do roku 2030 prišiel o 18 až 23 miliárd libier. Ak by Británia zostala v colnej únii s EÚ, britskú ekonomiku by to pripravilo o 700 libier na osobu ročne, teda 70 miliárd libier za rok, a 2,8 percenta HDP. Všetky scenáre počítajú s rastom britskej ekonomiky. Vplyv sa meral vzhľadom na alternatívu, že krajina zostane v EÚ.
(Zdroj: hnonline.sk)

Komisia rozhodla

26. 11. 2018 Referendum o odchode Veľkej Británie z európskych štruktúr sa uskutočnilo ešte počas leta 2016. Od tohto termínu prebieha diskusia o tom, ako a za akých okolností sa tak stane. Naposledy sa všetka pozornosť upierala na Európsky parlament, ktorý urobil krok k mäkkému brexitu.
Mimoriadny samit v Bruseli odklepol predložený návrh dohody o vystúpení Británie z európskych štruktúr. Potvrdili sa tak prognózy analytikov o tom, že je návrh pre Úniu výhodný a s jeho odhlasovaním nebude problém. Ešte počas soboty sa tiež „odstránila“ posledná prekážka v podobe Španielska, ktoré si vydobylo výnimku a „brána do Stredozemného mora“ bude ďalej otázkou len medzi Madridom a Londýnom. Stretnutie Európskej komisie sa tak stalo formalitou a všetko bolo jasné po necelej hodine rokovania. Do dohody sa tiež dostal návrh hlavného vyjednávača Európskej únie pre brexit Michela Barniera, ktorý rátal s predĺžením prechodného obdobia z 21 mesiacov o ďalšie dva roky. Počas tejto etapy sa nič zásadné nezmení.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner