Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Veci sa kazia

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

(Murphyho zrnká II)
Zákony života

Ak ste na dne, nevyskakujte, ale radšej sa dobre držte, aby ste sa cezeň nepreborili.

Obísť problém sa nedá bez toho, aby ste nezakopli. Zakopnete vždy v okamihu, keď to najmenej očakávate.

To, čo si najviac želáte, k vám nikdy nepríde. To druhé, naopak, príde samo.

(Murphyho zákonník)
Murphyho zákony a komentáre

Nikdy nie je tak zle, aby zajtra nemohlo byť horšie.

Nešťastie dnes nechodí len po horách, ale aj po cestách.

Ak súhlasíte so všetkým, nikto vás nebude mať rád.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho rady

Ak vás niekto upozorní, že sa určitá vec kazí, nemá zmysel meniť vec. Treba sa zbaviť donášača. Vymeniť ľudí je predsa oveľa ľahšie, ako vymeniť vec.

Jeden hlupák je jeden hlupák a dá sa obísť. Dvaja hlupáci sú dvaja hlupáci a dá sa im vyhnúť. Desaťtisíc hlupákov je však historická sila, ktorú treba rešpektovať.

Ak pri predných dverách vykrikuje vaša žena, aby ste ju pustili dnu a pri zadných dverách šteká váš pes, otvorte najskôr psovi. Tým získate istotu, že aspoň ktosi stíchne.

(Murphyho zrnká II)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Únia a Vietnam podpísali v nedeľu dohodu o voľnom obchode

1. 7. 2019 Vietnam a Európska únia (EÚ) podpísali v nedeľu dlho očakávanú dohodu o voľnom obchode. Ide o jednu z najambicióznejších zmlúv európskeho bloku v Ázii v čase, keď vo svete narastajú obavy z protekcionizmu. Informovali o tom agentúry DPA a AFP. Za prítomnosti vietnamského premiéra Nguynena Xuana Phuca dohodu v kongresovej sále v Hanoji podpísali eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová a rumunský minister pre podnikanie a obchod Stefan-Radu Oprea.
Podľa dohody EÚ a Vietnam odstránia 99 percent všetkých ciel. Dohoda tiež zníži necolné prekážky, ktorým čelí EÚ, a zároveň otvorí vietnamský trh služieb a verejného obstarávania spoločnostiam z EÚ. Komisárka Malmströmová ju privítala ako „dôležitý míľnik“ medzi obchodnými partnermi. Dohoda nadobudne platnosť až po jej ratifikácii, ku ktorej by mohlo dôjsť do konca roka. Vietnam označil dohodu známu pod skratkou EVTFA za potenciálne veľmi prínosnú pre jeho ekonomiku. Odhaduje, že v dlhodobom časovom horizonte by mohla zvýšiť rast jeho hrubého domáceho produktu (HDP) o 15 percent.
(Zdroj: hnonline.sk)

Výroba áut sa v Británii prepadla

27. 6. 2019 Produkcia áut v Británii klesla v máji už 12. mesiac po sebe, keďže aj naďalej klesá dopyt na domácom aj zahraničnom trhu. Uviedlo to vo štvrtok britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT).
Podľa SMMT sa v Británii vyrobilo minulý mesiac 116 035 áut. Medziročne to predstavuje pokles o 15,5 percenta. Objednávky zo zahraničia klesli o 12,6 percenta a ešte výraznejší prepad zaznamenal dopyt na domácom trhu. Ten sa znížil o 25,9 percenta. Združenie v tejto súvislosti zdôraznilo, že zo všetkých vyrobených áut takmer 81 percent smerovalo na export. Opätovne tak upozornilo na význam udržania voľného a bezproblémového obchodu s ostatnými krajinami, najmä s Európskou úniou. Od začiatku roka dosiahla britská produkcia 557 295 áut. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa tak výroba znížila o 21 percent. Výrazne to ovplyvnil mesiac apríl, za ktorý sa produkcia znížila takmer o 45 percent. Dôvodom boli odstávky v závodoch, keďže výrobcovia sa pripravovali na pôvodný termín brexitu stanovený na 29. marca. Odchod krajiny z Európskej únie sa však neskôr odložil na 31. októbra.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ktorá z krajín EÚ je najdrahšia a aké sú ceny u našich susedov

25. 6. 2019 Prvú priečku v rebríčku krajín únie s najdrahším jedlom a nealkoholickými nápojmi si drží Dánsko. Spomedzi našich susedov sú najvyššie ceny v tomto odvetví v Rakúsku. Na Slovensku sú ceny nižšie, ako unijný priemer, ale stále vyššie ako vo zvyšných krajinách V4.
Krajiny s najnižšími cenami jedla a nealkoholických nápojov sú Bulharsko, Poľsko a Rumunsko. Aj v rámci porovnávania cien alkoholických nápojov a tabaku a rovnako tak aj pri cenách oblečenia a obuvi vyšlo spomedzi krajín V4 najhoršie Slovensko. Zo všetkých krajín EÚ bol však alkohol a tabak najdrahší vo Fínsku a Írsku a oblečenie s obuvou zasa v Dánsku a Švédsku.
(Zdroj: aktuality.sk )

Európsky turizmus v kríze. Hľadá stovky tisíc brigádnikov

24. 6. 2019 Nemecko a Rakúsko bojujú s masívnym nedostatkom sezónnych pracovníkov. Vo veľkom sa preto obracajú na brigádnikov zo zahraničia, ktorých lákajú na vysoké mzdy. Na letnej brigáde si tu môžu študenti zarobiť aj 10 eur za hodinu. Značné personálne problémy hlási pred sezónou aj Chorvátsko.
Je nedeľa, polovica júna. Za normálnych okolností sú dve dobre zásobené pekárne v centre 10-tisícového turistického centra uprostred Bavorského lesa zaplnené ľuďmi. Česká rodina si tu chce okolo štvrtej popoludní dať čerstvý olovrant. Lenže je zatvorené. Dôvod? Nemá kto obsluhovať. Podobná situácia pritom nebude v nasledujúcich mesiacoch žiadnou výnimkou. Sezónni pracovníci vo veľkom chýbajú, podľa spolkového pracovného úradu hlásili podnikatelia a firmy v máji 792-tisíc voľných miest.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žofia
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner