Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Apple pay príde na Slovensko už čoskoro
29. 4. 2019
Dnes je to presne mesiac, od kedy Slovenská sporiteľňa oficiálne oznámila, že začne poskytovať službu Apple pay. Presný dátum však ešte stále nie je známy. Najväčšia slovenská banka u nás na svojej sociálnej sieti svojim klientom priblížila, že to bude už čoskoro.
V prvej vlne spustia Apple pay okrem Slovenskej sporiteľne aj Poštová banka, mBank, J&T Banka, 365 banka a Tatra banka. Tento zoznam však ešte nemusí byť konečný. Prvá vlna bankových inštitúcií by mala službu spustiť v júni, najskôr v máji. Termín sa preto nezadržateľne blíži. Priaznivci značky nahryznutého jablka sa už nevedia dočkať, no podľa informácií HN si prevádzkovateľ služby na našich bankách poriadne zgustne. Údajne získa takmer dve promile z každej platby a aj registračný poplatok vo výške približne 1,17 eura.
Počet nezamestnaných v Poľsku klesol pod milión ľudí
25. 4. 2019
Nezamestnanosť v Poľsku klesla minulý mesiac pod šesť percent, keď sa počet nezamestnaných znížil z vyše milióna pod 990 tisíc. Uviedol to v stredu poľský štatistický úrad, ktorý tak potvrdil informácie ministerstva práce zo začiatku mesiaca.
Štatistický úrad informoval, že miera nezamestnanosti dosiahla v Poľsku v marci 5,9 percenta oproti 6,1-percentnej úrovni vo februári. Podobne ako ministerstvo práce očakávali aj analytici za marec pokles nezamestnanosti na 5,9 percenta. Počet evidovaných nezamestnaných dosiahol v marci 984.700. V predchádzajúcom mesiaci bolo bez práce viac ako milión obyvateľov Poľska. Najnižšiu nezamestnanosť dosiahlo Poľsko v januári 1990, keď predstavovala 0,3 percenta. Naopak, najvyššiu evidovalo vo februári 2003, a to na úrovni 20,7 percenta.
Autobusovú dopravu by brexit nemal výrazne skomplikovať
23. 4. 2019
Brexit by nemal výrazne skomplikovať autobusovú dopravu. V prípade odchodu Británie z Európskej únie (EÚ) bez dohody však je potrebné počítať s intenzívnejšími kontrolami na hraniciach, ktoré môžu spôsobiť aj určité zdržanie.
"Nepredpokladáme, že brexit prinesie pre samotné vykonávanie autobusovej dopravy výrazné komplikácie. Dopravcovia, ako aj cestujúci budú musieť počítať s intenzívnejšími kontrolami na hraniciach. Je aj bude na zodpovednosti cestujúcich, aby mali všetky potrebné doklady, ktoré sú, respektíve budú, vyžadované pri vstupe do krajiny, do ktorej, prípadne cez ktorú, cestujú," priblížila hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy Eva Vozárová. Ministerstvo dopravy a výstavby tiež pripustilo, že v súvislosti s tvrdým brexitom môžu vzniknúť cestujúcim určité komplikácie so zdržaním na hraniciach spojené so zavedením kontrol. "Avšak to sú veci, ktoré z hľadiska našej kompetencie ovplyvniť nevieme, a predpokladáme, že sa to budú snažiť v čo najväčšej miere eliminovať," dodal odbor komunikácie rezortu dopravy.
Nemecká vláda znižuje odhad rastu HDP
19. 4. 2019
Podľa novej prognózy sa má hrubý domáci produkt (HDP) v tomto roku zvýšiť len o 0,5 percenta namiesto doteraz očakávaného jedného percenta. Vláda už na konci januára znížila svoj odhad z pôvodných 1,8 percenta.
K ďalšiemu zhoršeniu prognózy prinútil vládu hlavne pokles v spracovateľskom sektore. V budúcom roku však vláda už čaká oživenie a HDP má stúpnuť o 1,5 percenta. Minister hospodárstva Peter Altmaier uviedol, že na nemeckú ekonomiku majú nepriaznivý vplyv obchodné spory a neistota okolo odchode Británie z Európskej únie. Medzi domáce faktory, ktoré negatívne ovplyvňujú rast, patrí zavedenie novej metodiky merania emisií a spotreby automobilov WLTP a neobvykle nízka hladina Rýna, ktorá spôsobila problémy v zásobovaní a produkcii v priemyselnom sektore, napísala agentúra Reuters. Zložitá situácia v zahraničnom obchode spôsobená hlavne politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa znamená, že hlavným pohonom ekonomického rastu Nemecka v tomto aj budúcom roku zrejme bude silný domáci dopyt, ktorému pomáha rekordne vysoká zamestnanosť, rast platov vyšší ako inflácia a nízke úroky z úverov.