Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Pre brexit presúvajú finančné spoločnosti svoje pobočky do Dublinu
20. 5. 2019
Rokovania o brexite zatraktívnili Dublin pre finančné spoločnosti, akými sú napríklad banky či investičné spoločnosti. Tie už začali presúvať svoje kancelárie, zamestnancov, ale aj svoje európske sídla do írskej metropoly. Potvrdzuje to prieskum londýnskeho think tanku New Financial.
"Pre brexit je určite Írsko atraktívne z hľadiska pracovných miest a podnikania. V oblasti finančných služieb je Dublin zatiaľ víťazom, pokiaľ ide o premiestňovanie v dôsledku brexitu," skonštatoval pre TASR špecialista think tanku New Financial na kapitálové trhy a brexit Panagiotis Asimakopoulos. Prieskum think tanku ukázal, že približne už 100 finančných spoločností presunulo svoju časť biznisu z Británie do Dublinu pre brexit, pričom celkovo 30 percent zo všetkých firiem presunulo časť podnikania z Británie do ostatných krajín Európskej únie. "Zo 100 firiem až 86 presunulo svoj európsky hub do Dublinu. Ten doteraz prilákal mnoho správcovských spoločností, investičných a hedžových fondov, kapitálových spoločností a v menšej miere aj poisťovne," priblížil Asimakopoulos. V závislosti od budúceho nastavenia regulačných požiadaviek v oblasti finančných služieb sa podľa jeho slov môže postupne zvyšovať majetok, prevádzky a počet zamestnancov, ako sa budú firmy presúvať a budú mať záujem pokračovať v poskytovaní služieb svojim klientom.
Paneláky v Česku idú na dračku, stoja menej
17. 5. 2019
Keď tesne po novembri 1989 zavítal na pražské sídlisko Južné Mesto vtedajší prezident Václav Havel, označil tamojšie byty za „králikárne“, čo vyvolalo značne negatívne reakcie. Čas ukazuje, že ich éra sa ani po 30 rokoch zďaleka neskončila. Mnoho panelákových bytov sa kompletne zrekonštruovalo, revitalizáciou prešli celé domy. Realitní makléri tvrdia, že o panelákové byty je veľký záujem, ktorý prevyšuje ich ponuku.
Hlavným dôvodom je cena. Je výrazne nižšia v porovnaní nielen s bytmi v novostavbách, ale aj v staršej tehlovej zástavbe. Podľa realitnej kancelárie RE/MAX G8 Reality stál vlani štvorcový meter v panelovom dome v priemere 64-tisíc korún (2 500 eur). To je o 13-tisíc korún (500 eur) menej ako v starých tehlových budovách. A za štvorcový meter v novostavbe si kupujúci priplatia 37-tisíc korún (1 440 eur). V dlhšom časovom horizonte je vývoj cien panelových domov obdobný ako pri novostavbách. Zvyšujú sa. Len za posledné tri roky sa ceny podľa RE/MAX G8 Reality zvýšili o viac ako tretinu. „V posledných 10 rokoch je nárast cien v Prahe ročne medzi 10 až 12 percentami,“ spresňuje Tereza Vrzáková z RE/MAX G8 Reality.
Z každého bruselského eura ostane v ekonomike 67 centov
15. 5. 2019
Keby Slovensko použilo všetky eurofondy, ktoré k nám tento rok pritečú, mohli by sme „zadarmo“ prevádzkovať ministerstvo obrany. To totiž minie približne 1,67 miliardy eur, čo je aj výška eurofondov rozpočtovaných na rok 2019. Na budúci rok k nám Brusel pošle až 2,82 miliardy eur. Za to by sa dal zaplatiť všetok textil dovezený na Slovensko v priebehu jedného roka a ešte by niekoľko stoviek miliónov ostalo navyše. Prípadne by každý pracujúci mohol dostať jednu priemernú mzdu navyše.
Analytická štúdia a sprievodný komentár Národnej banky o benefitoch eurofondov z apríla 2017 odhadujú, že približne dve tretiny z hodnoty eurofondov sa premietne aj do tvorby HDP. „Z jedného eura EÚ zdrojov do tvorby HDP premietne 59 centov a ďalších osem centov vytvoreného HDP predstavuje efekt prínosu zahraničia,“ píšu analytici Úseku pre menu, štatistiku a výskum z NBS. Zvyšok sa zaknihuje ako medzispotreba či dovoz tovarov potrebných na uspokojenie zvýšeného dopytu.
Európska komisia znížila odhad rastu ekonomiky
10. 5. 2019
Európska komisia dnes mierne znížila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny aj celej Európskej únie. V EÚ by sa mal hrubý domáci produkt (HDP) podľa novej prognózy zvýšiť o 1,4 percenta a v eurozóne o 1,2 percenta. Oba odhady sú tak o 0,1 percentuálneho bodu nižšie ako v februárovej prognóze Komisie.
Hospodársky rast by mal navyše výrazne spomaliť v porovnaní s vlaňajškom, kedy sa HDP v Únii zvýšil o dve percentá a v krajinách eurozóny o 1,9 percenta. Na hospodárske vyhliadky Európy má podľa Komisie negatívny vplyv spomaľovanie rastu svetovej ekonomiky. Na budúci rok však Komisia predpokladá zrýchlenie hospodárskeho rastu v EÚ na 1,6 percenta a v eurozóne na 1,5 percenta.