Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Nebo je v nebi

A čo to, pán Kohn, že vaša pani tak náhle zomrela? Čo jej bolo? Ale, ja ani sám neviem. Takto v noci ma zobudí a vraví: „Ty, Max, mne akosi nie je dobre.“ No a ja som jej povedal: „Ale, Sára, a komu je dnes dobre?!“

Každý má takého boha akého si zaslúži. (Troyat)

O Bohu je známe, že je všemohúci a vševediaci. Napriek tomu sa nikdy nemieša do obchodov, ktoré robia medzi sebou smrteľníci. Zlé jazyky tvrdia, že preto, lebo raz sa už popálil.

(Zrnká úsmevu)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Veľké oči vedú k prázdnemu žalúdku.

Kto sa chce učiť rýchlo, učí sa na vlastných chybách. Kto sa chce učiť bezpečne, učí sa na chybách iných.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho postrehy

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

Príslovie hovorí, že to, čo môžeš urobiť zajtra a pozajtra, máš spraviť dnes a budeš mať dva dni voľna. Ale ak to, čo máš urobiť zajtra a pozajtra, odložíš, na popozajtra budeš mať tiež dva dni voľna.

Keď sa šťastie unaví, sadne si aj na somára. Ale nie je radno sa na to spoliehať. Ukazuje sa, že šťastie má svinsky dobrú kondíciu.

(Murphyho zrnká II)
Zákony sexu

Bohužiaľ, dnes po prvýkrát v histórii ľudstva je sex pre človeka nebezpečnejší ako fajčenie.

Je výhodnejšie byť krásna ako rozumná, pretože priemernému mužovi to lepšie vidí, ako myslí.

Jediný spôsob, ako si udržať muža, je držať ho v náručí.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Čím menej vie človek o probléme, tým ľahšie sa mu rieši.

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

(Murphyho zákony v bájkach)

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Predaj áut v Európe klesol najviac od roku 1990

17. 4. 2020 Predaj áut v Európe klesol minulý mesiac o takmer 52 percent. Uviedlo to v piatok Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Výsledok predstavuje najvýraznejší pokles predaja za posledných 30 rokov.
Podľa ACEA sa v Európskej únii, Británii a v krajinách Európskeho združenia voľného obchodu prepadol predaj áut v marci oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 51,8 percenta na 853 077 vozidiel. ​To je najvýraznejší pokles predaja od začatia zverejňovania príslušných údajov v roku 1990. Čo sa týka Európskej únie, predaj klesol o 55,1 percenta na 567-tisíc vozidiel, informovala agentúra DPA. Pokles zaznamenali všetky trhy EÚ, keď predaj ovplyvnili opatrenia vlád určené na zmiernenie šírenia nového koronavírusu. Tie zahrnovali aj zatvorenie viacerých predajní v druhej polovici marca.
(Zdroj: hnonline.sk)

Európske akcie zaznamenali rast

15. 4. 2020 Európske akciové indexy v utorok po začiatku obchodovania vzrástli. Podporil ich optimizmus z postupného uvoľňovania reštrikcií v niektorých krajinách, aj keď ide o pomalý a opatrný proces.
​Paneurópsky index Stoxx Europe 600 SXXP sa v utorok, prvý deň obchodovania po veľkonočných sviatkoch, zvýšil o 0,9 percenta po náraste o viac ako sedem percent minulý týždeň. Frankfurtský index DAX si po začiatku obchodovania v Európe pripísal zisk 1,2 percenta, parížsky CAC aj milánsky index stúpli zhodne o 0,5 percenta, zatiaľ čo mimo eurozónu vzrástol londýnsky FTSE o 0,1 percenta.
(Zdroj: hnonline.sk)

Eurozóna sa v najbližších mesiacoch dostane do recesie

13. 4. 2020 Experti nemeckého inštitútu Ifo a švajčiarskej univerzity ETH Zürich očakávajú, že eurozóna sa v najbližších mesiacoch dostane do recesie, a varujú pred dlhovou krízou.
​Odhaduje sa, že už v prvom kvartáli ekonomika klesla o 2,3 percenta. V prebehajúcom druhom štvrťroku sa očakáva ďalší prepad hrubého domáceho produktu (HDP) o 10,5 percenta, uviedli experti Ifo a ETH. V treťom štvrťroku počítajú s oživením a medzikvartálnym nárastom o 8,7 eprcenta. "Možnosť, že pandémia sa zoslabí skôr, než sa očakáva, je len malá. Preto predstavuje opätovné vzplanutie európskej dlhovej krízy vo veľkom rozsahu nezanedbateľné riziko pre túto prognózu." Mimoriadne je kolísanie priemyselnej produkcie v eurozóne.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ministri financií EÚ sa zhodli na pláne pre oživenie ekonomík

13. 4. 2020 Ministri financií krajín Európskej únie sa dnes dohodli na tom, že krajiny eurozóny budú môcť k oživeniu ekonomík postihnutých koronavírusovou krízou využívať záchranný fond ESM.
Po dnešnej videokonferencii Euroskupiny to oznámilo niekoľko ministrov. Zhodu na vydaní spoločných dlhopisov, o ktoré stáli zvlášť jpostihnutejšie krajiny ako Taliansko a Španielsko, naproti tomu ministri nedosiahli. O ďalších možných nástrojoch majú podľa nich rozhodnúť lídri únijných krajín. Podľa francúzskeho ministra financií Bruna Le Maira dospeli ministri k "excelentnej dohode", ktorá umožní krajinám okamžite využiť pol bilióna eur z ESM. Podobná suma by mala byť k dispozícii neskôr v novom fonde pre zotavenie ekonomík. O jeho financovaní však kvôli vzájomným nezhodám ministri nerozhodli.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Blažena
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner