Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Jednu miliardu eur. Toľko stráca mesačne dopadu koronavírusu
2. 3. 2020
Európsky cestovný ruch stráca mesačne približne jednu miliardu eur pre výrazný úbytok čínskych turistov v dôsledku epidémie koronavírusu. Uviedol to v pondelok eurokomisár pre jednotný trh Thierry Breton.
„Čínski turisti neprichádzajú do Európy od januára. Znamená to stratu dvoch miliónov (hotelových) nocí. To je jedna miliarda eur mesačne od januára,“ povedal Breton pre televíziu BFM. Európske odvetvie cestovného ruchu v uplynulých dvoch desaťročiach veľmi profitovalo z hospodárskeho rastu Číny. Situáciu v Európe ešte komplikujú nové ohniská nákazy. Najhoršia situácia je aktuálne na severe Talianska. Úrady v jedenástich mestách a dedinách v regiónoch Benátsko a Lombardsko vyhlásili karanténu a zaznamenaný bol už aj pokles cestovného ruchu. Vlády v Európe, ale aj na Blízkom východe a v Amerike zakázali veľké zhromaždenia a zaviedli prísnejších cestovné reštrikcie v reakcii na šírenie koronavírusu vo svete.
Brusel dá na boj s koronavírusom 232 miliónov eur
26. 2. 2020
Nový balík finančnej pomoci podporí Svetovú zdravotnícku organizáciu a pomôže aj krajinám so slabšími zdravotnými systémami.
Európska komisia (EK) v pondelok oznámila, že v súvislosti s chorobou COVID-19, ktorá je spôsobovaná vírusom SARS-CoV-2, nepretržite pracuje v prospech podpory členských štátov EÚ a na posilnení medzinárodného úsilia zameraného na spomalenie šírenia COVID-19. Komisia v tejto súvislosti oznámila vyčlenenie nového balíka pomoci v hodnote 232 miliónov eur. "S pribúdajúcimi prípadmi sa verejné zdravie pre nás stáva prioritou číslo jedna," uviedla v správe pre médiá predsedníčka EK Ursula von der Leyenová. A dodala, že medzinárodné spoločenstvo musí spolupracovať bez ohľadu na to, či zvyšuje pripravenosť na epidémiu v Európe, Číne alebo inde v svete. "Európa je tu, aby zohrávala vedúcu úlohu," odkázala šéfka exekutívy EÚ.
Poisťovňa Uniqa spojí svoje rakúske dcérske spoločnosti
24. 2. 2020
Poisťovňa Uniqa zjednodušuje koncernovú štruktúru a spojí svoje dve rakúske dcérske spoločnosti. Uniqa International (UI) a Uniqa Österreich Versicherungen (UAT) sa spoja, holdingová spoločnosť Uniqa Insurance Group (UIG) zostane nateraz samostatná.
Koncern v novembri oznámil, že zvažuje spojenie všetkých troch spoločností, tento nápad medzičasom zamietol. Podľa schváleného plánu sa UAT zaradí do štruktúry UI, ak v priebehu tohto roka poisťovňa získa všetky nevyhnutné úradné povolenia. Holding UIG niektoré svoje funkcie a podiely prevedie na UAT, najmä však interné služby. Zaisťovacia činnosť sa má presunúť sčasti do UAT a prípadne aj švajčiarskej dcéry Uniqa Re. Koncern chce s pomocou reštrukturalizácie zjednodušiť svoju štruktúru a zredukovať manažment. Podľa jeho vyhlásenia ide o najrýchlejší, najrozumnejší a najhospodárnejší spôsob.
Slovensko bojuje o miliardy, šance sú malé
21. 2. 2020
Vyjednávania o veľkých peniazoch. To je motív mimoriadneho rozpočtového samitu lídrov EÚ, ktorý odštartoval v Bruseli. Situácia je napätá, viacero krajín vrátane Slovenska je nespokojných s tým, čo majú v rokoch 2021 až 2027 dostať.
Na jednej strane brexit zvýši odvody jednotlivých členov a zároveň nové priority v technológiách a klíme okrešú eurofondy na regionálny rozvoj a poľnohospodárstvo. To podľa českého premiéra Andreja Babiša, ktorý Slovensko zastupuje, spôsobí, že Slovensko príde o 3,4 miliardy eur. Chceme vyjednávať, ale podľa analytikov sú naše šance slabé.