Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
04.02.2020, 19:31 Google čelí v Únii vyšetrovaniu kvôli údajom o polohe
5. 2. 2020
Írska Komisia pre ochranu dát (DPC) začala vyšetrovať, akým spôsobom americká internetová spoločnosť Google nakladá s údajmi o polohe užívateľov. Dnes o tom informoval írsky úrad. Google má svoje európske ústredie práve v Írsku, čo v súčasnosti z DPC robí kľúčového regulátora tohto nadnárodného gigantu v celej Európskej únii.
"Od rôznych organizácií na ochranu spotrebiteľov z celej EÚ sme dostali množstvo sťažností, ktoré vyjadrujú obavy v súvislosti so spôsobom, akým Google spracúva údaje o polohe užívateľov," uviedla komisia. Cieľom vyšetrovania je zistiť, či má Google "právny základ" pre spracovávanie takýchto údajov a či spĺňa požiadavky na transparentnosť v rámci európskych pravidiel ochrany osobných údajov, známych pod skratkou GDPR, napísala agentúra AP. Spoločnosť Google uviedla, že bude pri vyšetrovaní s DPC plne spolupracovať a že chce pokračovať v úzkej kooperácii aj s regulátormi a organizáciami na ochranu spotrebiteľov po celej EÚ. "V minulom roku sme vykonali množstvo produktových úprav, aby sme zvýšili úroveň transparentnosti a užívateľské kontroly nad údajmi o polohe," dodala firma vo vyhlásení.
Najmä internet a sociálne siete dnes umožňujú rýchlejšie a jednoduchšie verejné šírenie správ aj rôzneho nemravného obsahu, preto je nevyhnutné stanoviť nové prísnejšie hranice pred týmito osobitnými formami obťažovania v oblasti mravnosti. Návrh skutkovej podstaty tohto nového trestného činu je aj reakciou na doteraz publikované články o niektorých sexuálnych patologických praktikách, resp. poruchách sexuálneho zamerania, ktoré svojim obsahom tieto v spoločnosti propagovali, resp. ospravedlňov
3. 2. 2020
Dohoda EÚ s monarchiou siaha len po jeseň 2020. Našinec, ktorý nastúpi do prvého ročníka, tak bude mať ešte súčasné výhodné podmienky. Čo bude potom, je otázne.
Využite možno poslednú šancu na štúdium vo Veľkej Británii bez platenia školného. Tak znejú výzvy na portáloch študijných agentúr po víkendovom brexite. V preklade to znamená, že súčasné výhodné podmienky budú mať po celé štúdium určite aj najbližší prváci. Problém je, že ďalej v budúcnosti svieti otáznik. „Škola s nami od začiatku komunikovala s tým, že sa nemáme čoho báť. Že podmienky sa pre existujúcich študentov meniť nebudú,“ tvrdí Štefan Karolčík študujúci v Londýne. Ale pre tých, ktorí začnú v Británii študovať až v roku 2021, sa pravidlá s najväčšou pravdepodobnosťou zmenia. Nie je vylúčené, že pre nás začnú platiť regule, aké dnes majú v Británii študenti z tretích krajín, upozorňuje portál Interstudy.sk.
Voláme až dvakrát drahšie ako väčšina Európy
30. 1. 2020
Slovensko patrí ku krajinám s najvyššími cenami za mobilné telefonovanie a internet v Európe. Vyplýva to z analýzy Európskej komisie (EK), ktorá skúmala ceny balíkov za telefonovanie a mobilné dáta, ako aj samostatné dátové balíčky v jednotlivých krajinách EÚ.
Z porovnania cien, ktoré musia koncoví spotrebitelia platiť za štandardizované balíčky služieb mobilných operátorov definované organizáciou OECD, vzišli pri zohľadnení parity kúpnej sily štyri kategórie krajín – od lacných až po najdrahšie. Medzi najdrahšími krajinami sa okrem Slovenska ocitli Maďarsko, Portugalsko, Cyprus, Česká republika a Grécko. Naopak, najmenej platia za mobilné služby Estónci, Rumuni, Poliaci, Taliani či Rakúšania.
Prechodné obdobie dáva Slovákom v Británii sociálne zabezpečenie do konca roku
27. 1. 2020
Pri návrate na Slovensko treba priniesť doklady, ktoré potvrdzujú prácu v zahraničí a obdobie dôchodkového poistenia. Po vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ 31. januára tohto roka by sa stav sociálneho zabezpečenia občanov Slovenskej republiky, ktorí tam žijú a pracujú, nemal meniť. Začne sa totiž tzv. prechodné obdobie, ktoré potrvá do 31. decembra 2020.
Počas neho by naďalej mala pokračovať ochrana sociálneho zabezpečenia, ako doteraz. "Čiže naši občania v Spojenom kráľovstve by naďalej mali mať právo na sociálne a zdravotné zabezpečenie, dôchodky a iné dávky sociálneho zabezpečenia na rovnakom stupni ako pred brexitom," informoval hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.
Sociálna poisťovňa však upozorňuje na to, aby si slovenskí občania žijúci a pracujúci v Spojenom kráľovstve zachovali, resp. pri návrate na Slovensko priniesli doklady, ktoré potvrdzujú ich prácu v zahraničí a obdobie dôchodkového poistenia. "Tieto doklady môžu byť pre nich dôležité nielen krátko po prípadnom návrate na Slovensko, ale aj v budúcnosti - po skončení prechodného obdobia (po 31. decembri 2020), napríklad pri vybavovaní dôchodku," dodal Višváder.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)