Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Británia plánuje rozsiahle zvyšovanie daní
31. 8. 2020
Britský minister financií Rishi Sunak plánuje rozsiahle zvyšovanie daní, aby pomohol pri plátaní veľkej diery vo verejných financiách, ktorú vyhĺbila pandémia nového koronavírusu, uviedli britské médiá.
Zvýšenia daní, ktoré signalizovali predstavitelia ministerstva financií, by mohli priniesť do štátnej kasy 20 miliárd až 30 miliárd libier (22,35 miliardy až 33,53 miliardy eur) ročne, uviedli britský denník Telegraph a nedeľník Sunday Times. Niektoré z nich by Sunak mohol oznámiť už vo svojej jesennej rozpočtovej správe.
Euro síce posilňuje, avšak obrat je len otázkou času
28. 8. 2020
Euro v posledných troch mesiacoch posilňuje voči väčšine svetových mien, najmä americkému doláru. U väčšiny ľudí to môže evokovať domnienku, že by sa mena jednej z najväčších ekonomík sveta v neistých časoch mohla stať majákom stability. No pravda je niekde inde.
Posilňovanie eura je len výsledkom oslabovania (depreciácie) amerického dolára. Dolár je v súčasnosti oslabovaný hneď viacerými faktormi: rastúcou neistotou vyvolanou nadchádzajúcimi prezidentskými voľbami v USA a akumuláciou strát z pôžičiek z koronavírusovej krízy.
Rekordný pád Nemecka
26. 8. 2020
Nemecká ekonomika sa v druhom štvrťroku prepadla oproti predchádzajúcim trom mesiacom kvôli koronakríze o rekordných 9,7 percenta. Vo svojej konečnej správe to dnes uviedol spolkový štatistický úrad, ktorý tak upravil svoj prvý odhad, v ktorom uvádzal pokles o 10,1 percenta.
V druhom kvartáli už sa plne prejavili vplyvy opatrení zavedených proti šíreniu koronavírusu. Prudko sa znížila súkromná spotreba, investície i export a najväčšia ekonomika eurozóny tak zostáva v hlbokej recesii.
Recesia sa zvyčajne definuje ako dva štvrťroky ekonomického poklesu za sebou a nemecké hospodárstvo sa do nej dostalo už v prvom štvrťroku.
Nemecká vláda predstavila rozsiahle opatrenia, ktoré majú zmierniť negatívne dopady koronakrízy na ekonomiku. Rozhodla sa napríklad na pol roka znížiť daň z pridanej hodnoty a poskytnúť rodinám jednorazový príspevok 300 eur na každé dieťa.
Celkovo počíta jej balík ekonomických opatrení na roky 2020 a 2021 s 130 miliardami eur.
Pomoc môže Nemecku uškodiť
24. 8. 2020
V Nemecku sa môže opakovať scenár, ktorý nastal po predošlej finančnej kríze. Rizikom je podľa niektorých ekonómov vznik množstva zombie firiem, ktoré sú umelo udržiavané na infúziách vďaka vládnemu programu na pomoc zmiernenia škôd spôsobených pandémiou koronavírusu.
Nemecká vláda v marci zaviedla výnimku, ktorá spoločnosti dočasne zbavuje povinnosti podať na seba insolvenčný návrh v prípade, že nezvládajú svoje podnikanie a sú v platobnej neschopnosti. Výnimka mala skončiť v septembri, lenže sociálnodemokratická ministerka spravodlivosti Christine Lambrechtová ju chce predĺžiť do marca 2021.