Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Euro sa voči doláru dostalo na trojmesačné maximum
11. 6. 2020
Euro sa dnes vyšplhalo až na trojmesačné maximum voči americkému doláru, neskôr však o väčšinu ziskov prišlo. Investori teraz čakajú na výsledok zasadnutia americkej centrálnej banky (Fed). Tá dnes okrem rozhodnutia o nastavení menovej politiky zverejní aj aktualizované hospodárske prognózy.
Počas dňa sa pritom vyšplhala až na 1,1389 dolára, teda na najvyššiu úroveň od začiatku marca. Euro v poslednej dobe podporujú nádeje, že uvoľňovanie opatrení proti šíreniu koronavírusu v mnohých európskych krajinách povedie k hospodárskemu oživeniu, napísala agentúra DPA.
Predpokladá sa, že Fed dnes ponechá svoje úrokové sadzby nezmenené. Niektorí investori však podľa agentúry Reuters od centrálnej banky očakávajú vyhlásenie, že sa bude snažiť držať výnosy dlhopisov vlády Spojených štátov na nízkej úrovni.
ECB predpovedá masívnu recesiu
8. 6. 2020
Zápas s bezprecedentnou recesiou, ktorá zasiahla hospodársky priestor 17 krajín združených v menovej únii, sa vo štvrtok zintenzívnil. Európska centrálna banka takmer zdvojnásobila núdzový pandemický program nákupu aktív, takzvaný PEPP.
Ten sa navyšuje na 1,35 bilióna eur z pôvodných 750 miliárd eur, rozhodla dnes Rada guvernérov. Expanzia PEPP je reakciou na negatívne revízie inflačných prognóz. Tento krok „dodatočne uvoľní menovú politiku, podporí finančné podmienky v reálnej ekonomike, obzvlášť pre firmy a domácnosti,“ napísala ECB v stanovisku. Frankfurt zároveň predĺžil „životnosť“ tohto programu. Namiesto pôvodného ukončenia v tomto roku v ňom ECB bude pokračovať do júna 2021. Peniaze z takto nakúpených cenných papierov bude ECB reinvestovať až do konca roku 2022. Podpora na rozšírenie stimulov v Rade guvernérov bola podľa prezidentky ECB Christine Lagardovej jednotná.
ECB predpovedá masívnu recesiu
5. 6. 2020
Zápas s bezprecedentnou recesiou, ktorá zasiahla hospodársky priestor 17 krajín združených v menovej únii, sa vo štvrtok zintenzívnil. Európska centrálna banka takmer zdvojnásobila núdzový pandemický program nákupu aktív, takzvaný PEPP.
Ten sa navyšuje na 1,35 bilióna eur z pôvodných 750 miliárd eur, rozhodla dnes Rada guvernérov. Expanzia PEPP je reakciou na negatívne revízie inflačných prognóz. Tento krok „dodatočne uvoľní menovú politiku, podporí finančné podmienky v reálnej ekonomike, obzvlášť pre firmy a domácnosti,“ napísala ECB v stanovisku. Frankfurt zároveň predĺžil „životnosť“ tohto programu. Namiesto pôvodného ukončenia v tomto roku v ňom ECB bude pokračovať do júna 2021. Peniaze z takto nakúpených cenných papierov bude ECB reinvestovať až do konca roku 2022. Podpora na rozšírenie stimulov v Rade guvernérov bola podľa prezidentky ECB Christine Lagardovej jednotná.
Slovensko dostane z Bruselu osem miliárd
29. 5. 2020
Vytvorenie rezervy v objeme 750 miliárd eur si vyžiada zavedenie nových daní aj zvýšenie platieb krajín do európskeho rozpočtu.
Prepad ekonomiky európskeho hospodárstva bude tento rok dvakrát hlbší, než to bolo po finančnej kríze pred dvanástimi rokmi. Európska centrálna banka predpokladá, že výkon krajín eurozóny spadne o osem až 12 percent. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová preto včera predstavila rozsiahly plán pomoci v objeme 750 miliárd eur. Pol bilióna eur majú tvoriť priame platby, na ktoré si chce Brusel požičať na finančných trhoch. Zvyšných 250 miliárd poskytne vo forme úverov. Komisia chce za dlh ručiť budúcim sedemročným rozpočtom na roky 2021 až 2027.