Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ochrana pred legalizáciou trestnej činnosti
8. 7. 2020
Hlavným cieľom návrhu novely zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice, ktorá sleduje ochranu finančného systému a posilnenie mechanizmu zavedeného na predchádzanie legalizácii príjmu z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu v rámci Európskej únie. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. 11. 2020.
Predložený návrh reviduje existujúce pravidlá zamerané na predchádzanie legalizácii a financovaniu terorizmu a jeho cieľom je vo všeobecnosti zlepšiť prístupnosť k registru konečných užívateľov výhod prijať prísnejšie opatrenia na zníženie rizík legalizácie a financovania terorizmu spojených s anonymnými predplatenými nástrojmi, monitorovať neobvyklé obchodné operácie vykonávané prostredníctvom virtuálnej meny a sprecizovať postup finančnej spravodajskej jednotky pri výmene informácií s príslušnými orgánmi členských štátov potrebných pri predchádzaní a odhaľovaní legalizácie a financovania terorizmu.
S ohľadom na riziká, ktoré predstavujú virtuálne meny, navrhuje sa medzi povinné osoby zaradiť subjekty poskytujúce služby spojené s virtuálnymi menami, pričom podmienkou poskytovania uvedených služieb bude získanie živnostenského oprávnenia. Z dôvodov právnej istoty sa navrhuje doplnenie definície virtuálnej meny, poskytovateľa služieb peňaženky virtuálnej meny a poskytovateľa služieb zmenárne virtuálnej meny. Navrhovaná úprava si v tejto súvislosti vyžiada aj zmenu zákonov uvedených v ďalších článkoch návrhu zákona.
Mal by sa rozšíriť okruh politicky exponovaných osôb o osoby s celoštátnym alebo regionálnym významom, na základe čoho sa medzi politicky exponované osoby budú zaraďovať napr. predstavitelia územnej samosprávy, resp. funkcionári prokuratúry. Pre zjednodušenie procesu identifikácie politicky exponovaných osôb sa tiež zavádza povinnosť vytvoriť a viesť oficiálny zoznam významných verejných funkcií v podmienkach Slovenskej republiky, ktorý bude verejne dostupný na webovej stránke finančnej spravodajskej jednotky.
04.07.2020, 17:21 Koronavírus povedie k zásadným zmenám ekonomiky
6. 7. 2020
Hospodárska kríza vyvolaná pandémiou choroby Covid-19 povedie k zásadným zmenám svetovej ekonomiky, ktoré budú zahŕňať zvýšenie dôrazu na ekológiu a digitalizáciu a tiež transformáciu systému práce.
Uviedla to dnes podľa agentúry AFP šéfka Európskej centrálnej banky Christine Lagardeová. Dodala, že Európa sa v tejto súvislosti nachádza v "skvelej pozícii", a poukázala okrem iného na vedúce postavenie kontinentu v oblasti ekologických inovácií. "(Táto kríza) je akcelerátorom transformácie, ktorá sa už v našich ekonomikách skrývala," povedala šéfka ECB na ekonomickej videokonferencii v Paríži.
Nemecký magnát kúpil skrachované oceliarne
3. 7. 2020
Nemecký rodinný holding Max Eicher patrí k najväčším európskym producentom ocele. Pred niekoľkými dňami dovŕšil akvizíciu skrachovaných oceliarní Pilsen Steel v Plzni.
Tamojšiu oceliareň a kováčňu spoločne so správcom nehnuteľností v podniku Pilsen Estate začlenil pod hlavičku svojej novej českej filiálky Max Aicher Pilsen. S fabrikou, ktorá má v portfóliu najväčší lis na svete a v minulosti vyrobila napríklad tretie najnavštevovanejšie vyhliadkové koleso sveta London Eye, nemá konkrétne plány.
Nemecké železnice sú v historickej kríze
1. 7. 2020
Nemecký štátny dopravca Deutsche Bahn (DB) v utorok uviedol, že ho pandémia nového koronavírusu uvrhla do najhoršej krízy v histórii aj napriek miliardám eur vládnej pomoci. Dodal, že tento týždeň sa začnú rokovania so zástupcami zamestnancov o hľadaní úspor.
Generálny riaditeľ Richard Lutz v liste zamestnancom napísal, že štátna skupina „finančne krváca“ a každý mesiac prichádza o milióny eur hotovosti, radovo na úrovni trojciferného čísla v miliónoch. Táto situácia bude podľa neho trvať najmenej do decembra. „V súčasnom obchodnom roku to povedie k najväčšej prevádzkovej strate v histórii DB,“ uviedol Lutz, ktorý „v nasledujúcich rokoch očakáva straty z krízy spôsobenej novým koronavírusom radovo v miliardách“.