Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Británia sa nevráti k nekontrolovanej imigrácii
4. 10. 2021
Británia sa nevráti k "nekontrolovanej imigrácii", aby vyriešila problémy s palivom, plynom a dodávkami potravín. Vyhlásil to v nedeľu premiér Boris Johnson, pričom naznačil, že tieto problémy sú súčasťou prispôsobovania sa obdobiu po brexite.
Johnson bol na začiatku konferencie svojej Konzervatívnej strany opäť nútený brániť vládu pred sťažnosťami, že ľudia nedokážu zohnať benzín do svojich automobilov, maloobchodníci varujú pred nedostatkom tovaru pred Vianocami a plynárenské firmy zápasia s nárastom veľkoobchodných cien.
"Cesta vpred pre našu krajinu nie je len potiahnuť veľkú páku označenú ako nekontrolované prisťahovalectvo a umožniť obrovskému počtu ľudí pracovať. Takže to, čo neurobím, je vrátiť sa k starému neúspešnému modelu nízkych miezd a nízkej kvalifikácie podporovanej nekontrolovanou imigráciou," povedal pred konferenciou televíznej stanici BBC.
Bol tak najbližšie k tomu, aby pripustil, že odchod Británie z Európskej únie prispel k napätej situácii v dodávateľských reťazcoch a na trhu práce.
Johnson však dal jasne najavo, že "neotvorí kohútiky imigrácie" na zaplnenie voľných miest na trhu práce, ale presunie zodpovednosť na podniky, aby zvýšili mzdy a prilákali tak nových zamestnancov.
V
Nemecký index je na desaťdňovom maxime
28. 9. 2021
Nemecké akcie dnes po začiatku obchodovania vystúpili na desaťdňové maximum. Výsledok nemeckých parlamentných volieb vylúčil možnosť, že sa sformuje čisto ľavicová koalícia.
Všeobecne európske trhy ťažia z rastu ceny ropy, ktorý tlačí nahor aj akcie ropných spoločností. Euro na výsledok volieb v najväčšej európskej ekonomike príliš nereagovalo.
Hlavný index frankfurtskej burzy DAX dnes okolo 9:45 posilňoval o 0,9 percenta na 15.666,52 bodu. Paneurópsky index STOXX 600 v rovnakom čase stúpal o zhruba pol percenta na 465,44 bodu. Euro k doláru odpisovalo 0,2 percenta na 1,1703 amerických dolárov.
Nemecké parlamentné voľby vyhrali sociálni demokrati vedení kancelárskym kandidátom Olafom Scholzom, ktorí získali 25,7 percenta hlasov. Konzervatívna únia CDU / CSU Scholzovho soka Armina Lascheta skončila druhá s 24,1 percenta hlasov, čo je jej najhorší výsledok v povojnových dejinách Nemecka.
V
Johnson chce nasadiť armádu, Vianoce sú v ohrození
28. 9. 2021
„Zásobovacia búrka“, ktorá zúri vo Veľkej Británii, prinútila tamojšiu vládu uvažovať o ráznych krokoch. Zatiaľ čo premiér Boris Johnson v súvislosti s nedostatkom paliva na čerpacích staniciach po celej krajine hovorí o nasadení armády, britská vláda pristúpila k úpravám v novozavedenom pobrexitovom vízovom systéme.
Cieľ je jasný. Pokúsiť sa zabrániť výraznejším škodám, ktoré zásobovacia kríza môže britskej ekonomike ešte napáchať. Neznamená to však, že krajina má nedostatok potravín či paliva. Problém je v tom, že ich nemá kto rozvážať, čo naplno ukázalo enormnú závislosť Britov od pracovnej sily a dodávok zo zahraničia.
Denník Financial Times v tejto súvislosti uviedol, že počas nedele nemalo dostatok pohonných látok 50 až 85 percent čerpacích staníc, s výnimkou tých na diaľniciach či pri niektorých supermarketoch. Reuters píše, že problém sa má dokonca týkať až 90 percent staníc. Vodiči tak doslova rozpútali boj o palivo, ktoré ešte bolo k dispozícii, a na čerpacích staniciach sa vytvárali dlhé rady, čo sa v niektorých prípadoch nezaobišlo bez potýčok.
V
Európa odvracia zdražovanie energií
24. 9. 2021
Rastúce ceny energií, poloprázdne zásobníky plynu i nespoľahlivé počasie znepokojujú pred blížiacou sa zimou európske firmy, domácnosti aj vlády. Situácia je mimoriadne vážna pri elektrine aj plyne, kde burzy vystrelili nahor o desiatky percent.
V Británii hrozia krachy dodávateľov energií. Na juhu Európy či v Česku sa zase snažia ochrániť spotrebiteľov s nižšími príjmami. Kroky pripravuje aj Slovensko.
V