Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Brusel predstavil revolúciu v energetike
15. 7. 2021
Zelení chcú ešte prísnejšie limity, priemysel zas viac času na dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Rozdielne názory majú na nový klimaticko-energetický legislatívny balíček, ktorý dnes predstavila Európska komisia, tiež jednotlivé členské štáty.
Vedci zasa tlačia na vylúčenie biomasy z kategórie zelených zdrojov, no očakáva sa, že silno zalesnené krajiny ako Švédsko či Fínsko sa budú biomasy zastávať. Únia chce tiež sprísniť systém obchodovania s emisnými kvótami, čo sa zrejme nebude páčiť Poľsku, ktoré je uhoľnými elektrárňami posiate. Krajiny starého kontinentu tak čakajú náročné boje o dosiahnutie kompromisov aj v nasledujúcich oblastiach.
V
Európska centrálna banka bude tolerovať prekročenie inflačného cieľa
9. 7. 2021
Európska centrálna banka vo štvrtok oznámila, že bude tolerovať dočasné prekročenie dvojpercentného inflačného cieľa.
Zvýšenie flexibility tolerovania odchýlok inflácie od cielenej úrovne, ktorá bola doteraz rigidne nastavená, umožní centrálnej banke vo Frankfurte nad Mohanom udržiavať nízke úrokové sadzby dlhšie.
Zmena nastavenia cieľa menovej politiky je súčasťou strategickej revízie banky, ktorú ohlásila jej prezidentka Christine Lagardová v novembri 2019.
V
Brusel zverejnil hospodárske prognózy
7. 7. 2021
Slovensko by v roku 2021 malo mať desiaty najrýchlejší rast HDP v 27-člennej Európskej únii na úrovni 4,9 percenta. V roku 2022 by už malo poskočiť na šiestu priečku hospodárskeho rastu - 5,3 percenta.
Vyplýva to z letných hospodárskych prognóz Únie, ktoré v stredu zverejnila Európska komisia.
Hospodársky rast Únie ako celku a rovnako aj 19-člennej eurozóny by mal byť v roku 2021 na úrovni 4,8 percenta HDP a v roku 2022 s miernym poklesom na úrovni 4,5 percenta HDP.
Komisia za tohoročných rekordérov ekonomického rastu považuje Rumunsko (7,4 percenta) a Írsko (7,2 percenta), potom Maďarsko (6,3 percenta) a Španielsko (6,2 percenta), najmenší rast predpovedá Fínsku (2,7 percenta) a Dánsku (3 percentá).
Na budúci rok by rozdiely v raste ekonomiky medzi členskými krajinami mali byť menšie, keď najciteľnejší hospodársky rast očakáva Španielsko (6,3 percenta) a Grécko (6 percenta), najmenší Fínsko (2,9 percenta), a potom Luxembursko a Holandsko (3,3 percenta).
V
Ekonomika sa začína zotavovať, hlásia nemeckí ekonómovia
28. 6. 2021
Nemecké hospodárstvo sa síce zotavuje, priemysel však naďalej čelí viacerým problémom. Podľa ekonómov popredných nemeckých finančných inštitúcií zvyšujúca sa súkromná spotreba prispeje v druhej polovici roka k hospodárskemu rastu.
"Vzhľadom na klesajúce počty nakazených a uvoľňovanie pandemických obmedzení je v podstate cesta voľná," povedala v prieskume agentúry DPA ekonómka Allianz Katharina Utermöhlová. Marc Schattenberg z Deutsche Bank taktiež očakáva výrazný vzostup súkromnej spotreby, no poukazuje na nedostatok materiálov a komponentov, s ktorým v súčasnosti zápasia viaceré priemyselné odvetvia.
Veronika Grimmová z poradenského zboru nemeckej vlády upozorňuje na problémy s dodávkami mikroprocesov pre automobilový priemysel či dreva pre stavebný sektor: "Otázka znie: Ako rýchlo sa tieto omeškania vyriešia? To ovplyvní rast priemyslu a predovšetkým stavebníctvo."
Všetci ekonómovia varujú pred prehnanou eufóriou zo skončenia sa pandémie nového koronavírusu a jej dôsledkov na hospodárstvo. "Najväčšie riziko pre túto prognózu spočíva v opätovnom náraste počtu nakazených. Pri uvoľnení opatrení je preto stále potrebná ostražitosť," zdôrazňuje ekonómka štátnej bankovej skupiny KfW Fritzi Köhler-Geibová.
V