Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ekonomika eurozóny sa bude zotavovať rýchlejšie, ako sa čakalo
11. 6. 2021
Európska centrálna banka (ECB) dnes podľa očakávania ponechala svoju mimoriadne uvoľnenú menovú politiku bez zmien. Naďalej tak poskytuje eurozóne zasiahnutej pandémiou rekordnú podporu a hlavná úroková sadzba zostáva na nule. Banka však zlepšila výhľad vývoja ekonomiky eurozóny na tento i budúci rok.
ECB teraz predpokladá, že hrubý domáci produkt (HDP) krajín používajúcich euro sa v tomto roku zvýši o 4,6 percenta, zatiaľ čo v marci tohtoročný rast odhadovala iba na štyri percentá.
Odhad hospodárskeho rastu pre budúci rok ECB zlepšila na 4,7 percenta z predtým predpokladaných 4,1 percenta. Banka prikročila tiež k zvýšeniu odhadov rastu spotrebiteľských cien, a to najmä kvôli stúpajúcim cenám komodít. V tomto roku by inflácia v eurozóne podľa jej prognóz mala dosiahnuť v priemere 1,9 percenta, v budúcom roku by potom mala predstavovať 1,5 percenta.
Šéfka ECB Christine Lagardeová uviedla, že banka v druhej polovici tohto roka počíta s výrazným oživením hospodárskej aktivity. Dodala však, že vývoj ekonomiky je naďalej závislý na situáciu okolo šírenia koronavírusu. Upozornila tiež, že terajší vzostup inflácie je dôsledkom dočasných faktorov a vyšších cien energie.
V
Eurokomisia navrhla bezprecedentný rozpočet, má pomôcť k zotaveniu Európy
9. 6. 2021
Európska komisia v utorok navrhla rozpočet Európskej únie na rok 2022 vo výške 167,8 miliardy eur. K uvedenej sume by malo pribudnúť odhadovaných 143,5 miliardy eur vo forme grantov v rámci ozdravného plánu cez program EÚ budúcej generácie (NGEU), uviedol eurokomisár zodpovedný za rozpočet Johannes Hahn.
Rozpočet na rok 2022 predstavuje 167,8 miliardy eur v záväzkoch a 169,4 miliardy eur v platbách. Komisia spresnila, že "palebná sila" rozpočtu a grantov cez plán obnovy zmobilizuje investície na oživenie hospodárstva, zabezpečenie udržateľnosti a tvorbu pracovných miest.
"Predkladáme bezprecedentnú úroveň finančnej podpory na zotavenie Európy po zdravotnej kríze. Pomôžeme ľuďom, spoločnostiam a regiónom, ktoré boli pandémiou najviac postihnuté. Budeme investovať do odolnosti Európy a jej modernizácie. Prioritou je dostať Európu späť do starých koľají, urýchliť jej oživenie a pripraviť ju na budúcnosť," vysvetlil Hahn.
Komisia navrhuje prideliť v podobe záväzkov nasledovné sumy: granty vo výške 118,4 miliardy eur cez NGEU na zmiernenie hospodárskych a sociálnych dopadov koronakrízy a na zabezpečenie udržateľnosti, odolnosti a lepšej pripravenosti ekonomík EÚ na budúce výzvy.
V
Ekonomika eurozóny nádejne ožíva
7. 6. 2021
Eurozóna má našliapnuté na rýchle ekonomické oživenie, ako nasvedčujú úžasné makroekonomické dáta zverejnené počas minulého týždňa.
Index prieskumu manažérov výrobného sektoru eurozóny (výrobný PMI index) vykázal historické hodnoty, CPI inflácia dosiahla cieľové hodnoty nastavené ECB a PMI index služieb tiež vykazuje postupné oživenie.
V
Brusel chce od AstraZenecy vymôcť milióny
31. 5. 2021
Európska únia v stredu požiadala súd v Belgicku, aby udelil spoločnosti AstraZeneca pokutu vo výške miliónov eur pre nedodržanie dodávok očkovacej látky proti COVID-19.
EÚ tiež obvinila spoločnosť z toho, že nevyvinula maximálnu snahu pri dodržaní dodávok vakcín, informovala agentúra AFP.
Európska únia už podnikla právne kroky voči britsko-švédskej farmaceutickej spoločnosti a požaduje, aby AstraZeneca dopredu zaplatila pokutu vo výške desať miliónov eur a k tomu ešte "desať eur za každú dávku a deň omeškania".
EÚ chce takto AstraZenecu prinútiť, aby do konca júna dodala približne 90 miliónov dávok vakcín, tak ako bolo dohodnuté v zmluve.
AstraZeneca sa však odvoláva na časť zmluvy, ktorá hovorí o "maximálnom možnom úsilí" spoločnosti a na to, že vo výrobe nastalo omeškanie.
Právnik EÚ Rafael Jafferali však argumentuje tým, že spoločnosť uprednostnila dodávky pre Veľkú Britániu a zároveň nevyvinula maximálnu snahu pri zvýšení produkcie v závode v Holandsku, ktorý prevádzkuje spoločnosť Halix.
V