Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Rozširovanie eurozóny kríza spomalí
1. 1. 2009
Európska centrálna banka (ECB) nebude v súčasnej kríze príliš ochotná euroregión zväčšovať. Mnohé krajiny, ktoré v roku 1989 nastúpili systém voľného trhu, musia najskôr dokázať, že ich ekonomický vývoj bude skutočne stabilný.
Slovensko by v roku 2012 mohlo
nasledovať Poľsko. Euro podľa predsedu
Európskej komisie José Barrosu umožní Slovensku zúčastniť sa na spoločnom úsilí
Európy oživiť ekonomiku zasiahnutú
finančnou krízou a súčasne z tohto spoločného úsilia ťažiť.
Výhody eurozóny sa pre Slovensko už čiastočne prejavili. Po nástupe finančnej krízy v septembri
minulého roku si slovenská koruna udržala stabilitu, zatiaľ čo meny naokolo
strácali na hodnote. Vdruhej polovici
roka 2008 česká koruna klesla o 11 %, maďarský forint o 13 % a poľský zlotý o
24 %.
Cestovanie je skutočná európska integrácia
31. 12. 2008
Letecké spoločnosti urobia pre "európsky projekt" v roku 2009 viac ako hocijaký politický zápas o oživenie Lisabonskej dohody. Cestovanie zbližuje a je tou skutočnou silou, ktorá prináša európsku integráciu.
Napriek
kríze výhodné európske cestovanie zostane. Aj vďaka tomu, že letecké
spoločnosti čelia zvyšujúcej sa konkurencii železníc.
V
duchu hesla "ak ich nemôžete poraziť, spojte sa s nimi" sa pre
cezhraničných cestujúcich, ktorí využívajú viacerých dopravcov, pripravuje
poskytovanie iba jedného dokladu o zaplatení ceny.
Na konkurencieschopnú medzinárodnú osobnú prepravu sa pripravuje niekoľko
spoločností. Okrem iného aj britský magnát a zakladať celosvetovo známej značky
Virgin Richard Branson.
Európania sa môžu radovať: myšlienka zakladateľov EÚ o voľnom pohybe osôb sa
naozaj realizuje.
Euro si polepšuje
30. 12. 2008
Dolár zaznamenal voči nemu ďalší pokles. Reagoval na výrazné monetárne ochladzovanie v Spojených štátoch amerických.
Opatrné kroky
Európskej centrálnej banky naopak podporili spoločnú európsku menu. Takmer
päťmesačné maximum dosiahol švajčiarsky frank. Najnižšiu hodnotu voči doláru od
roku 2002 dosiahla britská libra.
Metropoly sa chystajú na vstup do roku 2009
29. 12. 2008
Ohňostroje, ruské koleso, mestská doprava zdarma, skupina ABBA, deti
s nálepkami a stacionárne velocipédy.
Londýn - Potom čo
Big Ben odzvoní polnoc, známe vyhliadkové koleso London Eye sa rozžiari
ohňostrojom. Domáci aj turisti budú môcť počas silvestrovskej noci využiť
mestskú dopravu zdarma.
Varšava - Budú
znieť pesničky legendárnej švédskej skupiny ABBA, deti budú mať na oblečeniach
nálepky s menom a telefónom pre prípad, že by
sa stratili v dave.
Berlín -
Brandenburská brána a Ulica 17. júna sa premení na dvojkilometrovú zónu
vyhradenú pre zábavu. Pripravené je ruské koleso a veľkolepý ohňostroj.
New York - Oslavy
budú mať ekologickejší a zdravší punc. Obrie číslo 2009 bude svietiť vďaka
šliapajúcim dobrovoľníkom. Návštevníci Times Square si môžu zajazdiť na stacionárnych velocipédoch,
ktoré slúžia zároveň ako generátory pre batérie.