Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Recesia poškodila hospodárstvo ČR
9. 12. 2008
Oslabenie európskych trhov poškodilo hospodárstvo Českej republiky ťahané exportom. Poklesli spotrebiteľské ceny, znížil sa export, zahraničný obchod je v deficite a zvyšuje sa nezamestnanosť.
Spotrebiteľské
ceny klesli, export sa znížil
Recesia a oslabenie európskych trhov poškodilo hospodárstvo Českej
republiky ťahané exportom.
Vzdelávací internetový nástroj pre spotrebiteľov DOLCETA
9. 12. 2008
Program Dolceta sa rozšíril aj pre spotrebiteľov v Bulharsku a Rumunsku. Tento vzdelávací internetový nástroj doteraz existoval vo viacerých jazykoch EÚ vrátane slovenčiny.
Jeho úlohou je zvýšiť
spotrebiteľskú a finančnú gramotnosť Európanov a naučiť ich aké majú základné
spotrebiteľské práva. Okrem ochrany
spotrebiteľa je zameraný aj na osvetu a ukazuje, ako postupovať a čoho sa
vyvarovať pri získavaní finančných pôžičiek.
Program Dolceta je jednou z iniciatív Komisie na podporu a
ochranu práv spotrebiteľov. Prebieha v štyroch moduloch, ktoré zahŕňajú okruhy
– základné spotrebiteľské práva, finančné služby, bezpečnosť produktov a
služieb a špeciálny modul určený pre lektorov a pedagógov. Užívatelia sa
jednoducho a na praktických príkladoch dozvedajú ako podávať sťažnosti na
tovary a služby, čo majú urobiť ak chcú zrušiť zmluvu o poskytovaní služieb či
na čo si majú dávať pozor pri podpisovaní predajných a iných zmlúv.
Ceny benzínu a nafty na Slovensku
8. 12. 2008
Pri porovnávaní cien benzínov bez daní v rámci krajín EÚ sa Slovensko posunulo o štyri miesta nadol na 18. priečku. V rebríčku cien nafty bez daní Slovensko kleslo o dve miesta na 19. pozíciu.
Pri porovnávaní cien bez daní s ostatnými štátmi Visegrádskej štvorky a Rakúska má Slovensko najdrahší benzín a druhú najdrahšiu naftu.
Benzín a nafta na Slovensku
Pri porovnávaní cien benzínov bez daní v rámci krajín EÚ sa
Slovensko posunulo o štyri miesta nadol na 18. priečku. V porovnaní s prvým
Nemeckom je cena benzínu vyššia o 2,62 Sk (0,087 €) za liter. V rebríčku cien
nafty bez daní Slovensko s priemernou cenou 16,33 Sk (0,5421 €) kleslo o dve
miesta na 19. pozíciu. Švédsko na prvom mieste má v priemere liter nafty bez
daní lacnejší o 2,42 Sk (0,0803 €).
Pri porovnávaní cien bez daní s ostatnými štátmi Visegrádskej štvorky a Rakúska
má Slovensko najdrahší benzín a druhú najdrahšiu naftu.
Nová emisná dohoda Európskej komisie
4. 12. 2008
Európska komisia schválila záchranný plán pre hospodárstvo únie, na základe ktorého môžu automobilky dostať na vývoj vozidiel šetrných k životnému prostrediu päť miliárd eur. Výrobcovia sa budú môcť uchádzať aj o pôžičky od Európskej investičnej banky.
Do roku 2015 by všetky nové autá mali spĺňať sprísnené emisné limity.
3. 12. 2008