Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Volkswagen opäť mieri na Slovensko
16. 12. 2008
Napriek kríze chce nemecká automobilka Volkswagen u nás investovať deväť miliárd korún, ak sa vláda rozhodne poskytnúť jej štátnu pomoc vo výške piatich percent celkovej investície. Investičná pomoc by mala mať formu úľavy na dani z príjmu. Projekt pomoci musí ešte schváliť centrála Európskej únie. Volkswagen, ktorý už na Slovensku vyrába štyri modely áut, by tu mal vyrábať ďalšie dva modely.
Únia vyzvala Turecko na prijatie zákona o CSR
16. 12. 2008
Turecké firmy svojím nezodpovedným podnikaním negatívne ovplyvňujú spoločnosť a životné prostredie.
Preto firmy budú musieť do konca
roku zaviesť pravidlá, ktorými obmedzia škodlivé dôsledky svojho podnikania.
Únia vyzvala krajinu, aby urýchlene prijala potrebné opatrenia v podobe Zákona
o spoločensky zodpovednom podnikaní (CSR).
V oblasti CSR vidí Brusel v čase otrasov na trhoch jeden z
možných nástrojov v boji proti recesii. Čo najrýchlejšia aplikácia zásadných
pravidiel spoločensky zodpovedného podnikania (CSR) pomôže tureckej ekonomike,
ktorú už finančná kríza ovplyvnila, udržať sa medzi konkurenciou na trhu.
Bankrot hrozí každému desiatemu dodávateľovi automobiliek
16. 12. 2008
Kríza nahlodáva nielen stabilitu veľkých závodov ale najmä drobných a zraniteľných dodávateľov a subdodávateľov.
Tvrdí to Európska asociácia automobilových dodávateľov
(CLEPA). Predseda asociácie vyhlásil, že bankrotu čelí približne každý
desiaty dodávateľ, preto žiada rýchlejší zásah vlád a EÚ v podobe rozsiahlej
finančnej podpory. Dôsledky omeškaných platieb sa začnú prejavovať vo februári
alebo marci.
Najmenej mobilov v EÚ majú španielske deti
15. 12. 2008
Prieskum Európskej komisie, zameraný na bezpečnosť detí, ktoré používajú internet a vo všeobecnosti moderné technológie, bol uskutočnený medzi 13 000 náhodne vybranými rodičmi.
Podľa prieskumu iba 47 %
španielských detí vo veku od 6 do 17 rokov má svoj vlastný mobilný
telefón. Európsky priemer je 50 %. Internet v Španielsku používa 70 % detí, v
Rumunsku 70 %, v Portugalsku 68 %, na Cypre a v Grécku 50 %, v Taliansku 45 %
vo Fínsku, Holandsku, Estónsku a Dánsku 94 % .
Približne polovica rodičov sa zvykne so svojimi deťmi
rozprávať o tom, na čo používajú internet. Surfovať pod kontrolou alebo používať ochranné programy umožňuje 59
% rodičov. Ostatní rodičia priznali, že
nevedia ako používať ochranné programy alebo veria svojim deťom.