Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Po koordinovanom stimule by mala nasledovať koordinovaná konsolidácia
20. 1. 2009
Podľa českého predsedníctva by Európska únia mala po finančnej injekcii do európskej ekonomiky začať spoločne znižovať rozpočtové schodky.
Tento dokument však nemá
bezvýhradnú podporu únie. Kým Nemci a Holanďanie súhlasia, Francúzi, Gréci a
Taliani, ktorí sú svojou menšou rozpočtovou disciplínou dlhodobo známi, sú
proti. Hospodárske krízy však môžu znamenať výrazný impulz na dôležité
štrukturálne reformy.
Česko sa nechce vzdávať vlastnej meny
19. 1. 2009
Podľa viceguvernéra ČNB sa Česko pre súčasnú globálnu krízu nemusí vzdávať svojej meny.
Prijatie eura v prípade Českej republiky nie je odchodom od zlej meny k
dobrej, ale výmenou jednej dobrej meny za druhú. Preto
sa v aktuálnej analýze ČNB odhaduje vstup českej koruny do ERM II ako pomerne
rizikový. Termín zavedenia spoločnej
meny vláda plánuje oznámiť 1. novembra 2009.
Britská banky dostanú ďalší záchranný balíček
19. 1. 2009
Je to už druhý záchranný balík v priebehu troch mesiacov na pomoc britskému finančnému sektoru. Tento krok by mal povzbudiť finančné inštitúcie, aby znovu začali poskytovať úvery podnikateľom aj domácnostiam.
V
dôsledku odpisov ďalších strán akcie britských bánk v predchádzajúcich dňoch
opäť prudko klesli. Britská Royal Bank Of Scotland skončila hospodárenie za
minulý rok s rekordnou
stratou 20 miliárd GBP (22,49 milirady eur). Ide o najväčšiu stratu v histórii
britských firiem. Britská vláda sa rozhodla zvýšiť svoj podiel v druhej
najväčšej banke v krajine na
takmer 70 %.
Deficit zahraničného obchodu EÚ
16. 1. 2009
Zahraničný obchod Európskej únie so zvyškom sveta vykázal v novembri minulého roku schodok 23,8 mld. eur.
Najväčší obchodný
prebytok spomedzi jednotlivých členských štátov EÚ dosiahlo za desať mesiacov
Nemecko (158,6 mld. eur), nasledovalo Holandsko (35,8 mld. eur) a Írsko (22,6
mld. eur). Najväčší deficit zahraničného obchodu (101,4 mld. eur) evidovala
Veľká Británia, nasledovalo Španielsko
(deficit 78,7 mld.), Francúzsko (57,2 mld. eur) a Grécko (30,5 mld.
eur).