Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Daňové úľavy pre filmovú produkciu
23. 12. 2008
Európska komisia povolila talianskej vláde daňové stimuly pre produkciu európskych kultúrnych filmov a filmov spĺňajúcich špecifické kultúrne záujmy.
Daňové úľavy
si môžu uplatniť do konca roku 2010 všetky produkčné spoločnosti, ktoré
podliehajú zdaňovaniu v Taliansku.
Podobne
chce podporiť filmovú produkciu aj francúzska vláda. Má však podmienku, že
nahrávanie musí trvať minimálne päť dní a tvorcovia musia minúť minimálne
milión eur. Okrem filmovej produkcie sa bude daňové zvýhodnenie týkať aj produkcie dokumentárnej, televíznej a
animovanej.
Európska sieť operátorov elektrickej infraštruktúry (ENTSO-E)
23. 12. 2008
Dohodu o vytvorení Európskej siete operátorov transmisných sietí pre elektrinu (ENTSO-E) podpísalo 42 európskych operátorov.
Energetická infraštruktúra má pred sebou niekoľko výziev.
Prispôsobiť sa pripojeniu veľkého množstva veterných elektrární, umožniť
pripájanie malých zdrojov, vysporiadať sa s extrémnymi situáciami, ako sú
výkyvy počasia a pod. Pre dotvorenie jednotného európskeho trhu s elektrickou
energiou je potrebné zvýšiť cezhraničnú prepravnú kapacitu a vytvoriť systémy
plánovania, riadenia a kontroly. K tomu
je efektívna spolupráca operátorov transmisných sietí potrebná. ENTSO-E začne
fungovať od začiatku roku 2009 a postupne preberie funkcie existujúcich
združení operátorov ako ETSU, UCTE či NORDEL, ktoré budú rozpustené.
Kríza spôsobí vysokú nezamestnanosť aj v rozvinutých ekonomikách
23. 12. 2008
Podľa predpovede OECD môže v tridsiatich najrozvinutejších štátoch sveta prísť o prácu 8 - 10 miliónov ľudí.
Vyhlásil to líder OECD Angel Gurria. Vinu za súčasnú krízu a zhoršujúcu sa situáciu na pracovnom trhu
pripisuje škandalóznemu zlyhaniu regulačnej kontroly a úbohému manažmentu
riskantných operácií. Európske krajiny by podľa neho mali uvoľniť viac peňazí
do vládnych stimulov na naštartovanie ekonomík.
Medzinárodná
organizácia práce (ILO) odhaduje, že koncom roku 2009 by malo byť bez
práce rekordných 210 miliónov ľudí.
Európsky stimulačný plán
22. 12. 2008
V roku 2009 by mala byť kľúčom k podpore ekonomiky v eurozóne koordinovaná implementácia európskeho stimulačného plánu podľa manuálu EÚ.
Obmedzenie
pôžičiek pre korporátny aj súkromný sektor v dôsledku otrasov na amerických
finačných trhoch spôsobilo v eurozóne pokles
HDP a obmedzený prísun investícií.
Keďže bankové pôžičky sú určujúcim faktorom pre ekonomický rast
eurozóny, situácia si vyžaduje dôslednú rekapitalizáciu bánk. Podľa záverov
správy Komisie by cyklické úpravy investícií mali byť oveľa rozsiahlejšie ako v
kríze začiatkom roku 2000.
Podľa väčšiny expertov a analytikov sú vládne zásahy do hospodárstva a
spolupráca s bankovým
sektorom nevyhnutné. Najdôležitejšou
úlohou je obnovenie dôvery a zlepšenie podnikateľskej a spotrebiteľskej nálady.