Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Euro aj EÚ chce nové islandská premíérka
4. 2. 2009
Island globálna finančná kríza zasiahla mimoriadne tvrdo. Nová islandská premiérka presadzuje, aby sa Island stal súčasťou Európskej únie a prijal jednotnú európsku menu euro.
Nový minister financií však s ňou názor nezdieľa
a uvažuje o vytvorení menovej únie s Nórskom. Prechodná vláda
bude spravovať krajinu do predčasných parlamentných volieb, ktoré by sa mali
konať 9. mája.
Českí poslanci prerušili debatu o Lisabonskej zmluve do 17. februára
4. 2. 2009
Vládna ODS však chce v Poslaneckej snemovni najskôr presadiť schválenie českých vojenských misií v zahraničí na rok 2009 a ratifikovať dve česko-americké radarové dohody.
Odklad debaty ODS oficiálne
zdôvodňuje potrebou pripraviť zmenu zákona o rokovacom poriadku dolnej komory a
tzv. "stykového" zákona, ktorý by zaručil, že po schválení
Lisabonskej zmluvy bude vláda v prípade presúvania ďalších kompetencií na EÚ
žiadať český parlament o súhlas.
Európski spotrebitelia nemajú vždy férové podmienky
3. 2. 2009
Ťažko sa im menia dodávatelia energií, poisťovne, internetové a telekomunikačné služby.
Preto
sa Európska komisia zameria najmä na preskúmanie maloobchodného predaja
elektrickej energie a zjednodušenie možnosti zmeniť energetického operátora.
Komisárka zodpovedná za ochranu spotrebiteľa zistila, že náklady na energie sa
zvýšili až 60-im percentám domácností. Z priemerného rozpočtu domácností putuje
5,7 % na zaplatenie energií. Najväčšie položky tvoria účty za elektrinu.
Európska
spotrebiteľská organizácia BEUC konštatovala, že nástrojom, ktorý umožní
spotrebiteľom mať dostatok informácií o svojej energetickej spotrebe je
doručenie jasného a zrozumiteľného účtu.
Nedostatok
informácií a tým aj neochota meniť dodávateľa sa netýka len sektora elektrickej
energie a zemného plynu, ale tiež služieb v poisťovníctve motorových vozidiel,
poskytovaní pripojenia na internet a využívania mobilných telekomunikačných
služieb.
Európa potrebuje nové energetické kapacity
2. 2. 2009
To je hlavný odkaz konferencie o energetickej bezpečnosti. Zúčastnili sa na nej zástupcovia lídrov európskej energetiky - výrobcov energie, operátorov sietí i regulačných úradov.
Diskusia o energetickej
bezpečnosti bola väčšinou zameraná na témy týkajúce sa diverzifikácie zdrojov a
prepravných koridorov ropy a zemného plynu.
Európa by mala mať spoločnú energetickú politiku, energetickú bezpečnosť
a emisné ciele. Zloženie
energetického mixu by však malo ostať na rozhodnutiach štátov. Koordinácia
medzi členskými krajinami by mala zvšiť efektívnosť modernizovania aj starších
kapacít. Mali by sa tiež zjednodušiť a harmonizovať procedúry pre stavbu nových
vedení.
České predsedníctvo navrhlo jednotnú tarifu pre medzinárodnú
energetickú transmisiu. Cezhraničné prenosy elektrickej energie nie sú podľa
súčasných pravidiel kryté kupujúcou stranou.
Platia ich spotrebitelia krajiny, cez ktorú prebieha transmisia. Toto
pravidlo účastníci konferencie považujú za neférové.
Česká republika by chcela veci riešiť v rámci diskusií o
treťom liberalizačnom balíku, ktorý by mal byť uzavretý do konca českého
predsedníctva, teda do júla 2009.