Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Sankcie proti daňovým rajom
23. 2. 2009
Dozor nad všetkými finančnými trhmi a produktami, sankcie proti daňovým rajom a koniec neprimeraným odmenám bankárom patrili k receptu G20 na zmiernenie dosahu hospodárskej krízy. Dohodli sa na ňom lídri európskych krajín v Berlíne.
Stretnutie zvolala nemecká kancelárka
Angela Merkelová. Toto stretnutie bolo predprípravou na summit dvadsiatky
najdôležitejších vyspelých a rozvojových svetových ekonomík, ktorý sa má konať
v apríli v Londýne. Na tento summit má prísť aj americký prezident Barack
Obama.
Dohľad by mal vykonávať Medzinárodný menový
fond, ktorý by pôsobil ako inštitúcia globálneho dohľadu.
Kontrole by mali podliehať aj ratingové
agentúry a hedgeové fondy, ktoré predstavujú systémové riziko. Novým pravidlám
by sa mali podriadiť aj daňové raje.
Kríza je hrozbou pre jednotu Európskej únie
23. 2. 2009
Rozšírovanie Európskej únie na východ bolo podľa komisára pre rozširovanie politickým a ekonomickým úspechom. Prispelo k stabilite a podpore demokracie a vlády zákona v Európe.
Zvýšil sa životný štandard v
nových členských štátoch a zároveň sa vytvorili príležitosti pre export a
investície pre staré členské štáty.
Rozširovania únie nebolo na úkor
starých členských krajín. Hrozbou pre jednotu únie však môže byť hospodárska
recesia.
Ekonomický pokles v
"dvadsaťsedmičke" je totiž sprevádzaný protekcionistickými
tendenciami, ktoré môžu mať negatívny vplyv na výhody, ktoré ponúka jednotný
trh.
Komisár pre menové záležitosti
sa domnieva, že kríza by nemala zatieniť úspech, ktorý dosiahla EÚ ako celok.
Spoločnými silami bude možné nájsť aj riešenie globálnych problémov ako sú
klimatické zmeny alebo nové medzinárodné pravidlá finančníctva.
Kríza by nemala ohroziť
ďalšie rozširovanie EÚ tak ako bolo plánované a nemala by sa stať výhovorkou
pre spomalenie a zastavenie procesu rozširovania EÚ.
Lichtenštajnsko imidž daňového raja nechce
20. 2. 2009
Rozhodlo sa spolupracovať s OECD, aby sa povesti daňového raja zbavilo. OECD totiž Lichtenštanjsko zaradilo na čiernu listinu nespolupracujúcich krajín.
Okrem neho
na listine ešte figuruje Monako a Andorra. Kniežatstvo sa rozhodlo užšie
spolupracovať s Európskou komisiou v boji proti daňovým podvodom.
Európska komisia pochválila Slovensko za vnútorný trh
20. 2. 2009
Európska komisia pozitívne hodnotí Slovensko za prijímanie európskych smerníc z oblasti vnútorného trhu. Spomedzi európskej dvadsaťsedmičky sa umiestnilo na treťom mieste
Dobrú bilanciu má päť ďalších
štátov - Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko a Holandsko. Česi sa ocitli na šiestom
mieste od konca. Najhorší sú Dáni.