Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
EÚ žiada revízia mobilných poplatkov
9. 2. 2009
Európska komisia chce požiadať národných regulátorov telekomunikácií, aby obmedzili výšku poplatkov za posielanie textových správ a ukončenie hovorov medzi konkurenčnými mobilnými sieťami.
Očakáva, že
oklieštenie zisku za bezdrôtové služby prinúti mobilné telekomunikačné
spoločnosti investovať viac do optických sietí.
Brusel sa chce týmito
skutočnosťami zaoberať v apríli alebo v máji. Malo by ísť o širšiu revíziu súčasného systému vzájomného
spoplatňovania služieb konkurenčnými mobilnými operátormi.
Hoci stanovisko Komisie bude mať pravdepodobne iba charakter
odporúčania, pôjde o silné politické gesto a impulz.
Mobilní operátori sa bráni a tvrdia, že drastické zníženie
poplatkov za ukončenie hovoru môže naopak služby zdražieť.
Brusel je presvedčený, že zníženie ukončovacích poplatkov
bude stimulom, aby mobilní operátori viac investovali do tzv. sietí ďalšej generácie (NGN), ktoré
umožnia poskytovať kvalitné vysokorýchlostné dátové služby, ako i celú paletu
ďalších služieb, ako sú napríklad sofistikovaná tele-práca, či digitálne
internetové TV vysielanie.
Lídri EÚ a USA chcú posilňovať vzťahy s Ruskom
9. 2. 2009
Lídri EÚ a USA chcú posilniť vzťahy s Ruskom a budovať novú bezpečnostnú architektúru. Vyhlásili to cez víkend na 45. ročníku Mníchovskej bezpečnostnej konferencie.
Zišlo sa na nej viac ako 300 účastníkov, medzi nimi asi tucet
premiérov a hláv štátov a približne 50 ministrov. Ameriku zastupoval nový americký viceprezident Joe Biden a Rusko
prvý vicepremiér Sergej Ivanov.
Diskusie boli zamerané
na kontroverzné regionálne i globálne bezpečnostné témy:
transatlantické vzťahy, izraelsko-palestínsky konflikt, Irak, boj proti
Talibanu v Afganistane, iránsky jadrový program, či vzťahy Ruska so
Západom.
Zatiaľ najväčším ústupkom je zdržanie plánov na výstavbu
protiraketového systému v Poľsku a Českej republike.
Poľský obrat v energetike
6. 2. 2009
Zásadný obrat vo svojej energetickej politike robí Poľsko. Do roku 2025 chce mať dve funkčné jadrové elektrárne a tým sa zbaviť závislosti na uhlí.
Poľsko patrilo medzi krajiny, ktoré nesúhlasili so zavádzaním plného
obchodovania emisných povoleniek v energetickom sektore. Vo výrobe energie
totiž až na 95 % závisí na uhlí. Dve nové elektrárne by túto závislosť mali
znížiť.
Sadzby eurozóny sú stabilné
6. 2. 2009
Európska centrálna banka podľa očakávaní nezmení svoju kľúčovú úrokovú sadzbu. Možné znižovanie naznačila v marci.
Britská centrálna banka Bank of England postupuje inak. Znížila svoju orientačnú úrokovú mieru z
1,5 % na 1 %, najnižšiu úroveň od jej založenia v roku 1694.
Medzitým členské štáty prijímajú mimoriadne opatrenia na
ozdravenie ekonomiky. Brusel včera schválil tri stimulačné plány – Veľkej
Británie, Francúzska a Nemecka.
Prijatím schémy, ktorá zaistí granty do výšky 500 tisíc € pre
každú firmu postihnutú krízou a tiež pre tie, ktoré v rokoch 2009 - 2010
požiadajú o pomoc Briti nasledujú Nemecko, Francúzsko a Portugalsko.
Francúzsku Brusel povolil poskytnúť pomoc firmám vo forme
znížených úrokov na rôznodobé pôžičky do roku 2010. Ide už o tretie opatrenie,
ktoré prijal Paríž v snahe sprístupniť financie v rámci štyroch pomocných
schém, ktoré definovala Komisia.
Nemecko dostalo zelenú pre
finančnú reguláciu, ktorou chcú dočasne sprístupniť riskantný kapitál malým a
stredným podnikom.