Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
EÚ chce prijať opatrenia proti daňovým rajom
4. 3. 2009
Všetky finančné inštitúcie by mali byť predmetom určitého stupňa regulácie a dohľadu. Nikto nemôže byť mimo systému a fungovať pod rúškom tajomstva.
Preto EÚ naznačila, že môže prijať opatrenia vrátane
sankcií voči daňovým rajom, ktoré nespolupracujú v daňovej oblasti a odmietajú
sa podieľať na výmene informácií o praní špinavých peňazí či o daňových
únikoch.
Európska komisia na základe správy expertov požaduje vytvoriť dozorný
systém, ktorý by zabezpečil oveľa silnejší dohľad na európskej úrovni. Pritom by sa však mala uchovať jasná úloha
národných dozorných orgánov.
EÚ má stratégiu, ako zachrániť insolventné členské štáty eurozóny
4. 3. 2009
Komisár pre menové záležitosti Joaquin Almunia tvrdí, že využitie európskych dlhopisov na získanie finančných prostriedkov pre členské štáty je možné a prijateľné, no nereálne z krátkodobého horizontu. Podrobnosti tejto stratégie sú zatiaľ dôverné.
Komisár v minulosti zdôrazňoval, že pravidlá
EÚ hovoria, že jeden štát by
nemal trpieť pre insolventnosť druhého štátu. Včera však zmenil svoj názor pod
vplyvom nemeckého ministra hospodárska Peera Steinbrücka, ktorý v posledných
týždňoch na medzinárodných fórach zdôrazňoval, že Berlín je pripravený
zasiahnuť v prípade potreby zachrániť krachujúceho člena eurozóny.
Almunia vyhlásil, že ak sa niektorá z krajín menovej únie ocitne v kríze,
existuje pre ňu riešenie.
Európska kríza má viac politický ako hospodársky rozmer
3. 3. 2009
V komentároch o víkendovom summite EÚ sa európske denníky zamerali na evidentný rozdiel v prístupe k západným a východným členským krajinám Európskej únie. Stredoeurópske členské štáty prestáva pôvodné jadro vnímať ako monolitný "východný" blok.
Francúzsky denník Le Figaro si myslí, že nemožno porovnávať veľmi zlú situáciu
Maďarska so situáciou v ďalších štátoch. Rozdelenie na novú a starú Európu nemá
zmysel, pretože medzi novými členmi únie sú veľké rozdiely v dopadoch krízy.
Podľa talianskeho denníka La Stampa summit v
Bruseli rozdelenie Európy na dve časti zviditeľnil. Európska kríza nemá len
hospodársky, ale aj politický rozmer. Ten politický dokonca prevažuje.
Flexibilnú pozíciu sa snaží zaujať Nemecko so
svojou dvojakou dušou, napoly západnou a napoly východnou. Táto pozícia by mala
byť sprostredkovateľom medzi oboma proti sebe stojacimi frontami.
Menej byrokracie pre mikropodniky
2. 3. 2009
Európska komisia podporila návrh, aby boli mikropodniky vyňaté spod niektorých účtovných pravidiel EÚ.
Podnikom by sa tým
uľahčilo administratívne bremeno a každý mikropodnik môže ušetriť až 1 200 €
ročne. Záchranný plán únie vyzval členské štáty, aby mikropodnikom zrušili
povinnosť pripravovať ročné zúčtovanie. Tento krok by mal mikropodniky odbremeniť v časoch ekonomickej
neistoty. Či ho budú implementovať, závisí na členských štátoch.
Ako mikropodnik je definovaná firma, ktorá
spĺňa aspoň dve z troch kritérií:
- celková účtovná súvaha nepresiahla 500 000 €
- čistý obrat nepresiahol 1 000 000 €
- firma nemá viac ako 10 zamestnancov.