Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Termín referenda Írsko oznámi do júna
17. 2. 2009
Írsko oznámi termín referenda o Lisabonskej zmluve do konca predsedníctva Českej republiky.
Na decembrovom summite
Európskej rady sa hlavy členských štátov a vlád zaviazali poskytnúť Írsku záruky v oblastiach, z ktorých mali írski občania najväčšie obavy.
Podľa súčasných prieskumov by za zmluvu hlasovalo 51 % občanov.
Lisabonská zmluva vstúpi do platnosti až po
ratifikácii všetkými členskými štátmi.
Európa by mala bojovať proti odlesňovaniu
16. 2. 2009
Poslanci Európskeho parlamentu by dnes mali rokovať o rezolúcii, podľa ktorej by sa časť príjmov z obchodovania s emisiami mala vyčleniť na posilnenie politík zameraných proti odlesňovaniu.
Návrhom správy o boji proti odlesňovaniu sú maďarský a
rumunský poslanec. Ak výbor text schváli, plénum môže o ňom hlasovať v júni.
Prijatie rezolúcie nebude mať priamy vplyv na doterajšie politiky EÚ pre boj s
klimatickými zmenami, ale bude ovplyvňovať ďalší vývoj.
Jeden z autorov ako dôvod pre začatie tohto pôsobenia
uviedol, že každý rok zmizne trinásť miliónov hektárov lesa, čo sa rovná územiu
Grécka. Podľa poslanca je preto potrebné viac sa zamerať na ochranu lesov v
Európe.
Dostupnejšie úvery pre malé a stredné podniky
13. 2. 2009
Európska investičná banka chce malým a stredným podnikom poskytnúť 30 miliárd eur na najbližšie tri roky a tiež poskytnúť technickú asistenciu pre mikrofinančné inštitúcie.
Pôžičky budú poskytnutné
bankám, ktoré ich potom presunú na malé a stredné podniky. Tieto považuje
Európska komisia za najdynamickejší sektor ekonomiky. Európska rada urguje
Európsku investičnú banku, aby boli fondy sprístupnené čo najrýchlejšie.
Koncept Enterprise 2.0 sa môže stať obchodným "mainstreamom"
13. 2. 2009
Koncept vychádza z pozorovania dvoch známych akademikov, ktorí sú autormi publikácie "Vhodenie baránka do širokopásmového priestoru". Týka sa podnikania sociálnych sietí, blogov, wiki a iných webov 2.0 aplikácie.
Podľa nich tieto
aplikácie môžu pre firmy predstavovať pridanú hodnotu a môžu byť zdrojom
inovácií. Podľa akademikov berie čoraz viac svetových firiem interaktívne web
2.0 nástroje vážne. Niektoré známe firmy už integrovali fenomén sociálnych
sietí do svojich obchodných stratégií.
Najväčšou
prekážkou interaktívneho podnikania sa zdá byť rezervovaný postoj a
skepticizmus manažérov a riaditeľov súkromných firiem k web 2.0. Napriek tomu
sa informačné a komunikačné technológie stávajú pre čoraz viac firiem
prostriedkom, ako preniesť svoje poznatky a informácie zo zákulisia na
verejnosť a tak tvoriť zisk. Preto nie je vylúčené, že v čase krízy sa môže web
2.0 stať obchodným "mainstreamom".
Očakáva
sa, že koncept Enterprise 2.0 sa v obchodných stratégiách naplno presadí, keď
do zamestnania nastúpi nová generácia zamestnancov.