Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
V Európe budú vďaka DPH lacnejšie reštaurácie a kaderníctva
11. 3. 2009
V európskych reštauráciách či kaderníctvach od budúceho roka nehrozí zvýšenie cien. České predsedníctvo presvedčilo svojich európskych kolegov, aby sa na niektoré služby aj od roku 2011 mohla uplatňovať nižšia sadzba dane z pridanej hodnoty. Pôjde napríklad o reštauračné či kadernícke služby, s vysokou pridanou hodnotou práce.
Na Slovensku práve tie nie sú nijako
zvýhodnené, pretože podliehajú základnej, 19-percentnej sadzbe dane. Slovenský
premiér avizoval, že je naklonený iniciatíve českého ministra financí a vždy,
keď to dovolí ekonomická situácia, bude
Slovensko pristupovať k ďalšiemu znižovaniu DPH.
Navrhnutý balík produktov a služieb
podliehajúcich nižšej sadzbe DPH je pre krajiny dobrovoľný. Či ho budú
aplikovať, rozhodne každý štát podľa svojich možností.
Na Slovensku sa nižšia daň uplatňuje len na
knihy a zdravotnícky tovar, na reštauračné služby nie. Práve tie postihla
hospodárska kríza najviac. Vysoká DPH oslabuje konkurencieschopnosť našich
reštauračných zariadení.
Na kompromise, ktorý sa podarilo dosiahnuť
českému predsedníctvu, sa krajiny neboli schopné dohodnúť už niekoľko rokov. Na
schválenie balíka je totiž potrebný súhlas kompletnej dvadsaťsedmičky.
Kompromis je súčasťou protikrízových opatrení, ktorými sa Únia snaží čo najviac
znížiť negatívny dosah krízy na ekonomiky krajín.
Povinné zavedenie elektronickej kontroly stability do vozidiel
11. 3. 2009
Európsky parlament včera schválil povinné zavedenie nových bezpečnostných prvkov pre automobily. Podľa europoslancov by malo byť každé vozidlo vybavené systémom elektronickej kontroly stability alebo by malo mať "obuté" pneumatiky s nízkym valivým odporom. Tieto zmeny sa podľa predstáv parlamentu majú stať realitou už o dva roky.
Na podobné zmeny v legislatíve sa pripravujú aj
predajcovia a výrobcovia áut na Slovensku.
Všetky bezpečnostné prvky zákazník zaplatí z vlastného
vrecka. Bezpečnejšia jazda vyjde minimálne na niekoľko stoviek eur. Vodičom sa
však tieto náklady majú vrátiť počas niekoľkých rokov, keďže vďaka nim ušetria
za benzín či naftu.
S návrhom, zlepšiť bezpečnostné vybavenie áut Európska
komisia prišla už vlani na jar. Tá však žiadala, aby boli zmeny záväzné až od
roku 2012. Europarlament síce chce, aby
vstúpili do platnosti o rok skôr, v niektorých prípadoch však povoľuje až do
roku 2018 prechodné obdobia.
Vyššia pomoc MMF krajinám, ktoré zasiahla kríza
10. 3. 2009
Výzvu Medzinárodného menového fondu (MMF) na zdvojnásobenie pomoci krajinám, ktoré zasiahla finančná a hospodárska kríza, ministri financií členských štátov Európskej únie podporia.
O
zvýšenej pomoci 500 miliárd dolárov budú ministri financií skupiny krajín G20,
ktorá združuje najdôležitejšie vyspelé a rozvojové ekonomiky rokovať tento
týždeň. Členské štáty EÚ sú pripravené prispieť na dočasné zvýšenie pomoci, ak
to bude potrebné. Formou priameho financovania majú pomoc zvýšiť najmä členské
štáty EÚ, ktoré majú rozsiahle devízové rezervy.
Smernica o DPH asi nebude doplnená o "zelenú daň"
9. 3. 2009
Začiatkom apríla mala Európska komisia navrhnúť tzv. „zelené dane“. Zníženie DPH na podporu „zelených produktov“ však pravdepodobne nebude na programe dňa.
Európske pravidlá pre daň z pridanej hodnoty, ktoré
obsahuje Smernica o DPH z roku 2006,
stanovujú jej minimálnu sadzbu na 15%. Znížená 5% sadzba môže byť
uplatnená na vybrané tovary a služby – napr. lieky, pracovné intenzívne služby, vrátane renovácie obytných
domov, upratovania či kaderníckych služieb. Zoznam, ktorý Smernica
obsahuje bol tvorený skôr na základe
„sociálnych“, než „zelených“ kritérií.
Zmeniť to mal legislatívny balík o „zelených daniach“ koncom apríla. Zdá sa však, že otázka DPH
z neho vypadne.
Súčasťou balíka mala byť aj revízia Smernice o DPH
z roku 2006. Tá by umožnila
zníženie dane pre niektoré environmentálne priaznivé tovary, ako energeticky
efektívne žiarovky, či izoláciu. K
tomuto kroku bola Komisia vyzvaná lídrami EÚ na summite v marci 2008.
Najnovší vývoj naznačuje, že sa Komisia možno rozhodne
nenavrhovať zmeny v DPH. Jej obavy vychádzajú zo správy pripravenej
konzultantmi a predloženej Generálnemu riaditeľstvu (GR) pre dane
v decembri, ktorá varuje pred negatívnymi cezhraničnými efektmi
a vyšším dopytom po energii.
Legislatívny balík je však stále v štádiu prípravy
a detaily o jeho obsahu nie sú známe. Komisia čaká na výsledky
rokovaní ministrov financií a hospodárstva, ktoré budú 10. marca.