Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európsky súdny dvor rieši spor medzi Google a Vuitton
18. 3. 2009
Spor medzi Vuitton a vyhľadávačom Google, ktorý obvinili z predávania kľúčových slov luxusných značiek tomu, kto dá najvyššiu ponuku, rieši Európsky súdny dvor.
Ide o dlhoročný spor, v ktorom LVMH (spoločnosť, ktorá zastrešuje Louis
Vuitton) a iné luxusné značky obvinila Google z poškodzovania obchodnej značky
predávaním kľúčových slov tomu, kto ponúkol najviac.
Užívatelia, ktorí vyhľadávajú luxusné produkty, sa potom dostávajú na stránky
konkurentov alebo firiem, ktoré ponúkajú napodobeniny. Informoval o tom
spravodajský portál BBC.
OECD uvítala zmiernenie pravidiel o bankovom tajomstve
17. 3. 2009
Na stretnutí skupiny G20 v apríli v Londýne by mala OECD zverejniť list nespolupracujúcich daňových zón. Podľa OECD je zlepšenie výmeny informácií o daniach súčasťou širšej agendy, ktorá prispeje k transparentnosti a znovunadobudnutiu dôvery na finančných trhoch.
Po dosiahnutí dohody s Rakúskom, Luxemburskom a Švajčiarskom
sa ostatné jurisdikcie s prísnymi pravidlami o bankovom tajomstve (najmä
Monako) dostanú pod oveľa väčší tlak, aby pristúpili k podobnej reforme.
Pravidlá o bankovom tajomstve, ktoré umožňovali daňové úníky,
zmiernili Rakúsko, Luxembursko a Švajčiarsko pod vplyvom ostrej kritiky zo
strany západných vlád. Výmena informácií garantuje spoluprácu so zahraničnými
daňovými úradmi v prípadoch, keď existujú dôkazy o podvode.
Tieto krajiny prijmú
definíciu daňových únikov, ktorú používajú členovia Organizácie pre
hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Majiteľov účtov, ktorí nie sú podozriví z daňových únikov,
podľa asociácie švajčiarskych bankárov SBA zmena pravidiel neohrozí. Asociácia
uisťuje, že automatická výmena informácií je vylúčená.
Na londýnskom summite G20 2. apríla sa očakáva zverejnenie
"čiernej listiny" daňových podvodníkov, ktorú zostaví OECD. Rakúsko,
Luxembursko a Švajčiarsko veria, že sa na tejto listine neobjavia.
Česká koruna posilňuje najrýchlejšie
16. 3. 2009
V piatok sa česká koruna posilnila na najsilnejšie hodnoty za posledné dva mesiace. Zatvárala na hodnote 26,60 koruny za euro.
Išlo o najrýchlejšie posilnenie zo všetkých svetových mien, ktoré
sleduje agentúra Bloomberg. Pozitívna nálada sa prenáša na kurzy mien v
regióne. Menám pomohlo aj rozhodnutie švajčiarskej centrálnej banky, ktorá sa
vo štvrtok rozhodla znížiť základné úrokové sadzby a intervenovať v neprospech
švajčiarskeho franku. Pre krajiny, ktoré majú dlhy vo frankoch, sú nižšie
sadzby a slabšia švajčiarska mena dobrou správou.
Ďalší vývoj českej koruny a ostatných mien sa
odhaduje ťažko. Vďaka uvoľnenejšej nálade a väčšej chuti do rizika majú ešte
šancu sa posilniť, na druhej strane v ich neprospech hovoria stále zlé
makroekonomické čísla, ktoré poukazujú na nepriaznivý dosah hospodárskej krízy
na ekonomiky okolitých štátov.
Slováci viac veria EÚ ako svojej vláde
16. 3. 2009
Vyplýva to z jesenného prieskumu Eurobarometer. Únii dôveruje 70 % občanov SR, kým slovenskej vláde 46 %.
Podľa výskumu menej veria aj regionálnym "vládam". Dôvera Slovákov voči regionálnym a miestnym samosprávam je u Slovákov nižšia ako 50-percentný európsky priemer. Oproti susednému Rakúsku výrazne zaostáva. Tam samosprávam dôveruje 67 % percent ľudí.
Napriek tomu si 57 % občanov SR myslí, že pri
rozhodovaní na európskej úrovni nie sú regionálne a miestne samosprávy braté
dostatočne do úvahy.
V porovnaní s nízkou mierou informovanosti v iných
krajinách, má však až 36 % opýtaných
Slovákov aspoň minimálne informácie o Výbore regiónov, ktorý ako poradný orgánu
EÚ zastupuje záujmy regiónov, miest a obcí v rozhodovaní o politikách EÚ.
Informácie o tom, kto z regionálnych a miestnych zástupcov ich vo Výbore
regiónov v Bruseli reprezentuje, by
privítalo až 75 % Slovákov. Informácie o dianí v EÚ práve od týchto zástupcov
očakáva 27 % Slovákov.
Miestne a regionálne orgány zavádzajú do praxe v
členských štátoch EÚ približne dve tretiny právnych predpisov EÚ. Výbor
regiónov bol založený v roku 1994, aby poskytol zástupcom miestnych samospráv
možnosť vyjadriť sa k obsahu týchto právnych predpisov. Každoročne výbor
obsahuje päť kalendárnych zasadnutí, na ktorých 344 členov výboru prijíma
stanoviská obsahujúce reakciu na legislatívne návrhy.
Ďalšie právomoci udeľuje Výboru regiónov Lisabonská
zmluva. Ak vojde do praxe, Európsky parlament (EP) bude musieť požiadať o
konzultáciu vo všetkých otázkach, ktoré sú dôležité pre regióny a mestá. Ak sa
Výbor regiónov bude domnievať, že právny predpis EÚ nerešpektuje právomoci
regionálnych alebo miestnych orgánov, bude môcť podať žalobu na európskom
Súdnom dvore.
Výbor má vlastnú webovú stránku www.cor.europa.eu, na
ktorej informuje o svojej práci.