Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne

13. 3. 2024 Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Európa po páde českej vlády

25. 3. 2009 Český premiér ubezpečoval, že pád jeho vlády nebude mať vplyv na jeho úlohu predsedu Európskej rady. Opozícia je pripravená nechať súčasnú českú vládu v demisii dotiahnuť predsedníctvo v EÚ až do 1. júla, kedy ho preberie Švédsko.
Situácia je pre českého premiéra zložitá aj preto, že senát, horná komora českého parlamentu, zatiaľ nebola schopná ratifikovať Lisabonskú zmluvu bez súčasného schválenia dohody o inštalácii amerického radaru. Otázka budúcnosti celého protiraketového štítu  možno bude jasnejšia po nadchádzajúcom  summite NATO na začiatku apríla.
Aj keď v minulosti sa  stalo už dvakrát, že v krajine, ktorá práve predsedala EÚ padli vlády  (v roku 1993 v Dánsku a v roku 1996 v Taliansku)  toto je  prvýkrát, keď sa takáto vec stala v čase vážnej ekonomickej krízy.
Reakcie na pád českej vlády:
Jean-Michel de Waele profesor politických vied na univerzite v Bruseli (ULB) pre EurActiv povedal, že „Európa je na autopilote“. „Teraz, kedy je svet konfrontovaný s veľkou neistotou prameniacou z globálnej ekonomickej krízy si české politické elity doprajú luxus politickej krízy. Topolánkova neschopnosť zaangažovať sociálnodemokratickú opozíciu do práce predsedníctva, spôsob akým to využíval na vnútropolitické spory priviedli  túto vládu na koniec.“
Denník Finnatial Times tvrdí, že situácia v ČR je vodou na mlyn pre Francúzsko, ktoré dlhodobo upozorňuje na to, že malé štáty majú problémy so zvládáním predsedníctva. Nemecký Deutsche Welle pripomína, že vláda Mirka Topolánka čelila už štyrikrát vysloveniu nedôvery a domnieva sa, že nie je úplne jasné, čo rezignácia Topolánka bude znamenať pre české predsedníctvo.
Predseda frakcie EPP – ED v Európskom parlamente Joseph Daul si myslí, že Európa v súčasnej dobe potrebuje silné vedenie a vláda, ktorá nemá dôveru, ho zaistí len ťažko. „Veľmi ľutujem rozhodnutie českej sociálnodemokratickej strany vysloviť vláde nedôveru,“ povedal Daul a označil toto rozhodnutie za „nezodpovedné“.
Premiér Mirek Topolánek po včerajšom hlasovaní povedal, že pozícia Česka bude v Európe oslabená. Premiér vyhlásil: „Myslím si, že to skomplikuje našu pozíciu pri vyjednávaní. Partneri v Európe si už zvykli na to, že vyjednávame tvrdo. V tomto zmysle sa môže stať, že naša pozícia bude oslabená.“
Vicepremiér Alexandr Vondra, ktorý je teraz na návšteve v USA, kde rokuje o príprave summitu EU – USA, povedal, že utrpí prestíž ČR vo svete. „Takto verejne si svoju pozíciu v Európe oslabiť, je mimo všetkého môjho chápania,“ povedal Vondra.
(Zdroj: EURACTIV)

Telefonovanie medzi členskými krajinami EÚ bude lacnejšie

25. 3. 2009 Ceny za mobilnú komunikáciu by sa od 1. júla 2009 mali opäť znížiť. V nasledujúcich rokoch má klesať i maximálna cena za minútu prijatého hovoru v zahraničí. Zlacnejú roamingové správy SMS, stanoví sa mesačný cenový strop pre dátový roaming a prijaté hovory v zahraničí sa budú po prvej minúte účtovať v sekundovej tarifikácii.
Hlavným cieľom nových opatrení je vytvoriť podmienky pre cezhraničné poskytovanie mobilných služieb v rámci EÚ a súčasne znížiť ceny za ne, pokiaľ sa hovory uskutočňujú v rámci európskych sietí.
Zákazník by tak od 1. júla 2009 za minútu hovoru, ktorý sa uskutočňuje medzi rôznymi členskými krajinami EÚ, nemal zaplatiť viac ako 43 centov. Cena sa bude znižovať i naďalej. Text hovorí, že od júla 2010 bude platiť strop 39 centov, o rok neskôr to bude 35 centov. Všetky cenové stropy sa uvádzajú bez DPH.
Zákazníkom mobilných operátorov zlacnejú tiež roamingové služby, konkrétne cena za prijatie hovoru v inej členskej krajine EÚ. Od 1. júla 2011 bude súčasný strop 22 centov za minútu prijatého hovoru znížený na polovicu (11 centov). Stropy sa opäť uvádzajú bez DPH.
Od 1. júla 2009 zlacnie i cena odoslanej správy SMS v sieti roamingového partnera v rámci EÚ. Európsky spotrebiteľ zaplatí za jednu správu maximálne 11 centov bez DPH.
(Zdroj: EURACTIV)

Najprv treba vyčistiť banky

24. 3. 2009 Svetová ekonomika sa podľa Medzinárodného menového fondu neuzdraví, pokiaľ sa nevyčistí finančný sektor. Analytici MMF stále veria, že ozdravovanie začne už v roku 2010.
Upozorňujú najmä na potrebu podpory dopytu. Mnohé banky však už vyčerpali svoje možnosti v menovej politike a ich úrokové sadzby dosiahli svoj limit.
Predstavitelia MMF sú si  vedomí, že nie každá krajina  si môže dovoliť stimuly do výšky            2 % HDP.
Zdôrazňujú, že  predpokladom úspechu boja proti hospodárskej kríze je v prvom rade stabilizácia finančného sektora. Aj keď ,vykupovanie´ bánk je politicky nepopulárne, bez plne funkčného bankového systému podniky a domácnosti neprežijú.
Stimulovanie hospodárstva bude zbytočnou investíciou dovtedy, pokiaľ nebude finančný sektor zdravo pracovať.
(Zdroj: EURACTIV)

Česká vláda neprežila hlasovanie o dôvere

24. 3. 2009 Snemovňa ČR jej vyslovila nedôveru. K opozičným poslancom sa pripojil aj potrebný počet koaličných, vďaka ktorým opozícia získala potrebný počet 101 hlasov a teda nadpolovičnú väčšinu.
Kabinet pravicového premiéra Topolánka musí odstúpiť v období, keď plní úlohy predsedníctva Európskej rady a pripravuje sa aprílový summit EÚ - USA, ktorý má navštíviť aj americký prezident Obama.
Stanovisko českého prezident Václava Klausa zatiaľ nie je jasné. Ústava mu dáva voľnú ruku. Dnes pred hlasovaním parlamentu Topolánek avizoval, že ODS odmietne prípadné pokusy o vznik úradníckej vlády, alebo vlády s podporou KSČM.
Následným krokom po vyslovení nedôvery by malo byť podanie demisie kabinetu a následné politické konzultácie u prezident Václava Klausa na Pražskom hrade. Cieľom konzultácií by mala byť aj dohoda o termíne predčasných volieb v ČR.
(Zdroj: SME)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Blanka
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner