Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Klimatický a energetický legislatívny balík
7. 4. 2009
Ministri krajín EÚ sa dohodli na definitívnom znení klimatického a energetického balíka.
Balík
stanovuje niekoľko hlavných cieľov:
- zníženie tvorby emisií CO2 o 20 % v
porovnaní s úrovňou v roku 1990,
- podporu obnoviteľných
zdrojov energie a zvýšenie ich podielu na energetickej skladbe EÚ na 20
%,
- emisný limit pre tvorbu
CO2 na kilometer jazdy osobného automobilu,
- podporu biopalív
(obnoviteľných zdrojov energie).
Skupina G20 ukázala jednotu
5. 4. 2009
Skupina G20, zložená z rozvinutých a rozvojových krajín ukázala na práve skončenom summite jednotu a dohodla sa, že 1,1 bilióna USD bude použité na boj proti hospodárskej kríze a vytvorenie prísnejších pravidiel pre finančný trh, aby sa podobná situácia už nezopakovala.
Prezident Barack Obama odmietol, že by medzi
predstaviteľmi G20 boli rozdielne názory.
Okrem prijatia série bezprecedentných krokov
na podporu rastu a zamedzeniu tomu, aby k podobnej kríze už nedošlo, bol
odsúdený protekcionizmus, ktorý by krízu mohol ešte zhoršiť.
Podľa analytikov summit presiahol všetky
očakávania a politici sa na ňom vydali smerom k tvorbe nového svetového
poriadku.
Svetové hospodárstvo by prostredníctvom Medzinárodného menového fondu a
ostatných inštitúcií malo získať podporu vo výške 1,1 bilióna USD.
Schválenie prísnejšej regulácie a dozoru a
tiež vytvorenie kontrolnej organizácie - Rady finančnej stability uvítali Nemecko
a Francúzsko. USA naopak potešilo rozhodnutie skoncovať s érou bankového
tajomstva a prísneho postupu voči nespolupracujúcim jurisdikciám a daňovým
rajom.
Cezhraničné poplatky MasterCard sa znížia
3. 4. 2009
Mnohostranné cezhraničné medzibankové poplatky (multilateral interchange fees - MIF) sa účtujú za každú transakciu, ktorú urobí spotrebiteľ so svojou kartou. Poplatky vplývajú aj na ceny produktov, bez ohľadu na to, či boli alebo neboli zakúpené kartou.
V EÚ sa každý rok priemerne uskutoční 23 miliárd platieb prostredníctvom
kariet. Podľa asociácie EuroCommerce to znamená celkový objem poplatkov vo
výške 12 miliárd eur. Európska komisia doteraz mohla zasiahnuť len v prípade
cezhraničných transakcií – napríklad, keď francúzsky turista použije kartu v
Amsterdame. Podľa exekutívy však tieto
poplatky predstavujú len 5 % z celkového objemu. Tieto poplatky sú podľa
komisie užitočné len pokiaľ majú primeranú výšku. Komisárka pre hospodársku
súťaž dlhodobo kritizuje dvoch hlavných platobných operátorov – Visa a
MasterCard – za výšku ich poplatkov.
MasterCard dostala ultimátum v decembri 2007 – buď zníži poplatky, alebo
zaplatí pokutu. Spoločnosť Visa vyšetrujú od marca 2008.
Európsku komisiu zaujíma ochrana súkromia na internete
1. 4. 2009
Preto upzorňuje spoločnosti ako Google či Yahoo, aby svojim užívateľom vo väčšej miere garantovali ochranu súkromia pred cielenou reklamou, inak Brusel pristúpi k ďalším reguláciám.
Podľa komisárky zodpovednej za ochranu
spotrebiteľa nie je súčasný stav ochrany súkromia užívateľov internetu
uspokojivý.
Komisárka skratku www premenovala z „world
wide web“ na „world wild west“.
Vidí
tri zásadné príčiny, pre ktoré sa medzinárodná sieť mení na „divoký
západ“:
- možné porušenia pravidiel pre ochranu
súkromia,
- využívanie „nátlakovej“ reklamy,
- komerčná diskriminácia.
Kontextová reklama
Komisárka poukázala najmä na známu prax IT
spoločností, ktoré prevádzkujú
interaktívne online služby a poskytujú kontextovú reklamu, zbierať a dlhodobo
uchovávať nielen identifikačné informácie o užívateľoch, ale aj údaje o ich
návykoch a zvyčajnom správaní sa vo virtuálnom svete.
V sofistikovanosti technológií pre zbieranie
informácií o uživateľoch je lídrom
americký gigant Google. Návštevníkov dnes už neidentifikuje len podľa toho, čo
vyhľadávajú, ale aj podľa toho, aké stránky navštevujú. Zvyky spotrebiteľov umožňuje monitorovať
nástroj AdSense pre poskytovanie kontextovej reklamy, ktorý je rozšírený na
mnohých stránkach a portáloch. S ohľadom
na užívateľské zvyky jednotlivcov sa výber cieľovej skupiny stáva čoraz viac všadeprítomným
a spotrebitelia sú preto pochopiteľne znepokojení.
Schyľuje sa k ďalšej regulácii?
Komisárka jasne vyjadrila svoj postoj k
prijatiu tvrdého prístupu k
poskytovateľom online reklamy. Jej názor v rámci Európskej komisie nie je však
jediný. Komisár, zodpovedný okrem iného
i za uplatňovanie smernice e-Commerce, by zase radšej online reklamu podporil,
aby sa tak zvýšil záujem o nakupovanie cez internet.
Vynútenie pravidiel pre ochranu súkromia na
internete je v pôsobnosti členských krajín.
Ak však Brusel bude chcieť ovplyvniť trh s
kontextou reklamou, musí tak urobiť prostredníctvom komisárky, zodpovednej za
oblasť konkurencie.