Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Švédi o euro už nestoja
16. 6. 2010
Švédsko prestáva kvôli prehlbujúcej sa zadlženosti krajín eurozóny dôverovať v spoločnú menu, ktorú doteraz neprijalo.
V májovom prieskume verejnej mienky sa proti zavedeniu eura vyslovilo 60 percent Švédov, čo je najviac od roku 1997, kedy sa pravidelné prieskumy začali konať.
V roku 2003 Švédsko, ktoré je od roku 1995 členom Európskej únie, odmietlo v referende prijať euro. Všetky hlavné švédske politické strany sa vyjadrili, že počas najbližších štyroch rokov svojej vlády nevyhlásia nové referendum.
Štatistický úrad únie Eurost smeruje do Bulharska
11. 6. 2010
Luxemburg - EÚ má obavy o dôveryhodnosti štatistických ukazovateľov Bulharska.
Potom, ako Európsky parlament schváli rozšírenie právomocí pre štatistický úrad únie Eurostat, jeho prvá misia by mala smerovať do Sofie. Cieľom tejto misie je, aby sa vyhlo skresleným údajom, ktoré sa vyskytli v uplynulých rokoch v Grécku.
Slovensko chce mať nižšie ciele ako má EÚ
8. 6. 2010
Cieľom Slovenska je v navrhovanej európskej stratégii, ktorá má nahradiť Lisabonskú stratégiu, stanoviť menej ambiciózne ciele ako samotná EÚ.
SR by mala mať napríklad nižšie výdavky na výskum a vývoj či menší podiel energie z obnoviteľných zdrojov na konečnej spotrebe ako únia. Podľa predkladateľov návrhu sa musia stanoviť ambiciózne ciele, ktoré musia byť reálne a musia spĺňať individuálne podmienky Slovenska. Slovensko by chcelo do roku 2020 zvýšiť zamestnanosť obyvateľov vo veku 20 až 64 rokov na 71-73 %, únia chce 75 %. Na vedu a výskum chce Slovensko dávať 1,8 % HDP, únia chce dosiahnuť 3 %.
Zavedenie eura v Estónsku od 1. januára 2011
4. 6. 2010
Brusel - Euro ako národná mena bude v Estónsku zavedené 1. januára 2011.
Rozhodne sa o tom na rokovaní ministrov financií EÚ v utorok 8. júna v Luxemburgu , kde Estónsko dostane aj oficiálny súhlas na jeho zavedenie.
Ďalším programom utorkového zasadnutia ministrov, bude aj rozšírenie právomocí Eurostatu, štatistického úradu, pri kontrole správ o hospodárení vlád eurozóny. Zmeny sa stali nevyhnutné, keď sa zistilo, že Gréci dlhé roky falšovali štatistické údaje.