Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európski lídri sa dohodli na mechanizme pomoci Grécku
28. 3. 2010
Na koordinovanej podpore Grécku sa dohodli európski lídri. Nemci presadili, že tento mechanizmus bude využitý len ako poslednú možnosť a Medzinárodný menový fond prispeje tretinou z celkového balíka.
Na mechanizme sa najskôr dohodli nemecká kancelárka Angela Merkelová s francúzskym prezidentom Nicolasom Sarkozy. Následne im podporu potvrdili aj ostatní lídri členských krajín eurozóny na mimoriadnom summite krajín menovej únie. Konkrétnu cifru pomoci však uviesť odmietli.
Diplomatické zdroje hovoria o sume približne 22 miliárd eur.
Pre hrozbu bankrotu členskej krajiny eurozóny sa lídri snažili nájsť kompromisy, pretože panovali medzi nimi protichodné stanoviská. Merkelová, ktorú čakajú v máji regionálne voľby sa snažila zabrániť tomu, aby jej daňoví poplatníci museli platiť za grécku nedisciplinovanosť. V prieskumoch verejnej mienky sa Nemci vyjadrovali zásadne proti poskytovaniu akejkoľvek formy pomoci.
Väčšina krajín eurozóny a Európska komisia na druhej strane trvali na tom, že blok potrebuje dokázať, že je schopný riešiť svoje problémy. Obrátiť sa na Medzinárodný menový fond so žiadosťou o podporu pri riešení vnútorných záležitostí väčšina krajín považuje za spôsob ako poškodiť imidž bloku.
Kompromis je nakoniec taký, že eurozóna s podporou MMF pomôže, no väčšina balíka bude pochádzať z menovej únie. Štáty s eurom prispejú do balíka dve tretiny, zvyšnú tretinu priplatí MMF.
Mini summit krajín V4
25. 3. 2010
Pred dvojdňovým summitom sa stretli premiéri Slovenska, Českej republiky, Poľska a Maďarska, aby prediskutovali spoločnú pozíciu ohľadne budúcej diplomatickej služby EÚ a ekonomických záležitostí.
Tak ako už niekoľkokrát predtým sa premiéri stretávajú na maďarskom veľvyslanectve v Bruseli, aby zosúladili svoje pozície pred summitom, ktorý sa koná 24. až 25. marca.
Na programe sú témy ako je stratégia EÚ 2020 pre rast a zamestnanosť či Európska služba pre vonkajšiu činnosť. Po prvýkrát sa tohto stretnutia osobne zúčastní aj predseda Komisie José Manuel Barroso.
Krajiny Višegradu majú rovnakú váhu hlasov ako Francúzsko a Nemecko dokopy. Paríž a Berlín vyjadrili preto nedávno svoju nespokojnosť s obnovením vnútorných rokovaní medzi krajinami V4 ohľadne tém, ktoré sa dotýkajú Európskej únie.
Čo sa týka európskej zahraničnej služby, slovenský veľvyslanec pri EÚ vyhlásil, že krajiny Višegradu vytvorili dokument, ktorý je zameraný na spravodlivé zastúpenie všetkých členských štátov v novom orgáne EÚ. Chceme predísť tomu, aby sme sa ocitli v situácii, kedy budeme mať pochybnosti, že táto služba je aj naša.
Hospodárske riadenie eurozóny
24. 3. 2010
Európski lídri sa chcú na summite dohodnúť na užšej koordinácie svojich hospodárskych politík. Koordinácia na úrovni eurozóny bude posilnené ako odpoveď na súčasné výzvy, ktorým čelí.
Súčasťou navrhovanej stratégie Európa 2020 by mali byť aj pravidlá o posilnenej spolupráci pre udržateľný rast a zamestnanosť, ktorý predložila začiatkom mesiaca Európska komisia.
Z predbežných záverov vyplýva, že Európska komisia má na prezentovanie svojich plánov čas do júna. Rada zdôrazňuje, že EK musí vychádzať z nových nástrojov hospodárskej koordinácie vyplývajúcich z Lisabonskej zmluvy.
Kalkulovaniu s miestom rozvodu by sa pomocou pravidiel EÚ malo zamedziť
24. 3. 2010
Podľa nových pravidiel by sa páry spoločne dohodli na mieste rozvodu, manželia by sa mohli dohodnúť na preventívnom ustanovení aj v prípade, že sa neplánujú rozviesť. Ide o krok, ktorý by bol v prospech ich detí. Ak sa páry nebudú vedieť rozhodnúť pre jednu krajinu, Komisia navrhuje vytvoriť hierarchiu miest, pričom na prvom z nich bude miesto bydliska páru.
V prípade, že návrh prejde, bude sa týkať približne 32 miliónov ľudí žijúcich v Európskej únii. Približne 16 miliónov (13 percent) zo 122 miliónov manželstiev ročne je cezhraničných.
V roku 2007 v EÚ došlo k viac ako miliónu rozvodov, z ktorých 140 tisíc sa týkalo manželov z rozličných krajín, uvádza Komisia.
Na to, aby manželský pár získal označenie „medzinárodný“, musí ísť buď o partnerov, kde každý pochádza z inej krajiny alebo o partnerov, ktorí sa presídlili do zahraničia. ak by sa Ďalšou možnosťou je, ak by každý z manželov žil v inej krajine.
Na to, aby sa tento mechanizmus zaviedol je potrebné získať kvalifikovanú väčšinu členských štátov v Rade a súhlas Parlamentu.