Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Záchranný plán pre Grécko
16. 3. 2010
Ministri financií eurozóny sa včera dohodli, že rýchlo zmobilizujú finančnú pomoc Grécku v prípade potreby. O tom, ako tento pohotovostný plán bude fungovať, však prezradili len veľmi málo.
Po stretnutí ministri vydali spoločné stanovisko v ktorom uviedli, že sa dohodli na technických záležitostiach prípadnej prvej záchrany člena eurozóny od zavedenia eura v roku 1999.
V stanovisku sa píše, že ministri Euroskupiny objasnili technické modality umožňujúce rozhodnutie vykonať koordinovanú akciu, ktoré by sa v prípade potreby dali rýchlo aktivovať.
Cieľom by nebolo poskytnúť financovanie pri priemernej úrokovej sadzbe eurozóny, skôr zabezpečiť finančnú stabilitu eurozóny ako celku.
Na skoncipovanie detailného návrhu záchranného plánu má byť vytvorená osobitná pracovná skupina. Návrh záchranného plánu bude predložený už na najbližšom summite hláv členských štátov koncom budúceho týždňa.
Ministrov rozdeľujú klimatické ciele
15. 3. 2010
Dnes budú ministri životného prostredia krajín EÚ diskutovať, ako ďalej v medzinárodných klimatických vyjednávaniach. Konsenzus, pokiaľ ide o možnosť jednostranne sprísniť emisný cieľ z 20 na 30 percent do roku 2020, sa pravdepodobne ani dnes nedosiahne. EÚ takýto krok podmieňuje tým, že obdobné rozhodnutia prijmú aj ostatné vyspelé krajiny sveta.
Myšlienka sprísnenia klimatického cieľa naráža v niektorých krajinách na odpor. Východné členské štáty tvrdia, že EÚ by si mala najskôr vyjasniť metodiku, podľa ktorej bude posudzovať mieru ambicióznosti krokov ostatných krajín. K sprísneniu pravidiel má vlažný postoj aj Taliansko, ktoré patrí medzi zakladajúcich členov Európskej únie. Taliansko je členom skupiny G-8 a do eurozóny vstúpilo už pri jej vzniku. Fínsko do EÚ vstúpilo pomerne neskoro. Počas studenej vojny mu jeho pozícia "medzi dvoma blokmi" neumožňovala aktívne vstupovať do integračného procesu vo vtedajšej západnej Európe.
Na druhej strane sú štáty, ktoré tvrdia, že sprísnenie cieľa z 20 na 30 percent je v záujme samotnej EÚ a jej ekonomiky. Takýto názor podporuje napríklad Dánsko, ktoré je zakladajúcim členom Severoatlantickej aliancie.
Francúzsko sa nachádza niekde na pomedzí týchto názorov. Sprísnenie cieľa považuje za potrebné, ale malo by sa tak stať až potom, ako sa identifikujú a obmedzia riziká pre európsky priemysel a podnikateľov. Problémom je pre Francúzsko aj konkurenčná výhoda výrobcov z krajín s menej prísnou klimatickou legislatívou.
Diskusie sa pravdepodobne neposunú žiadnym smerom, pokiaľ Európska komisia nepredstaví štúdiu o dôsledkoch cieľa 30 percent na európsku ekonomiku.
Spoločná hospodárska politika
12. 3. 2010
Na posilnenie spoločnej hospodárskej politiky v Európskej únii vyzvali lídri najsilnejších politických skupín v EP. Šéfovia rôznych parlamentných skupín vydali spoločné vyhlásenie, v ktorom žiadajú lídrov EÚ, aby pri implementovaní novej hospodárskej stratégie Európa 2020 prijali potrebu „incentív a sankcií“.
V Bruseli sa včera stretli diplomatickí zástupcovia členských krajín, aby pripravili kľúčový summit EÚ. Ten sa má konať o dva týždne a vlády sa na ňom budú musieť dohodnúť na konkrétnych cieľoch posilňovania ekonomiky a tvorby pracovných miest. Právo trestať „previnilcov“ však niektoré vlády Bruselu nie sú ochotné dať.
Plán Európa 2020 je nástupcom Lisabonskej agendy. Prevláda názor, že agenda prijatá v roku 2000, a revidovaná v 2005, zlyhala v mnohých oblastiach práve pre nedostatočné monitorovanie a presadzovanie plnenia cieľov.
Parlament v prijatej rezolúcii hovorí tiež o potrebe mechanizmov na zaistenie stability Eura a silnejšom dohľade nad finančnými inštitúciami.
Zdaňovanie bánk
11. 3. 2010
Poslanci vyzvali včera Európsku komisiu, aby preskúmala náklady a výhody zdaňovania finančných transakcií. To by mohlo pomôcť zalátať diery v rozpočtoch a kompenzovať daňových poplatníkov za záchranu bánk.
Parlament na Európsku komisiu nalieha, aby dokončila svoju správu o „inovatívnom financovaní“ ešte pred júnovým summitom skupiny krajín G20.
Svetoví lídri by tak mohli predkladať svoje špecifické návrhy, akým spôsobom by bola daň uvalená a na aké banky by sa vzťahovala. Za opatrenie hlasovalo 536 poslancov, 80 poslancov opatrenie spochybnilo a 33 nehlasovalo.
V júni sa svetoví lídri stretnú v Toronte a očakáva sa od nich, že rozhodnú, akú štruktúru by mala mať globálna daň. Európske inštitúcie sú síce plánu naklonené, zároveň však upozorňujú, že je potrebné ešte veľa treba urobiť tak na globálnej úrovni, ako aj na úrovni EÚ. Len tak môže globálna daň dostať tú správnu formu a byť zavedená v správnom čase. Parlamentné kruhy zároveň upozorňujú, že táto iniciatíva je len v skorom zárodočnom štádiu.
Aj Európska komisia uviedla, že na svojej správe o „inovatívnom financovaní“ síce pracuje, no na diskusie o legislatívnom návrhu je príliš skoro.