Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Ekonomická nálada v EÚ sa zlepšila
29. 10. 2010
Ekonomická nálada v eurozóne sa v októbri prekvapivo zlepšila. Európska komisia dnes oznámila, že index nálady pre eurozónu vzrástol o 104,1 bodu zo septembrových 103,2 bodu.
Analytici pritom počítali s jeho stagnáciou. Zlepšila sa aj ekonomická nálada v celej Európskej únie, kde sa index zvýšil o pol boda a dosiahol tiež 104,1 bodu. Európska komisia minulý mesiac prudko zvýšila odhad rastu ekonomiky eurozóny aj celej Európskej únie pre celý tento rok. Hospodárstvo krajín platiacich eurom by malo vzrásť o 1,7 %, pôvodne komisia odhadovala 0,9 %.
Brusel odobral ČR dotáciu na železnicu
28. 10. 2010
Európska komisia v stredu odobrala Česku sľúbených 14,5 milióna eur. Táto dotácia bola určená na prípravu projektu rýchlejšieho železničného spojenia medzi Prahou a Berounem.
Vláda však projekt kvôli finančným úsporám zastavila. Ministerstvo dopravy na rozhodnutie komisie reagovalo vlažne. Hovorca úradu Karel Hanzelka uviedol, že momentálne prebieha revízia všetkých pripravovaných stavieb a ich objektovej skladby s cieľom nájsť úspory oproti pôvodným finančným plánom.
EÚ odmietla návrh na zmenu
27. 10. 2010
Európska únia (EÚ) nepodporila návrh, ktorý by mal pri vypočítavaní schodku verejných financií zohľadňovať náklady na dôchodkovú reformu.
Návrh podalo a podporilo 9 krajín únie, vrátane Slovenska. Komisára EÚ O.Rehn označil požiadavku za oprávnenú,uviedol však, že ju nemožno prijať v rámci pravidiel vykazovania rozpočtových schodkov. Zmena mala umožniť,aby si krajiny, ktoré zreformovali dôchodkový systém, mohli z deficitu odpočítať časť nákladov spojených s reformou.
MMF varoval Maďarsko
26. 10. 2010
Medzinárodný menový fond (MMF) varoval Maďarsko, ktoré má v pláne zastaviť platby do súkromných penzijných fondov, čo je podľa MMF nežiaduce, pretože takýto zámer by mohol systém v dlhodobom výhľade poškodiť.
Delegácia menového fondu bola v Maďarsku v rámci pravidelných konzultácií, ktoré vykonáva aj s ostatnými krajinami. Súkromné dôchodkové fondy sú v Maďarsku zavedené povinne a Rosenberg povedal, že ak do nich štát prestane posielať peniaze, môže to znamenať zhoršenie likvidity na kapitálových trhoch aj zníženie dôvery investorov.