Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne
13. 3. 2024
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Europoslanci schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.nNariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.
Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.
Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.
"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.
Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.
Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Eurostat zverejní údaje o júnovej nezamestnanosti
30. 7. 2010
Európsky štatistický úrad Eurostat dnes zverejní predbežné údaje o nezamestnanosti v krajinách eurozóny a celej Európskej únie (EÚ) za jún 2010. Vyplýva to zo zverejnených štatistík Eurostatu.
Miera nezamestnanosti v eurozóne v máji tohto roka stagnovala na desiatich percentách. Nezamestnanosť v celej Európskej únii (EÚ) stagnovala na úrovni 9,6 %. Podľa odhadov Eurostatu bolo v máji v celej EÚ celkovo 23,127 milióna ľudí bez práce, z toho 15,789 pochádza z krajín eurozóny. V krajinách EÚ klesol medzimesačne v máji počet nezamestnaných o 37 tisíc, ale v eurozóne stúpol o 35 tisíc.
Rokovania, ktoré mali ukončiť štrajk gréckych vodičov zlyhali
29. 7. 2010
Atény – Rokovania Gréckej vlády so štrajkujúcimi vodičmi cisterien a nákladných automobilov, kde vláda žiadala od vodičov ukončenie ich štrajku a návrat do práce zlyhalo.
Vláda chcela týmto rokovaním ukončiť problémy so zásobovaním potravinami a pohonnými hmotami. Protestná akcia tak bude pokračovať aj v nasledujúcich dňoch, pričom naftu a benzín už má údajne iba zhruba päť percent čerpacích staníc. Štrajk už vyvolal poplach vo firmách a predstavuje ďalší vážny úder cestovnému ruchu, ktorý sa podieľa zhruba 20 % na celkovom výkone gréckej ekonomiky. Vláda nevylúčila ani možnosť, že nahradí štrajkujúcich vodičov štátnymi zamestnancami, by zabezpečila zásobovanie krajiny palivom. Šoféri protestujú proti zmene licenčných pravidiel, ktoré sa majú zosúladiť s pravidlami Európy.
Inflácia v eurozóne pravdepodobne vzrastie o 1,8 %
26. 7. 2010
BRUSEL - Miera medziročnej inflácie v krajinách eurozóny by v júli podľa očakávania trhu mala vzrásť o 1,8 percenta.
Trh tak očakáva, že miera medziročnej inflácie vzrastie oproti júnu o dve desatiny percentuálneho bodu. Ak sa očakávanie analytikov naplní, miera inflačných tlakov v krajinách európskej šestnástky vzrastie na najvyššiu úroveň od konca roka 2008.
Dlhodobý inflačný cieľ Európskej centrálnej banky je na úrovni dvoch percent.
Spotrebiteľská dôvera v eurozóne v júli stúpla
23. 7. 2010
Brusel - Spotrebiteľská dôvera v eurozóne sa tento mesiac vyšplhala na viac ako dvojročné maximum kvôli poklesu obáv ohľadom dlhovej krízy.
Európska komisia oznámila, že index dôvery pre eurozónu podľa jej prvého odhadu v júli stúpol na mínus 14,1 bodu z júnových mínus 17,3 bodu.
V celej Európskej únii sa index dôvery v júli zvýšil na mínus 13,8 bodu z mínus 14,9 bodu v predchádzajúcom mesiaci. Údaje o vývoji spotrebiteľskej dôvery sú podľa agentúry Reuters ďalšiou známkou toho, že ekonomika eurozóny sa oživuje z hospodárskej krízy aj napriek chaosu na trhu s vládnymi dlhopismi a neistote ohľadom zdravia bankového sektora.